Podcast nejen o automatických vlacích. Ptejte se šéfa AŽD Praha Zdeňka Chrdleho
Automatické vlaky, řízení lokálek nebo ETCS. Témata pro vrchního zabezpečovače české železnice.
Do studia podcastu Cesty Zdopravy.cz přijde další z kapitánů českého železničního průmyslu, dlouholetý šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Technologie AŽD hrají důležitou roli v zabezpečení tuzemských tratí, zakázky má firma i v zahraničí. Velkou obchodní příležitostí je pro ni zavádění systému ETCS.
Zdeněk Chrdle firmu vede jako generální ředitel od roku 2003, zároveň je jednatelem společnosti a jejím menšinovým vlastníkem.
Velké finanční prostředky investuje AŽD Praha do vývoje automatizovaných vlaků a technologií pro automatizovaný provoz na dráhách. I kvůli tomu v minulosti koupila dvě regionální tratě v Česku. Švestkovou dráhu z Obrnic do Čížkovic je možné z pohledu technologií zařadit mezi nejmodernější regionální dráhy v Evropě. Na základě objednávky Ústeckého kraje se sem vrátil pravidelný provoz, a AŽD se tak stala také dopravcem v pravidelné osobní dopravě. Druhá dráha v majetku AŽD, z Kopidlna do Dolního Bousova, má sloužit především testování automatických vlaků. S pravidelným každodenním provozem se tu nepočítá.
Jak náročný je vývoj systémů pro automatické vlaky? Prosadí se tento model i mimo městské dráhy? Jaké zkoušky se chystají na trati z Kopidlna do Dolního Bousova? Jak si stojí AŽD na mezinárodním trhu zabezpečovací techniky? Proč jsou všechna zařízení pro dráhu tak nákladná? Jak zabezpečit provoz na vedlejších tratích, kde nedává ETCS ekonomický smysl? Jak přesně funguje systém pro vyšší bezpečnost na tratích řízených podle předpisu D3, který představila AŽD společně se společnosti Sherlog letos v lednu? Má AŽD v tuzemsku monopol? A jak často usedá Zdeněk Chrdle do svých vlaků sám jako strojvedoucí?
Tyto a další otázky položíme Zdeňku Chrdlemu tento týden při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Ptát se můžete našeho hosta i vy. Své dotazy pište do diskuse k tomuto článku do úterního večera.