Výhoda PPP. Stát za dostavbu D4 zaplatí stejně bez ohledu na růst nákladů
S rostoucími cenami a nedostatkem stavebních materiálů se podle ministra potýkají všechny stavby v republice.
Stát za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zaplatí stejně bez ohledu na růst nákladů. Protože jde o takzvaný PPP projekt, jsou veškerá rizika přenášena na soukromý sektor. Stavba 32 kilometrů dlouhého úseku začala před necelým rokem a má být hotová do konce roku 2024, teprve pak za ni začne stát platit nasmlouvaných téměř 19 miliard korun. Letos by stavbaři měli zvládnout více než pětinu z celkového objemu prací, řekl v úterý novinářům při inspekčním dni na stavbě poblíž Chraštiček na Příbramsku ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Připomněl, že jde o první stavbu dálnice, která vzniká formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) v Česku. Podobně má být financována i stavba dálnice D35 nebo úseku IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín. Výhodou pro stát je to, že veškerá rizika včetně inflace a nárůstu cen stavebních materiálů jsou přenášena na soukromý sektor. „Ten se s tím bude muset vypořádat,“ dodal Kupka.
Dostavbu D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam, zhotovitelem je společnost DIVia stavební, člen skupiny Eurovia CS. Podle generálního ředitele Via Salis Christiana Biegerta projekt postupuje podle plánu. „I když sektor stavebnictví teď zažívá obtížné časy, jsem přesvědčen, že budeme úspěšně pokračovat i nadále,“ uvedl Biegert.
Kupka poukázal na to, že s rostoucími cenami a nedostatkem stavebních materiálů se potýkají všechny stavby v republice. V případě některých komodit, jako je například železo, armovací ocel, je navýšení až o 50 procent oproti cenám z letošního února, upozornil ministr. „Samozřejmě hledáme i na celostátní úrovni řešení pro ty nejdramatičtější nárůsty cen komodit,“ dodal.
Podle generálního ředitele Eurovie CS Martina Borovky se stavba D4 za rok výrazně posunula. Uskutečnily se veškeré geologické průzkumy, začínají se zakládat mosty, startují zemní práce. „Počítáme s tím, že letos prostavíme zhruba 25 až 30 procent finančních prostředků, abychom si vytvořili dobrý základ na sezony 2023 a 2024 a mohli stavbu na konci roku 2024 dle smlouvy předat řidičům k provozu,“ dodal Borovka.
Stavbaři letos chystají rozsáhlé trhací práce u Milína na Příbramsku, v plánu je výstavba nových místních komunikací, na něž bude převedena doprava. Dokončují se také přeložky inženýrských sítí a některé archeologické průzkumy. Stavbaři se podle Borovky snaží minimalizovat uzavírky na silnici I/4. Podle Kupky si ale tato komunikace žádá opravy, které nejdou oddálit.
Stát začne dálnici splácet v letech 2024 a 2025, a to v korunách a eurech. Poslední splátka by měla být v roce 2048. Do úhrady je podle Kupky započtena i kompletní správa a údržba komunikace.