Rekonstrukce protektorátního mostu Šmejkalka na D1 se oddaluje, termín v tendru byl znovu posunut

Most Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.czMost Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.cz

Úsek sice nedávno prošel modernizací, most z období prvních pokusů o zbudování dálnice ve 40. letech se ale opravě vyhnul.

Pravděpodobně nejnáročnější část modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka na úseku Mirošovice – Hvězdonice, se oddaluje. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posunulo uzávěrku tendru, ve kterém už od poloviny loňského listopadu hledá vhodnou stavení firmu pro rekonstrukci mostu.

Předpokládaná hodnota zakázky je 1,39 miliardy korun. Původní termín pro podání přihlášek byl 24. únor, nyní je to 27. červen. ŘSD má už od roku 2020 stavební povolení a podle jeho původních předpokladů měla rekonstrukce probíhat v letech 2021 až 2023. „Termíny podání nabídek se u výběrových řízení posunují na základě dotazů zájemců o zakázku. Tato povinnost vyplývá ze zákona,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Zmíněný úsek sice nedávno prošel modernizací, most z období prvních pokusů o zbudování dálnice ve 40. letech se ale opravě vyhnul. Náročnou akci ŘSD formálně vyjmulo z modernizace D1, která byla oficiálně ukončena loni v říjnu.

Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz

Most na D1 přes údolí Šmejkalky.
Pramen: www.ceskedalnice.cz

Stavba je soutěžena v režimu Design&Build. To znamená, že ŘSD poskytne zhotoviteli pozemky a stavební povolení, podrobné projektování si už ale zajistí vítězná firma sama. Jedním z hodnoticích kritérií v rámci výběrového řízení je i doba výstavby.

Podmínkou ŘSD je vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy po celou dobu stavby. Pro zajištění tohoto režimu bude nutné postavit mostní provizorium, a to vpravo od stávající D1 (ve směru Praha – Brno).

Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Po opravě bude provozována v režimu 2+2, provoz bude ale možné bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3+3.

S posunováním tendru se vzdalují naděje, že by stavba mohla začít ještě letos.

Tagy D1 most Šmejkalka ŘSD
20 komentářů