Dráhy objednaly u konsorcia Siemens-Škoda deset vlaků vzešlých z railjetů
Cestující na české žleznici se mohou těšit na nejmodernější osobní vozy v Evropě. Alespoň podle Českých drah. Dopravce aktuálně objednal
Cestující na české žleznici se mohou těšit na nejmodernější osobní vozy v Evropě. Alespoň podle Českých drah. Dopravce aktuálně objednal pro své dálkové linky u konsorcia Siemens-Škoda 50 nových vagonů. Ty budou vycházet z platformy Siemens Viaggio Comfort, známé jako railjet.
Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů ale budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.
„Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Jednotky bude možné spojovat do delšího a průchozího vlaku, nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy.
„To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné lokomotivou tažené soupravy i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy v jednom směru sunuté lokomotivou,“ doplnil Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek.
Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů pro mezistátní linky Českých drah činí necelé tři miliardy korun. První vozy budou dodány do 32 měsíců od podpisu kontraktu. Škoda Transportation se bude podílet hlavně na montáži a oživení vozidel. Ta budou stavěna pro maximální rychlost 200 kilometrů v hodině.
Základní charakteristika netrakčních souprav od konsorcia Siemens-Škoda
– 5-vozová, uvnitř semipermanentním tyčovým spřáhlem spojená netrakční jednotka s tlakotěsnými průchody mezi vozy;
– zakončení jednotky na obou koncích se standardním rozhraním UIC pro osobní vozy s návalky a s běžným tažným a narážecím ústrojím, umožňující průchozí spojení s ostatními typy vozů, respektive s lokomotivou;
Konfigurace pětivozové netrakční jednotky
– koncový vůz 1. třídy + multifunkční vůz 2. třídy s infopointem a zázemím pro vlakový doprovod, místy pro osoby na vozíku s bezbariérovým WC a zdvihací plošinou s elektrickým pohonem pro nástup osob na vozíku, dětským kinem a místy vyhrazenými pro cestující s dětmi, umístění kočárků a místa pro uložení jízdních kol + dva vozy 2. třídy se standardním interiérem + jeden koncový vůz 2. třídy se standardním interiérem;
– délka netrakční jednotky přibližně 132 metrů;
– společné navzájem propojené palubní elektrické sítě a diagnostika;
– kapacita přibližně 330 míst k sezení;
– nejvyšší provozní rychlost 200 km/h
Pramen: České dráhy