Hodně drahý požár v Bohumíně. Rekonstrukce zabezpečení vyjde na půl miliardy
Přes půl miliardy korun včetně DPH zaplatí Správa železniční dopravní cesty za rekonstrukci zabezpečovacího zařízení v Bohumíně. To zničil požár
Přes půl miliardy korun včetně DPH zaplatí Správa železniční dopravní cesty za rekonstrukci zabezpečovacího zařízení v Bohumíně. To zničil požár v únoru loňského roku.
Rekonstrukce podle údajů v registru smluv vyjde na 513 milionů korun včetně DPH. Zakázku na projekt a samotné práce získalo sdružení firem AŽD Praha a Elektrizace železnic Praha. Původní odhady přitom počítaly s tím, že škody dosáhly kolem 200 milionů korun.
Cena zakázky je vyšší, než SŽDC předpokládala. Předpokládaná cena byla 386 milionů korun bez DPH, konečná cena bez daně je nakonec 424 milionů korun. Kromě sdružení AŽD a EŽ nabídku podal ještě dražší Signalbau, který nabídl 450 milionů korun.
„Předpokládaná cena vycházela ze schválené přípravné dokumentace. Je ovšem věcí uchazeče, jaké si do své nabídky zahrne rizika s projektovou přípravou a vlastní realizací takto technologicky složité stavby, dále musí respektovat aktuální cenový vývoj na trhu, časovou náročnost a další faktory, které ovlivňují výslednou cenu,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
„Cena vycházela ze zadávacích podmínek, které vznikly nejspíše z projektové dokumentace stavby ve stupni přípravné dokumentace. Při ocenění jednotlivých položek mohou disproporce mezi očekáváním a nabídkou vzniknout,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Součástí akce je rekonstrukce i mimo bohumínské nádraží, například ve Vrbici. Podle Šubové jde jen o úpravy, kdy bude odstraněn stávají stav, kdy vlak z Polska přijímá výpravčí Bohumín a následně nabízí výpravčímu Vrbice. „Dále dochází k úpravě související s osazením počítačů náprav ve stanici Bohumín, které zasahuje i do obvodů s výstrojí ve Vrbici,“ dodala Šubová.
Do pěti měsíců má vítězná firma předložit projekt a stavební povolení, s předloží projekt a stavební povolení, poté následuje realizace stavby. Termín dokončení projekčních i stavebních prací je 17 měsíců.
Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského jsou příčiny požáru, jeho průběh a následky v současnosti předmětem expertního zkoumání, které se provádí v součinnosti ČD a SŽDC a provádějí ho příslušní odborní znalci. Požár vznikl v prostorách Českých drah. „Policie vydala usnesení o odložení trestní věci,“ dodala Šubová.