Provoz na českém nebi se zotavuje pomaleji než v Evropě. ŘLP čeká 63 % roku 2019
Připravovaný prodej dceřiné společnosti Czech Aviation Training Centre prozatím padl, stát nechtěl prodat pod cenou.
Počet letadel v českém vzdušném prostoru je stále daleko od úrovně před pandemií koronaviru. Podle v úterý zveřejněných statistik je aktuálně na 60 % předcovidového začátku prosince roku 2019. Letošní rok by měl podle Řízení letového provozu (ŘLP) skončit číslovkou 490 tisíc pohybů na českém nebi, což by bylo 63 % hodnoty roku 2019. Podle statistik Eurocontrol je provoz v Evropě na 86 % stejného období roku 2019.
„Letošní rok je pro leteckou dopravu ve znamení návratu cestujících po covidovém období, a to nejen v Česku. Oproti zámořským destinacím je evropský kontext bohužel spjatý také s ruskou válkou na Ukrajině, což velmi významně zasáhlo do předpokládané obnovy leteckého provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka s tím, že listopadová čísla jsou podle něj velmi dobrou zprávou.
Provoz na českém nebi se vrátil na úroveň, kdy jeho řízení přináší zisk. „Pro řízení letového provozu to znamená, že se dostane letos spolehlivě do černých čísel,“ řekl Kupka a dodal: „Některé věci jsme museli přeci jen změnit, nedošlo nakonec k prodeji dceřiné společnosti Czech Aviation Training Centre, rozhodli jsme se neprodávat pod cenou a rozvinout aktivity společnosti s tím, jak je možné očekávat zájem o letecký výcvik.“
Horkým zájemcem na odkup dcery Řízení letového provozu byla malajská společnost Skyvax, jak potvrdil Jan Klas i při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. Podle informací deníku Zdopravy.cz však nakonec nebyla společnost schopna zajistit finanční prostředky na celou transakci. Následovala tak ještě jednání s kanadskou CAE, která však nabídla příliš nízkou cenu, obchod tak nebyl pro českou stranu výhodný a sešlo z něj.
Klas: Šetřili jsme
Covidový propad znamenal finanční problémy pro Řízení letového provozu. Muselo nakonec využít státní půjčku a komerční bankovní úvěry. „Na příjmové straně jsme ztratili mezi pěti a šesti miliardami, reakce musela být rychlá a byla i bolestivá. Jsme v tuto chvíli po všech škrtech a bohužel i po jednáních s našimi sociálními partnery. Také jsme snižovali mzdy a další benefity a šetřili jsme na nákladové straně všude, kde to bylo možné. Díky tomu se ale v letošním roce dostáváme do zisku a do následujícího období už vstupujeme s optimismem,“ řekl šéf Řízení letového provozu Jan Klas.
Pos: Provozní zisk letiště 2 miliardy
Pražské letiště překročilo o uplynulém víkendu hranici 10 milionů odbavených cestujících. Ředitel letiště Jiří Pos doplnil, že na konci roku předpokládá letiště Václava Havla 10,7 milionu odbavených cestujících. V příštím roce počítá s 12,7 miliony cestujících. Pokud pražské letiště zakončí rok s 10,7 miliony odbavených cestujících, bude to o dva miliony více, než byl plán. To se propisuje do provozního hospodaření „Vývoj v letošním roce byl turbulentní a dramatický. Naštěstí v té pozitivní míře. Uvolnění všech restrikcí volného pohybu osob na konci března zcela eliminovalo negativní dopady války na Ukrajině. Promítlo se to i do hospodaření, blížíme se k provoznímu zisku ve výši dvou miliard,“ řekl šéf pražského letiště Jiří Pos. Doplnil i odlehčenou statistiku, podle které letiště od ledna do konce listopadu odbavilo přibližně 5,3 milionu zavazadel a jeho parkovištěm projelo 2,5 milionu automobilů.
K plánovanému růstu na 12,7 milionů odbavených cestujících v příštím roce by mělo vést především první čtvrtletí 2023, neboť letošní první čtvrtletí bylo ještě ovlivněné covidovými restrikcemi. Tam by tak měl být v meziročním srovnání přírůstek cestujících největší. Naopak letní sezona byla v letošním roce z pohledu počtu Čechů odlétajících na dovolenou rekordní. Proto už letiště od příští letní sezony další zásadní nárůsty nečeká. Naopak, je podle něj velkou otázkou, jak zareagují Češi na vysokou inflaci, zda se vůbec udrží apetit obyvatel cestovat na léto k moři.