Ryanair naučil lidi platit za výběr místa v letadle, kupuje si ho polovina cestujících
Náhodným rozsazováním cestujících v letadle si Ryanair příliš mnoho sympatií u zákazníků nezískal, systém se mu ale zjevně vyplatil. Za
Náhodným rozsazováním cestujících v letadle si Ryanair příliš mnoho sympatií u zákazníků nezískal, systém se mu ale zjevně vyplatil. Za výběr konkrétního místa si už platí u Ryanairu každý druhý cestující, meziročně dvakrát více lidí.
Ryanair se zlepšením prodejů „místenek“ na palubu pochlubil v prezentaci ročních výsledků pro investory. Podle ní ještě loni na konci finančního roku v březnu vybíralo za poplatek místo 23 % cestujících, letos v březnu už 50 %. Výběr sedačky stojí 4 eura za běžné místo, 13 – 15 euro za místa v prvních dvou řadách a za místo u exitu.
Ještě výrazněji stoupl podíl cestujících s přednostním nástupem na palubu: ze 4 na 20 %. I to má jednoduchý důvod: změnu podmínek pro přepravu palubních zavazadel. Kdo si chce vzít dříve běžnou velikost na palubu zdarma, musí si koupit přednostní nástup. Jinak je jeho palubní zavazadlo odebráno do nákladového prostoru. Letí sice zdarma, ale cestující pak musí na letišti čekat na jeho vyzvednutí.
Dodatečné příjmy za další služby jsou u nízkonákladových dopravců důležitou částí tržeb. Rekordmanem je v této oblasti Wizz Air, u kterého je podíl na celkových tržbách už 42 %. Ryanair je zatím na 28 %, chce se dostat nejméně na 30 %.