V Krakově vyjely poprvé nové tramvaje Lajkonik II od Stadleru
90 % tramvají v Krakově je už nízkopodlažních.
Krakov zažívá tento týden velkou tramvajovou událost. Dopravní podnik MPK Kraków zařadil do provozu první tři z celkem 60 objednaných tramvají Stadler Tango Kraków Lajkonik II. Pokračuje tak rozsáhlá modernizace tramvajového provozu. Během čtyř let došlo a ještě dojde k nasazení 110 nových tramvají. Podíl nízkopodlažních tramvají dosáhne 90 %.
„Díky nákupu nových tramvají můžeme stáhnout z provozu vysokopodlažní vozy,“ řekl Rafał Świerczyński, předseda správní rady MPK. Město financuje nákup z úvěru od Evropské investiční banky a hledá cesty, jak si nechat část zaplatit z evropských dotací.
Jde o tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje se čtyřmi podvozky, čelo tramvaje má více chránit pěší pro případ srážky s tramvají. Kapacita tramvají je 238 cestujících, z toho 75 sedících. Tramvaje jsou vybaveny rekuperací, aby mohly znovu používat energii vzniklou při brzdění.
Jsou vybaveny mimo jiné klimatizací, automatem na lístky, informačním systémem pro cestující, monitorovacím systémem a USB porty pro nabíjení chytrých telefonů. Novinkou jsou speciální opěradla pro stojící cestující.
Dvě tramvaje budou navíc vybaveny baterií pro jízdu mimo troleje, ostatní budou pro tuto možnost připraveny. Jde o řešení, která využívají některá města s historickým centrem, kde nechtějí budovat troleje.
Stadler byl v soutěži na nové tramvaje jediným zájemcem. Jedna tramvaj tak vychází na zhruba 50 milionů korun. Tramvaje se vyrábějí v polském závodě Stadleru Siedlce.
Krakovský dopravce plánuje nákup dalších nízkopodlažních tramvají s dodávkou po roce 2026.