Problém moderních lokomotiv v Česku. SŽDC zakázala, aby jezdily zdvojené

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Unipetrol Doprava (říjen 2017). Foto: Unipetrol DopravaLokomotiva Siemens Vectron v barvách Unipetrol Doprava (říjen 2017). Foto: Unipetrol Doprava

Nákladní dopravci řeší na české železnici nečekaný problém. I když si pořídili nejnovější vícesystémové lokomotivy, nemohou je naplno využívat zejména

Nákladní dopravci řeší na české železnici nečekaný problém. I když si pořídili nejnovější vícesystémové lokomotivy, nemohou je naplno využívat zejména těžkých vlaků. Souprava, v které je více, jak jedna lokomotiva, ruší kolejové obvody.

Problém se týká hlavně trati mezi Kutnou Horou a Brnem, kam se snaží SŽDC nákladní dopravce kvůli přetíženému koridoru přes Českou Třebovou přesouvat. Kvůli hornatému terénu trasy musí často využívat postrkové lokomotivy, stát dokonce připravuje zavedení služby „státních“ postrků pro nákladní dopravce. Aktualizovaný předpis dopravcům používající nové vícesystémové lokomotivy ale zakazuje použití více, než jednoho stroje.

Dopravcům to dělá problémy u moderních interoperabilních lokomotiv na sklonově náročných tratích, zejména Český Těšín – Mosty u Jablunkova st.hr. a Kutná Hora – Brno Maloměřice,“ uvedl Jaroslav Tyle ze sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Podle něj už proběhlo s odborem automatizace SŽDC jednání o dalším postupu řešení.

Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová potvrdila, že letos došlo k aktualizaci předpisu, v kterém jsou nově omezení tato omezení zapracována.  „Primárně je řešení stavu v odpovědnosti dopravce, provozovatele, vlastníka vozidla nebo jeho výrobce či dodavatele, kdy si zajistí  realizaci souvisejících zkoušek u právnické osoby a následně také požádá o schválení změny na vozidle,“ řekla Pistoriusová. Podle ní tuto věc SŽDC řeší se zástupci dopravců a Výzkumným ústavem železničním, aby našli řešení akceptovatelné všemi stranami.

Takto už získal výjimku například pro provoz na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince Bombardier s lokomotivou Traxx, muselo dojít ale ke zkušebním jízdám a měření.

Kromě toho se pro trať mezi Brnem a Kutnou Horou připravují nebo už provádí stavby, které by měly nahradit stávající kolejové obvody za nové  disponující vyšší hodnotou odolnosti vůči rušivým proudům hnacích vozidel.

Tagy kolejové obvody Správa železniční dopravní cesty vícesystémové lokomotivy Žesnad.cz
81 komentářů