Ostrava chystá opravu předchůdce legendárního „erťáku“, vyjede v podobě z konce 50. let
Z původního autobusu Škoda 706 RO se stal obytný vůz. Dopravní podnik jej převzal ve značně zchátralém stavu.
Ostravský dopravní podnik (DPO) chystá opravu historického autobusu Škoda 706 RO z roku 1953. Stroj se podařilo získat do sbírek před více než 11 lety, od té doby hledal dopravce financování na potřebné opravy. Ty teď získal v podobě dotace od města. Vůz s označením 80II sloužil před odkupem a po řadě předělávek jako obytný či stěhovací vůz. Dopravní podnik jej získal v dezolátním stavu.
DPO plánuje nyní vrátit stroji jeho podobu z konce 50. let minulého století. Autobusy tohoto typu tehdy mizely z pravidelného provozu, postupně je nahrazovala nová verze Škoda 706 RTO – „erťák“.
„Vůz 706 RO bude v městském provedení, půjde o dvoudveřovou variantu,“ uvedla mluvčí DPO Tereza Šnoblová. Po rekonstrukci stroj obdrží červenobílé lakování. Za autobus bude také možné připojit vlečný vůz. Dohromady se po rekonstrukci do autobus vejde 28 sedících a 39 stojících cestujících. Maximální rychlost stroje dosáhne 68 km/h.
V Ostravě předpokládají, že náročná rekonstrukce zabere přes dva roky. Práce za 5,3 milionu korun mají být hotovy před létem roku 2024. Autobus poté doplní flotilu historických vozidel, které jsou pravidelně k vidění během dnů otevřených dveří vozovny v Martinově. „Tento typ nám ve sbírce historických vozidel dosud chybí,“ doplnila mluvčí Šnoblová.
Až budou práce hotovy, Ostrava bude disponovat téměř kompletní retro flotilou autobusů. K vidění příležitostně budou všechny městská vozidla, která brázdila ulice města od konce 2. světové války.
Jednotlivé historické autobusy reprezentují vždy jednu z epoch hromadné dopravy v Ostravě. Od nejstaršího dochovaného autobusu Praga RND č. 28/II až po Karosu Citybus číslo 7008.