Slovenská lesní železnice je o dva kilometry delší, ve skanzenu Vychylovka opravili část trati
Od příštího roku dojde k propojení Kysucké a Oravské lesní železnice.
Síť lesní železnice v kysuckém skanzenu Vychylovka je o téměř dva kilometry delší, než byla dosud. Na konci října zde otevřeli nový opravený úsek historické železnice.
Práce na opravě začaly loni na podzim. Rekonstrukcí prošel úsek od stanice Kubátkovia po železniční depo pod stanicí Skanzen. Trať byla uzavřena před patnácti lety kvůli havarijnímu stavu po přívalovém dešti a další erozi potoka Chmúra.
Rekonstrukce se týkala železničního svršku a spodku, mostních objektů i samotného nástupiště ve stanici Kubátkovia a úrovňových přejezdů. Směrové vedení trati respektuje původní stav, došlo ale k mírným korekcím. Úsek byl opraven na rychlost 20 km/h.
Investorem byl Samosprávný Žilinský kraj. Celkové náklady dosáhly 2,754 milionu eur, většinu zaplatila evropská dotace. Součástí ale byly i práce u polského partnera, kde došlo například ke stavbě solného inhalátoru v Rajczi a rekonstrukci fary. Šlo o projekt financovaný z programu přeshraniční spolupráce InterReg. Samotná oprava trati vyšla na 1,72 milionu eur.
Skanzen zahájí provoz na novém úseku od začátku příští sezóny. Aktuálně ještě probíhá oprava výhybky na 1. úvrati a podbíjení celé trati. Cílem je obnova provozu od stanice Kubátkovia na Sedlo Beskyd, čímž dojde k propojení Kysucké a Oravské lesní železnice.
Kysucká Historická lesná úvraťová železnica je jediná svého druhu v Evropě, je Národní kulturní památkou. Vznikla v roce 1926 jako Kysucko-oravská lesní železnice, sloužila pro přepravu dřeva.