Silničáři už mají všechny pozemky pro obchvat Budějovic, dostali povolení na tunel
Ředitelství silnic a dálnic už má všechny pozemky pro pokračování dálnice D3 od severního okraje Českých Budějovic dále na jih.
Ředitelství silnic a dálnic už má všechny pozemky pro pokračování dálnice D3 od severního okraje Českých Budějovic dále na jih. Konkrétně jde o úsek Úsilné – Hodějovice, který měří 7,2 kilometru a bude tvořit hlavní část dálničního obchvatu města. Vyplývá to z informačního letáku ŘSD, zprávu potvrdil i mluvčí Jan Studecký.
Silničáři zároveň získali (zatím nepravomocně) první ze série potřebných stavebních povolení. To se objevilo na úřední desce ministerstva, upozornil na něj server iDnes.cz. Povolení se týká jen části stavby v délce zhruba 4,5 kilometru a vybraných stavebních objektů. Je mezi nimi nicméně nejnáročnější prvek celého obchvatu, kterým je kilometrový hloubený tunel Pohůrka.
ŘSD potřebuje zhruba desítku dílčích stavebních povolení, dvě hlavní jsou ale klíčová pro zahájení stavby. První už mají silničáři „v kapse“, na další čekají. Předpokládaná cena stavby je 6,8 miliardy, tendr na zhotovitele běží už od roku 2016 a je nyní ve druhém kole. ŘSD počítá s tím, že stavbu zahájí v říjnu, provozu by se měla otevřít o čtyři roky později.
Současně chtějí silničáři stavět a otevřít i navazující třináctikilometrový úsek Hodějovice – Třebonín, kde ale zatím nemají všechny potřebné pozemky (vykoupeno či vyvlastněno je 98 procent). Odhadovaná cena je šest miliard.
Dálnice D3 se loni díky dvěma „otvíračkám“ těsně přehoupla přes hranici padesáti hotových kilometrů. Dalších 120 jí ale ještě chybí, ve výstavbě je aktuálně 19 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Budějovicemi. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by se měla dálnice dostat k rakouským hranicím v roce 2025. Nejdále k realizaci mají středočeské úseky dálnice.