Evropské dotace na vlaky vyschnou, stát slibuje dopravcům až 29 miliard z úvěru
Ministerstvo dopravy plánuje poskytnout železničním dopravcům až 29 miliard korun na nákup nových vlaků. Nepůjde ale už o peníze z
Ministerstvo dopravy plánuje poskytnout železničním dopravcům až 29 miliard korun na nákup nových vlaků. Nepůjde ale už o peníze z evropských fondů, ale z půjčky a státního rozpočtu.
Počítá s tím materiál, který ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení. Z něj je jasné, že aktuálně rozdělovaných 7,7 miliardy v rámci Operačního programu doprava bude poslední výzvou financovanou z evropských peněz. „Dál počítáme s využitím zdrojů z úvěru od Evropské investiční banky a státního rozpočtu,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Ohledně peněz na nákup nových vlaků ministerstvo dopravy mluvilo už o různých částkách, zatím poslední je možnost čerpat dotace až ve výši 29 miliard.
Nová budou i pravidla pro poskytování dotací. Zatímco v aktuální výzvě, kterou rychle vyčerpaly žádosti Jihomoravského, Plzeňského a Moravskoslezského kraje dostanou hejtmanství až 85 % nákladů, v nových chystaných výzvách to bude maximálně polovina ceny nových vozů.
Ministerstvo dopravy mluvilo původně o vyšším objemu peněz do nových vlaků z evropských peněz pro případ, že by se nepodařilo čerpat peníze na jiné projekty. Mezitím se ale rozjely velké dopravní stavby a tak půjdou peníze na ně.
Podle materiálu je obnova vozidlového parku stále „velmi naléhavá“, proto se ministerstvo rozhodlo program upravit tak, aby umožnil využít prostředky nejen z evropských zdrojů. Hlavním zdrojem financování má být právě Evropská investiční banka, s kterou už ministerstvo podepsalo memorandum o porozumění.
Po projednání ve vládě má začít jednání o detailech smlouvy. „V případě úspěchu těchto jednání by mohlo být objednatelům veřejné dopravy a dopravcům v železniční dopravě nově poskytnuta částka až 29 mld. Kč v závislosti na finančních možnostech Evropské investiční banky i státního rozpočtu ČR. Vyčerpání této částky bude dále závislé na zájmu a finančních možnostech jednotlivých objednatelů veřejné dopravy,“ uvádí materiál. Současně se má prodloužit platnost programu až do roku 2025.