Reference z nádraží i lanovek. Soutěž na podobu lanovky Podbaba – Bohnice má pět finalistů
Do mezinárodní jednokolové architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 ateliérů z devíti evropských zemí.
Mezinárodní architektonická soutěž na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Bohnice už má pět finalistů. Z 23 přihlášených zájemců je vybrala jedenáctičlenná porota, které předsedá ředitel amsterdamského ateliéru UNStudio Arjan Dingste. Soutěž vyhlásil letos v květnu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).
Do finále se dostalo polské studio DWAA, londýnské Grimshaw Architects, české ov architekti společně s Olgoj Chorchoj, norské studio Snøhetta (jeho rakouský ateliér) a londýnská kancelář William Matthews Associates. Architekti vesměs předložili reference z nádražních projektů, někteří se chlubí i lanovkami.
Úkolem finalistů je zpracovat a předložit architektonický návrh všech tří stanic a pěti podpěr plánované lanovky Podbaba – Troja – Bohnice, která zajistí chybějící spojení břehů Vltavy v Trojské kotlině. Z předložených návrhů porota vybere tři nejlepší, přičemž s autory prvního z nich DPP uzavře smlouvu o spolupráci v oblasti architektonického řešení stavby při přípravě projektové dokumentace. Vítězný návrh by měl být znám v srpnu.
Do mezinárodní jednokolové architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 ateliérů z České republiky, Dánska, Německa, Norska, Polska, Rakouska, Slovenska, Spojeného království a Španělska. DPP využil architektonickou soutěž po předchozí technické studii proveditelnosti. Soutěž pro DPP organizuje CCEA MOBA studio.
DPP začal připravovat lanovou dráhu Podbaba – Troja – Bohnice na základě rozhodnutí městské rady z poloviny června 2020. Město považuje lanovku za nejlepší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by nicméně měla obě části řeky propojit tramvajová trať.
DPP už uzavřel smlouvu na projekční práce. Zakázku získalo s cenou 38,25 milionu sdružení firem Metroprojekt, Sagasta a SIAL architekti a inženýři. Vítězné sdružení zajistí mimo jiné zpracování dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), projekt pro stavební řízení i zhotovení stavby a také stavební dozor. Vyprojektuje stavební i technologickou část. Bude přitom muset koordinovat činnost s vítězným architektem.
Finalisté architektonické soutěže na podobu lanovky Podbaba – Bohnice
DWAA (Polsko)
Reference
Nové nádraží Warszawa-Zachodnia
Rekonstrukce jednoho z největších nádraží v Polsku probíhá od roku 2020. Vzniká zde víceúrovňový přestupní dopravní uzel se zastřešeným systémem nástupišť.
Nové nádraží Olsztyn-Główny
Vybudování nového hlavního nádraží v Olsztynu, který je největším železničním uzlem v regionu s hustou osobní i nákladní dopravou.
—
Grimshaw Architects (Velká Británie)
Reference
Mernda Rail Extension, Melbourne, Austrálie
Rozšíření železniční infrastruktury v Melbourne propojilo rostoucí aglomeraci na severu města. Rozšíření mimo jiné zahrnovalo tři nové stanice.
—
ov architekti + Olgoj Chorchoj (Česká republika)
Reference
Terminál VRT Praha- Východ
Vítězný návrh prvního terminálu vysokorychlostní železnice v České republice.
Spojovací lávky VŠCHT Praha
Lávky napnuté mezi dvěma historickými budovami tvoří nový symbol areálu VŠCHT v Praze.
—
Snøhetta (Norsko) – studio Innsbruck
Reference
Nová lanovka v Bolzanu na horu Virgl/Virgolo
Nová lanovka bude spojovat centrum Bolzana s vrcholem hory Virgl/Virgolo. Hora má kulturní a historický význam, kromě lanovky bude součástí stanice Ötziho muzeum, přírodovědné muzeum, koncertní sály a restaurace. Předpokládané dokončení projektu v roce 2026.
—
William Matthews Associates (Velká Británie)
Reference
London Cable Car / Emirates Air Line
Lanovka spojující 90 metrů nad Temží Greenwich Peninsula a Royal Victoria Dock, konkrétně západní část londýnského ExCeLu, je doplňkem panoramatu Londýna. Je důležitým článkem londýnské dopravní sítě, který přepravuje chodce a cyklisty.
Nádraží London Bridge
Modernizace páté nejrušnější stanice ve Spojeném království, za den jí projde 300 000 cestujících.