ETCS do starých vlaků? Radši koupíme nové, rozhodli v Nizozemsku
Nové jednotky mají vyjet od roku 2027.
Nizozemská provincie Zuid-Holland přehodnotila své plány ohledně vybavení starších jednotek zabezpečovačem ETCS. Namísto takzvaného retrofitu, tedy instalace ETCS původních vlaků, se rozhodla raději nakoupit nové jednotky vybavené zabezpečovačem už z výroby.
Informovala o tom nizozemská média, například Treinenweb. Jde o zajímavý přístup zejména ve srovnání s českým postupem, kde se retrofit týká stovek lokomotiv a jednotek.
Vedení nizozemské provincie, které si objednává dopravu u společnost Qbuzz (dceřiná společnost italských státních drah Trenitalia), mělo na stole dvě varianty: instalaci ETCS a další úpravy do deseti jednotek za 25,9 milionu eur, nebo nákup nových za 48 milionů eur již vybavených ETCS. Pro srovnání s českými poměry je potřeba ale srovnat i ceny za retrofit u nás: zatímco v Nizozemsku vyšly náklady na zhruba 60 milionů korun za jednotku, v Česku se pohybují většinou kolem 14 až 20 milionů korun. Provincie rozhodnutí zdůvodnila tím, že by se taková investice do starších vlaků již nevyplatila.
Jde o deset jednotek Stadler GTW vyrobených v roce 2008. Nizozemský správce infrastruktury ProRail počítá s tím, že výhradní provoz pod ETCS bude na tratích od ledna 2027. Kontrakt s Qbuzz skončí v prosinci 2026. Provincie proto chystá v těchto dnech soutěž na dodavatele vozidel, ve které chce současně promítnout některé poznatky z provozu. Bude požadovat například více dveří a vybavení toaletou.
Jednotky jezdí v provozním souboru MerwedeLinge mezi Dordrechtem a Geldermalsenem.