Dilema kojenec vs. babička. Jak se budou rozhodovat autonomní auta? Ptejte se Juraje Hvoreckého z Filosofického ústavu AV
Mohou být autonomní vozy sobecké a chránit především posádku, nebo by měly mít ke všem stejný přístup? Ptejte se člena etické komise MD.
Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz se zaměří na chování a rozhodování autonomních automobilů a automatických vlaků. Hostem bude Juraj Hvorecký z Filosofického ústavu Akademie věd, který je zároveň členem etické komise ministerstva dopravy pro posuzování otázek spojených s provozem automatizovaných a autonomních vozidel v podmínkách České republiky. Své otázky mu můžete psát do diskuse až do úterního podvečera.
Filosofové, právníci, dopravní experti či teologové v komisi hledají základní principy, kterými se má zavádění autonomní mobility řídit (pokud k němu vůbec dojde). „Na všechny otázky zatím odpovědi nemáme, stanovili jsme ale rámec debaty,“ uvedl nedávno Hvorecký.
Hojně se diskutuje především problém, jak se zachová autonomní vozidlo v případě nevyhnutelné kolize. Srazí seniorku na jedné straně silnice, či matku s kočárkem na straně druhé? Najede do dvou chodců, kteří stojí v cestě, nebo stočí volant na jednoho chodce vedle?
„Většina autorů se shoduje na tom, že by vozidla měla minimalizovat újmu, tj. volit tak, aby celková újma jejich volby byla co nejmenší (viz 3. etické doporučení). Má to však háček. Tato etika minimalizace újmy také znamená, že se vozidla dostanou do situace, kdy budou muset obětovat posádku. Z výzkumů morálních intuic ve světě i v ČR víme, že v obecné rovině s tím sice lidé souhlasí, odmítli by však takovému automobilu svěřit své životy a životy svých blízkých. Toto dilema je předmětem hlubšího zájmu vědců,“ píší členové komise v komentáři k tomuto dilematu.
Autonomní chování automobilů začíná postupně víc a víc zasahovat do provozu i na českých silnicích. Chytré asistenty, které se rozhodují za řidiče, má drtivá většina moderních vozů a míra rozhodování, kterou necháváme na technice místo řidiče, se postupně zvyšuje. Fanoušci moderních technologií si už mohou pořídit vůz, který za ně většinu cesty odřídí sám. Technologie to umí, ale legální to zatím v Česku není. Vývoj autonomních technologií je totiž výrazně napřed proti schopnosti společnosti vzít tuto změnu za svou i proti legislativě, která bude muset toto téma brzy ukotvit v zákonech.
Jak se posouvá vývoj autonomních technologií dopředu? Jaké zprávy přichází ze zemí, kde dali jejich pronikání do běžného provozu zelenou, jako je na příklad Německo? Jsme na auta bez řidiče připraveni? Jak se budou autonomní automobily rozhodovat v krizových situacích, které nemají dobré řešení? Mohou být sobecké a chránit především svoji posádku a sebe, jako to dělá za volantem člověk, nebo by měly mít ke všem stejný přístup? Jaké etické otázky se teď řeší v souvislosti s autonomními technologie nejčastěji?
Juraje Hvoreckého se můžete ptát v diskusi do úterního podvečera, nový díl podcastu vám přineseme tradičně v pátek v čase oběda.