ŘSD a Strabag uzavřely miliardový spor o dálnici D3, stát zaplatí výrazně méně
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po letech soudních tahanic dohodlo na řešení miliardového sporu s konsorciem stavebních firem Strabag,
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po letech soudních tahanic dohodlo na řešení miliardového sporu s konsorciem stavebních firem Strabag, Metrostav, Eurovia a Inžinierske stavby Košice. Sdružení vedené Strabagem požadovalo doplatek 1,26 miliardy korun za pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí, který se řidičům otevřel už v létě 2013.
Firmy se nakonec spokojily se zhruba o miliardu nižší částkou. Podle dohody stát firmám doplatí 300 milionů. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf ŘSD Jan Kroupa. „Šlo o prokázané záležitosti, které zhotovitel dokázal konkrétně doložit a u kterých jsme uznali, že jsou nezpochybnitelné,“ doplnil Kroupa.
Největší rozpor panoval nad zhruba osmi sty miliony korun, které zhotovitel uplatňoval jako takzvanou správní režii. Šlo o náklady, které nevznikly přímo na stavbě, firmy ale například musely blokovat své lidi a stroje v jižních Čechách, i když práce stály. Stavba totiž nabrala více než roční zpoždění kvůli změnám územního rozhodnutí a následným odkladům stavebního povolení. A to v době, kdy už stavební firmy zakázku získaly.
ŘSD ale nároky z velké části neuznalo a tak spor skončil už v roce 2014 u soudu, nyní došlo k mimosoudní dohodě. Strabag a spol. nad dohodou nijak nejásá. „Domoci se úhrady oprávněných nároků zhotovitele je u velkých dopravních staveb v ČR bohužel mnohdy velmi obtížné. Případ stavby D3 Tábor – Veselí nad Lužnicí je jen jedním z příkladů. Jiný komentář či hodnocení k výsledku sporu nemáme,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.