Obrazem: V Ostravě představili novou tramvaj od Stadleru, ze třetiny má český původ
Dopravní podnik Ostrava a společnost Stadler dnes na veletrhu Raildays v Ostravě poprvé detailně představily zcela novou tramvaj pro moravskoslezskou
Dopravní podnik Ostrava a společnost Stadler dnes na veletrhu Raildays v Ostravě poprvé detailně představily zcela novou tramvaj pro moravskoslezskou metropoli. Vozidlo Tango NF2 „nOVA“ je první tramvají, kterou vyvinula společnost Stadler ve své pražské kanceláři, zároveň jde o první zahraniční tramvaj v tuzemské MHD.
Neplatí to ale stoprocentně. Bohumír Kráčmar ze společnosti Stadler označil původ stroje za česko-polský. „Přes 35 procent z ceny komponentů vytvořili čeští dodavatelé,“ uvedl Kráčmar. Jako příklady jmenoval společnosti Bonatrans, C.I.E.B. Kahovec a Alfa Union. Jinak je ale tramvaj vpravdě evropský produkt. O hrubou stavbu se postarali v Bělorusku, trakční motory pocházejí z Rakouska a finální montáž probíhá v polském závodu Stadleru v Siedlcích. Design navrhli ve Švýcarsku, například tvar čela má zabránit nejhoršímu v případě srážky s chodcem.
Tramvaj je dvoučlánková, plně nízkopodlažní, má klimatizaci a zásuvky USB. Vejde se do ní 188 cestujících, z toho 61 sedících. Maximální rychlost je 80 kilometrů v hodině. Podle Kráčmara předčí jiné tramvaje například tím, že má některé železniční prvky, například vnitřní obložení. Skříň rovněž prošla dynamickými zkouškami.
Dopravní podnik Ostrava si objednal celkem 40 vozidel v celkové hodnotě 1,2 miliardy korun. „Smlouvu jsme podepsali za velmi výhodných podmínek,“ doplnil šéf DPO Daniel Morys. Připomněl, že z 85 procent na akvizici přispějí evropské fondy.
Hotové jsou zatím dvě tramvaje, zatímco jedna stojí na veletrhu Raildays, druhá už polyká zkušební kilometry bez cestujících v ostravských ulicích. Třetí vozidlo je rozpracované. Tramvaj by měla být do konce srpna schválená jako typ. DPO bude muset nové tramvaji přizpůsobit i infrastrukturu, na zastávky Dům energetiky a Stodolní se tramvaj zatím nevejde.
První reakce návštěvníků veletrhu byly vesměs pochvalné, zazněla ale i kritika na madlo, o které se cestující při opouštění některých míst může praštit do hlavy.