V Saúdské Arábii se chystá vznik nového dopravce, hlavním konkurentem pro něj budou Emirates
Založení druhé národní aerolinky je součástí saúdských megalomanských plánů, země chce masivně investovat do leteckého sektoru a cestovního ruchu.
Saúdská Arábie připravuje vznik nové letecké společnosti „RIA“, která má konkurovat Emirates. Vyčleněno proto bude mít 30 miliard dolarů. Nová aerolinka je součástí saúdské investice sta miliard dolarů do cestovního ruchu. Spuštění projektu se očekává již ve čtvrtém kvartálu letošního roku.
S informací přišel magazín Arabian Business. Podle jeho zdrojů se dopravce, který by měl získat jméno „RIA,“ stane druhou národní aerolinkou. Sídlit by měla v Rijádu na Mezinárodním letišti krále Khalida. Konečné rozhodnutí však s největší pravděpodobností závisí na korunním princi Mohamedu Bin Salmánovi.
„Mluvíme o zbrusu nové letecké společnosti, která si klade za cíl udělat to, co dokázaly Emirates, za pouhou čtvrtinu časového horizontu. V historii letectví to nemá obdoby. To je také důvod, proč ještě musí jmenovat generálního ředitele – kdokoli vezme tuto práci, bude muset splnit ty nejambicióznější cíle, jaké si dokážete představit,“ uvedl zdroj pro Arabian Business.
V rámci své „Vize 2030“ chce Saúdská Arábie do konce desetiletí získat na 30 milionů tranzitních cestujících. Nyní jsou to čtyři miliony. Kromě toho také země cílí na 100 milionů návštěvníků ročně. To je šestkrát tolik, kolik jich bylo v roce 2019. Součástí plánu investice ve výši 100 miliard dolarů do leteckého sektoru během příštích osmi let, z nichž většina půjde na zřízení nového národního dopravce obsluhujícího globální trasy.
Pro nalákání nových investorů do zmíněného sektoru uzákonili Saúdové nový zákon. V minulých měsících už svou masivní expanzi v zemi oznámila například nízkonákladová letecká společnost Wizz Air.
Momentálně jediná saúdská národní aerolinka, Saudia, létá do 90 destinací, z nichž je 27 domácích. Zmíněný konkurent, Emirates, provozuje pro srovnání lety do 158 destinací v 85 zemích. Říká se, že aby Saúdská Arábie uspěla ve své snaze převzít roli přestupního giganta, jako je Dubaj, bude muset investovat 30 miliard dolarů a vybudovat síť více než 150 tras napříč Evropou, Severní Amerikou, Jižní Amerikou, Afrikou a Asií. Nyní totiž celých 60% příchozí letecké dopravy pochází z jiných zemí Blízkého východu.