Miliardový obchvat Lišova je pod smlouvou, stavět se začne v únoru
Přeložka silnice, která slouží také jako přivaděč k dálnici D3, výrazně uleví městu Lišov i řidičům.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už nic nebrání v zahájení jedné z největších staveb na silnicích I. třídy. Aktuálně uzavřelo smlouvu se společností M-Silnice na zbudování 9,5 kilometru dlouhé obchvatu Lišova a Štěpánovic na silnici I/34 na Českobudějovicku.
Firma M-Silnice nabídla v tendru cenu 963,9 milionu, což je na úrovni 76,5 procenta předpokladu ŘSD (1,259 mld.). Nezvyklé snížení ceny oproti předpokladům vedlo ŘSD k podrobnému zkoumání nabídky, což odsunulo podpis smlouvy a zahájení stavby z roku 2022 na letošek. Tendru se celkem účastnilo osm uchazečů, druhá nejnižší nabídka byla ve výši 1,127 miliardy korun.
„Stavba má stavební povolení v právní moci, nyní plánujeme předat zhotoviteli staveniště a 1. února stavbu zahájit,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Stavba se na Lišovském prahu, který odděluje Českobudějovickou a Třeboňskou pánev, napojí na čtyřpruhovou přeložku silnice I/34 u Českých Budějovic, díky které přestal tranzit v roce 1999 zatěžovat východní část Českých Budějovic a město Rudolfov. V místě napojení vznikne mimoúrovňová křižovatka Klauda.
Dál kolem Lišova a Štěpánovic bude silnice dvoupruhová. Na trase vznikne i přes 70 metrů dlouhý most přes Miletínský potok, ekodukt s lesní cestou a zhruba uprostřed i druhá mimoúrovňová křižovatka, která napojí Lišov a Štěpánovice.
Přeložka silnice, která slouží také jako přivaděč k dálnici D3, výrazně uleví městu Lišov i řidičům. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 městem denně projede 14 tisíc aut. Silnice přitom už dávno nevyhovuje současným nárokům. Mezi Štěpánovicemi a Lišovem je příliš úzká a nebezpečně se klikatí, což vede k častým dopravním nehodám.
Nový obchvat by měl být hotov v roce 2024.