Metro D a společný podnik s Pentou? Radní plány opět odložili
Uprostřed prázdnin čekalo dnes pražské radní hlasování o jedné z největších akcí v jejich volebním období: založení společného podniku se
Uprostřed prázdnin čekalo dnes pražské radní hlasování o jedné z největších akcí v jejich volebním období: založení společného podniku se společností Penta, který má zajistit stavbu nových stanic na budoucí trase D. Nakoec opět nehlasovali.
Podle agentury ČTK nakonec náměstek pro dopravu Petr Dolínek bod z programu stáhl s tím, že chce doplnit od DPP další podklady. Na twitteru o tom informovala také radní Petra Kolínská.
Tak tisk ke Společnému podniku pro výstavbu Metra D s developerem Penta byl právě z dnešního jednání Rady hl. m. Prahy stažen.
Stále je tedy ještě možnost pro rozumný postup – viz můj blog: https://t.co/NFD4KF8Kdj
— Petra Kolínská (@petrakolinska) July 17, 2018
Důvodem je červnová novela zákona o urychlení výstavby liniových staveb, do které se dostalo i metro D. To znamená, že Praha může začít stavět i na pozemcích, které ještě nemá vykoupené. Právě na těžkostech s výkupy pozemků stavěli zastánci návrhu na společný podnik Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) s developery. Teď o jeden z hlavních důvodů přišli.
„Je to jen další argument, proč je společný podnik v tuto chvíli nesmysl,“ říká David Ondračka z Transparency International. Jednotná není ani pražská koalice, i proto Zelení navrhnou dnes úplný konec těchto plánů. „Z našich analýz vyplývá, že zákon o předběžné držbě, který teď konečně prošel ve sněmovně, výrazně zrychlí výkup pozemků pro nové stanice metra. A to i bez účasti soukromých subjektů,“ uvedla radní pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Založení společné firmy měli radní schválit na konci května, nakonec materiál odložili. Penta vyhrála soutěž, kterou vypsal DPP. Ve společném podniku má mít 51 % akcií. Výběr strategického partnera proběhl formou dvoukolového výběrového řízení za účasti 6 renomovaných developerů. „Společný podnik bude pod pevnou kontrolou DPP a hlavního města Prahy díky nadstandardní ochraně akcionářských práv DPP,“ řekl mluvčí Penty Ivo Mravinac.
Společný podnik měl umožnit co nejrychlejší vykoupení pozemků pro výstavbu metra a především stanic na povrchu. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Pokud ale projde i senátem na konci června schválená novela a podepíše ji prezident výkupy budou snadnější a půjde stavět i bez souhlasu majitelů.
Současně má společný podnik těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Společný podnik nebude stavět tunely, stanice ani vestibuly. Jejich stavbu bude zajišťovat DPP.
Model navržený DPP, o kterém musí rozhodnout pražstí radní (Rada je valnou hromadou DPP) počítá s tím, že DPP do firmy vloží 318 milionů korun, Penta 331 milionů korun. „Je to odvážné, moderní a pro město výhodné řešení,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar. Ve společném podniku má mít Penta 51 procent a DPP 49 procent. Nová firma by se tak řídila soukromým právem, čímž by se urychlil výkup pozemků a následně zjednodušilo získání stavebních povolení. Město podle Gillara nemůže vlastníkům nabídnout tržní cenu, majitelé přitom žádají násobky cen, které vycházejí ze znaleckých posudků. Celkem jde o 655 pozemků se 162 vlastníky.
Celý projekt metra I.D s deseti stanicemi má stát 40 miliard korun, z toho by na společný podnik (DPP a Penta) vycházela investice 6,5 miliardy. Desetinu této sumy by tvořilo základní jmění podniku, 331,5 milionu by dodal soukromý partner a 318,5 milionu DPP. Zbylých 90 procent investice má pokrýt komerční úvěr od konsorcia bank.
Společný podnik by měl na starosti nadzemní části stanic a development přilehlých pozemků. Práva ke všem pozemkům musí nabýt do čtyř let, jinak může dopravní podnik Pentu z holportu „vykopnout“. „To je podle mě velice důležitý ochranný mechanismus,“ uvedl ekonomický ředitel DPP Peter Hlaváč.
DPP počítá s tím, že zatím bezejmenná nová firma bude mít řadu dcer. Ze sta procent bude vlastnit investiční společnost, která postaví stanice, kde není developerský potenciál nebo už ho má pod palcem jiná firma. Jde o stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a také most přes krčské nádraží. Pro ostatní stanice budou založeny developerské dcery (pro každou zvlášť). Podíl společného podniku v těchto firmách se bude odvíjet od vůle města k developerskému podnikání a ochotě do něj investovat, maximálně však bude 49 procent. Minimálně bude mít hodnotu vložených pozemků. Zbytek podílu (vždycky však většina) připadne na Pentu. Se založením speciálních firem se počítá pro stanice Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. DPP nicméně přiznává, že konkrétní business plány pro jednotlivé stanice zatím neexistují.
Společný podnik bude mít několik příjmů, ze kterých bude splácet několikamiliardový bankovní úvěr. V první řadě půjde o platby od DPP za pronájem a využívání prostor, do podniku by měly plynout i dividendy z jednotlivých SPV. Východy ze stanic budu smluvně zajištěny. Všechny peníze půjdou na splátky úvěru, pokud nebudou stačit, nalije do podniku peníze DPP skrze směnečný program. Tím by měl dopravní podnik převzít od bank věřitelskou roli. Finále má přijít za 15 let, kdy Penta bezplatně převede svůj podíl ve společném podniku na DPP.
Společný podnik bude mít tříčlenné představenstvo, kde jeden člen (předseda) bude nominant DPP a bude zároveň vykonávat funkci generálního ředitele. Gillar přiznal, že už o obsazení této pozice jednal s někdejším šéfem stavební společnosti Hochtief CZ Tomášem Bílkem. V dozorčí radě bude poměr opačný, dva členové budou z DPP. Pro některá rozhodnutí, například manipulaci s pozemky, bude třeba stoprocentní shoda.
Společný podnik přichází v době předvolební kampaně, kritizuje ho proto nejen část koalice, ale i opozice. Podle primátorky Adriany Krnáčové jde o kampaň založenou na strašení lidí. Penta chce navrhnout, aby na činnost společného podniku dohlížely respektované osobnosti veřejného života