Bavorsko vypsalo soutěže na provoz vlaků v pohraničí, zajímají i České dráhy

Železniční stanice v bavorském Marktredwitzu. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraŽelezniční stanice v bavorském Marktredwitzu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Do budoucna by se východní část Bavorska měla zcela zbavit dieselů, spolková země počítá s bateriovými vozidly.

Bavorský objednatel veřejné dopravy BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) aktuálně vypsal soutěž na provoz regionálních vlaků v oblastech přiléhajících k českým hranicím: Horní Falci a Bavorském lese. Jde o dva soubory, které mohou získat dvě různé firmy, upozorňuje BEG. Oba soubory nyní obsluhuje Länderbahn pod značkou Oberpfalzbahn, respektive Waldbahn. BEG nevyžaduje nová vozidla, podmínkou je nízkopodlažnost.

Dění v Bavorsku sledují i České dráhy, které v minulosti několikrát naznačily, že se budou zajímat o soutěže v cizině. „Soutěže v zahraničí sledujeme, zajímají nás, včetně této. Ale k našim krokům a rozhodnutím se s ohledem k citlivosti obchodních záměrů v konkurečním prostředí nebudeme vyjadřovat,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Soubor Horní Falc zahrnuje linku RB 23 z Řezna údolím řeky Naab do Marktredwitzu a síť kolem Chamu s linkami Schwandorf – Cham – Furth im Wald (RB 27), Cham – Lam (RB 28) a Cham – Waldmünchen (RB 29). Doba platnosti nové smlouvy bude dvanáct let, od prosince 2025 do prosince 2037.

Bavorsko si nicméně vymínilo možnost jejího zkrácení či prodloužení, neboť spolková vláda plánuje na období 30. let elektrifikaci tratě Řezno – Marktredwitz – Hof. Datum zahájení a dokončení stavby zatím není stanoveno. Následně chce BEG objednat elektrická vozidla, pro síť kolem Chamu pak počítá do budoucna s bateriovým pohonem.

Plánovaný přechod na hybridní pohon trolej/baterie je také důvodem, proč smlouva na oblast Bavorského lesa je o poznání kratší. Vítěz získá jistotu na období od prosince 2025 do prosince 2030 s možným prodloužením až o dva roky. BEG aktuálně prověřuje možnost nasazení hybridních vozidel, která by po dokončení potřebné infrastruktury mohla vyjet začátkem příští dekády. Oblast zahrnuje trať z Plattlingu přes Deggendorf a Zwiesel do Bayerisch Eisenstein (RB 35) a všechny tratě, které z ní odbočují: Zwiesel –⁠ Grafenau (RB 36), Zwiesel –⁠ Bodenmais (RB 37) a Gotteszell –⁠ Viechtach (RB 38).

Počet objednaných vlakových kilometrů by měl oproti dnešku v obou oblastech vzrůst, v Horní Falci až o 23 procent, v Bavorském lese o 15 procent. BEG je známý tím, že důsledně dbá na kvalitu vozidel i provozu, a to i pomocí průzkumů mezi cestujícími.

Tagy Bavorsko Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) České dráhy
72 komentářů