Když nebude místo, nevyjedete, padlo ve sněmovně ke komerčním dopravcům

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Sněmovní podvýbor pro dopravu dnes řešil otevírání trhu dotované železnice v příštích letech. Jedním z témat se přitom paradoxně stala

Sněmovní podvýbor pro dopravu dnes řešil otevírání trhu dotované železnice v příštích letech. Jedním z témat se přitom paradoxně stala nákladní doprava, když na jednání dorazilo i vedení sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad.CZ. Ti v diskusi upozornili na nedostatečnou kapacitu na kolejích pro nákladní vlaky.

„Děláme tady účet bez hostinského. Můžeme mít jakékoliv plány, pokud dojde k přetížení sítě v jednom jediném bodě, tak se to celé zhroutí,“ uvedl Tomáš Tyll ze Žesnadu. Sdružení si dlouhodobě stěžuje na nedostatek místa na kolejích pro nákladní vlaky a řadu neřešených úzkých hrdel v uzlech a na hraničních přechodech.

Nákladní dopravci proto upozornili na zajímavý fakt, že pokud jde o přednost přístupu k infrastruktuře, zdaleka nejsou poslední v řadě. Podle Tylla jsou nejvíce ohroženi komerční osobní dopravci, kteří jezdí bez dotací mimo závazek veřejné služby. V pořadníku jsou poslední. Přednost při přidělování tras má totiž na prvním místě závazková osobní doprava, následuje nákladní kombinovaná doprava a nákladní mezinárodní doprava. To potvrdil i ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy Ondřej Michalčík. Konečné slovo by měl nicméně Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. „A nelze považovat nákladní železniční dopravu za konkurenceschopnou, pokud bude vlak stát pět hodin někde v nácestné stanici,“ upozornil Tyll na problémy nákladních dopravců. „To nelze považovat ani za přidělení trasy,“ dodal.

Podle něj jsou proto v tomto směru nákladní a komerční osobní dopravci na jedné lodi. „Když nebude místo, tak nevyjedete,“ obrátil se k zástupcům alternativních dopravců.

Pokud jde o vpuštění alternativních dopravců do dotované osobní dopravy, řešil se hlavně aktuální výběr dopravce pro rychlíky Pardubice – Liberec. Ministerstvo tam chce provizorně na dva roky zadat dopravu přímo bez soutěže, zájem o smlouvu vyjádřily České dráhy, Arriva a Leo Express. Ministerstvo uvedlo, že na podání závazné nabídky dalo dopravcům lhůtu do 23. července, do konce září pak chce dopravce vybrat.

„Vítěz musí vyjet od prosince letošního roku, což je naprosto šibeniční termín, a myslím, že i pro České dráhy,“ komentoval to Petr Prokeš z Arrivy. Podle Barbory Mičkové z Leo Expressu by měli mít dopravci smlouvu v kapse alespoň rok předem. Ministerstvo se ale hájí tím, že teprve koncem dubna uplynula roční lhůta od notifikace v Bruselu.

Mičková si následně rýpla, když upozornila na nerovný přístup podvýboru k dopravcům. Zatímco generální ředitel Českých drah Pavel Krtek seděl za cedulkou se svým jménem u jednacího stolu hned vedle člena podvýboru a předsedy dozorčí rady Českých drah Milana Ferance, zástupci alternativních dopravců byli mezi diváky. Dostali nicméně slovo. Feranec opáčil, že jeho předsednictví v dozorčí radě je historická záležitost. Krtek je přitom vedle šéfování ČD i členem vedení CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) a na podvýboru hovořil o takzvaném čtvrtém železničním balíčku, který upravuje pravidla liberalizace.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že v balíku linek pro první soutěž budou R27 (Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc), R14 (Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem) a R15 (Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb). Vítězové by měli jezdit od roku 2021.

Podvýbor nepřijal žádné usnesení.

Tagy liberalizace Podvýbor pro dopravu sněěmovna železnice
63 komentářů