Vláda slíbí plynařům a majitelům aut na CNG další roky úlev. Ústupek lobby, říkají petrolejáři
Vláda má dát ve středu plynárenským firmám větší jistotu, že až do konce roku 2025 bude jejich obor nadále podporován
Vláda má dát ve středu plynárenským firmám větší jistotu, že až do konce roku 2025 bude jejich obor nadále podporován formou velkých daňových úlev. A řidiči získají jistotu, že na dani za takový typ paliva nezaplatí o mnoho více než dosud. Kabinet už potřetí bude schvalovat memorandum, které řeší budoucnost podpory zemního plynu v dopravě. Kritici ho označují jako nekoncepční.
Klíčovým bodem je stanovení sazby spotřební daně: ta stoupne ze současných 136,80 korun na megawatthodinu až k 290 korunám. V praxi tak z každého metru krychlového řidiči aut neodvedou více než tři koruny. Z litru nafty platí řidiči 10,95 korun, z benzínu si stát bere spotřební daň 12,84 koruny. Pokud by sazba stoupla na vyšší hodnoty, zemní plyn by nebyl konkurenceschopný.
Stát si v memorandu dal pojistky pro možné zvýšení spotřební daně, například pokud by došlo k výpadku příjmů o více než dvě miliardy korun nebo pokud by objem prodaného plynu výrazně stoupl.
Podle materiálu jezdí v Česku aktuálně kolem 17 500 aut na CNG a jejich počet neustále roste. Podle prodejních statistik ale už například plyn překonávají v prodejích auta s hybridním pohonem. Středně optimistický scénář počítá s tím, že u nás bude jezdit do roku 2020 až 50 tisíc vozidel na zemní plyn. Při necelých dvou tisících aut prodaných letos jde o poměrně velký optimismus.
Memorandum mají podepsat některá ministerstva společně se zástupci plynárenských společností innogy, Pražská plynárenská, EON a předsedou Rady Českého plynárenského svazu. „Společným cílem vlády a plynárenského svazu je zasadit se o to, aby byla stanovena výše spotřební daně pro CNG tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Materiál začala připravovat ještě bývalá vláda, ta nakonec jeho schválení nechala na novou.
Plynaři na dohodu tlačí i proto, aby nepřišly vniveč jejich investice do plnících stanic a neodradili lidi od nákupu nových aut na CNG. „Výše spotřební daně pro CNG byla stanovena tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvádí ministerstvo průmyslu a obchodu v důvodové zprávě.
Plynárenské firmy se v memorandu naopak zavazují ke stavbě dalších CNG plnících stanic a marketingové podpoře. Mají se také připravit na využití biomethanu v dopravě. Plnících stanic je 165, ministerstvo dopravy už vypsalo další dotace na stavbu nových.
„Zvýhodnění zemního plynu v dopravě podporujeme. Pomůže zajistit stabilitu a předvídatelnost podnikatelského prostředí na následujících sedm let. Užitek přinese i zákazníkům, coby uživatelům dopravních prostředků. Sníženou spotřební daň pro CNG v nedávné době zachovalo i Německo,“ řekl Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Proti je naopak Unie nezávislých petrolejářů. „Memorandum považujeme za zcela nekoncepční krok, zavazující mimo jiné budoucí vládu k vynakládání zbytečných finančních prostředků,“ řekl předseda představenstva Ivan Indráček. Podle něj je podpora zemního plynu jednou z nejdražších variant, jak emise v dopravě snižovat. „V říjnu loňského roku proběhlo na Ministerstvu průmyslu a obchodu jednání Pracovní skupiny Alternativní paliva, které většinově označilo podobná „memoranda“ za zcela nekoncepční a vyzvalo ministerstvo ke zpracování vize a koncepce snižování emisí v dopravě v České republice. Bez existence takového dokumentu jsou jakékoli dílčí kroky pouze nerozumnými ústupky konkrétním lobbyistickým skupinám a státu generují zcela zbytečné náklady,“ dodal Indráček. Odmítá také označení plynu jako paliva budoucnosti. „Sama Evropská komise s ním v aktuálním návrhu směrnice o čistých vozidlech nepočítá. Ačkoli se tedy má stát v Memorandu například zavázat k podpoře nákupu vozidel na CNG pro vozy hromadné a linkové dopravy, ve veřejné správě nebude pro tento typ pohonu místo,“ dodal.
Jak budoucnost zemního plynu vnímají automobilky, ukazuje nejlépe jejich nabídka. Zatímco se výrobci vrhli hlavně na hybridy a elektromobily a oznamují nové modely s tímto pohonem, CNG zůstává spíše okrajovým segmentem, který už příliš nerozvíjí. Na druhou stranu kvůli plnění emisních norem se k němu některé automobilky začínají vracet: VW chce nový motor na zemní plyn s litrovým obsahem nově dávat nejen do Pola, ale například i Škody Fabia. Lídr trhu s ojetými vozy AAA Auto označuje podíl prodaných vozidel na CNG za zanedbatelný.