Obchvat Horšovského Týna na I/26 má za sebou proces EIA, stavět se má na přelomu dekády
Obchvat Horšovského Týna je až posledním v řadě chystaných projektů na I/26 na jih od Plzně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si může odškrtnout další krok v přípravě kultivace vytíženého tahu do Bavorska (I/26). Zjišťovacím řízením Odboru životního prostředí plzeňského krajského úřadu hladce prošel 6,5 kilometru dlouhý obchvat Horšovského Týna. Podle verdiktu úřadu nemusí do takzvaného velkého procesu EIA, neboť „nemůže mít významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví“.
Obchvat má především ulevit městu Horšovský Týn a jeho místní části Semošice od tranzitní dopravy. ŘSD odhaduje, že po zprovoznění obchvatu klesne intenzita dopravy ve městě o 70 procent. „Silnice I/26 slouží jako přístupová komunikace k hraničnímu přechodu se Spolkovou republikou Německo a je silně dopravně zatížena zejména kamionovou dopravou,“ píše se v materiálech ŘSD. Odhadovaná cena činí 1,33 miliardy korun.
Obchvat Horšovského Týna je nicméně až posledním v řadě chystaných projektů na I/26 na jih od Plzně, na stavbu má dojít v letech 2029 až 2032. Nejdříve má vzniknout obchvat Babylonu (2025 až 2027). Následovat bude (2026 až 2030) největší projekt na trase, 12,5 kilometru dlouhá přeložka silnice v úseku od dálnice D5 za Stod, která mimo jiné zahrne právě obchvat Stodu. Na něj naváže obchvat Holýšova, který se má stavět v letech 2028 až 2031. Všechny jmenované plány prošly přes plzeňský Odbor životního prostředí stejně hladce jako obchvat Horšovského Týna.
V minulosti byly postaveny obchvat Staňkova a přeložky Horšovský Týn – Meclov, Draženov – Havlovice a Česká Kubice – st. hranice.