Poslanci schválili možnost dopravní výstavby na cizích pozemcích
Poslanci dnes vcelku jednoznačně odhlasovali novelu zákona o urychlení výstavby infrastruktury, která výrazně zasáhne do vlastnického práva k pozemkům. Pro
Poslanci dnes vcelku jednoznačně odhlasovali novelu zákona o urychlení výstavby infrastruktury, která výrazně zasáhne do vlastnického práva k pozemkům. Pro bylo 156 zákonodárců ze 160 přítomných.
Základní novinkou je takzvaná předběžná držba, díky které dostanou státní investoři možnost stavět na pozemcích, které ještě stát nezískal, tedy nevykoupil nebo nevyvlastnil. Novela také umožní vstupovat na soukromé pozemky při přípravě staveb. Poslanci si od toho slibují urychlení výstavby, ačkoliv u řady staveb zdaleka nejsou největším problémem pozemky. Ty řešila už jedna z předchozích novel, když zvýšila výkupní ceny na osminásobek odhadu.
Dnes schválená novela dá rovněž státu možnost vykoupit i větší parcely, tedy nikoliv pouze jejich části přímo pod dálnicí. Novela se týká pouze staveb, které jsou vyjmenované v příloze zákona. Ta obsahuje prakticky všechny dálnice, koridory i dva jezy na Labi, letištní ranvej na Ruzyni a rozšíření areálu pražského letiště. „U vyjmenovaných staveb povede územní řízení vždy jeden specializovaný stavební úřad v kraji, který celý proces urychlí,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok. Velkými dálničními stavbami se tak nebudou muset zabývat občas odborně nedostatečné úřady v malých obcích.
Dálnice
D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D43, D48,
D49, D52, D55,
Silnice I. třídy
I/12, I/33, I/35, I/42, I/49,
Dráhy
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice,
železniční trať Ústí nad Labem – Cheb,
železniční trať Plzeň – České Budějovice,
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice,
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha,
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem,
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim,
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno,
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň,
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice,
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno,
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky,
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL,
RS 2 Brno – Břeclav – st.hr. SK/AT,
RS 4 Drážďany – Ústí n. Labem – Praha vč. odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny –
Most,
železniční trať Otrokovice – Vizovice,
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč,
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,
Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves,
Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky
u Prahy),
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice,
Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice),
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi
Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod
Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice),
železniční trať Olomouc – Šumperk,
dráhy speciální,
Infrastruktura pro vodní dopravu
plavební stupeň Děčín,
plavební stupeň Přelouč,
Infrastruktura pro leteckou dopravu
paralelní dráha ke vzletům a přistávání letadel na letišti Václava Havla Praha,
nové oplocení letiště Václava Havla Praha