Chceme hru pro více hráčů i otevřenější editor, říkají tvůrci o budoucnosti hry Rail Route
Hru si pořídily desítky tisíc uživatelů. Její autoři plánují další rozvoj, například doplnění dalších módů.
Na začátku letošního léta dorazila na herní platformu Steam netradiční hra ze železničního prostředí s názvem Rail Route. Hra československých tvůrců se totiž zaměřuje na profesi vlakového dispečera. Úkol je jediný, na jedné z desítek map, mezi kterými figuruje i pražský uzel, správně a bezpečně řídit provoz. Autoři Michal Oprendek a Zdeněk Doležal hru vyvíjejí už čtvrtým rokem. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz odpovídá první z nich.
Proč jste si vybrali simulátor vlakového dispečera?
Na začátku desátých let jsem objevil simulátor s názvem Brno, který implementoval jednotné obslužné pracoviště místního vlakového uzlu, a úplně mě to pohltilo. Ona to tehdy vlastně nebyla hra, nebylo tam skóre, levely, ani obtížnosti. Jako fanouška železnice mě to naprosto vtáhlo. Zajímám se i o zabezpečovací technologie a automatizaci. Potom po pár letech nás napadlo s kolegou udělat vlastní projekt a dostali jsme nápad, jestli by to náhodou nemohla být hra. Napadlo nás implementovat do toho pravidla železničního provozu tak, aby to mělo herní prvky a bylo to hratelné pro běžné uživatele.
Jak dlouho vlastně trvalo od toho původního nápadu, než v Rail Route vyjel první vlak?
Trvalo to pár dnů v říjnu 2017. Úplně první verzi jsme pak vydali v roce 2018. Zabralo nám to nějakých 6 měsíců. Tehdy se jednalo o vydané demo, které bylo dostupné na našem webu. Potom nás čekaly tři roky vývoje a letos na začátku léta jsme hru zpřístupnili na platformě Steam ve formě předběžného přístupu. To znamená, že hra ještě není úplně hotová, ale už se dá hrát.
A předběžný přístup funguje jak? Jaké jsou ohlasy fanoušků?
Vítáme podněty od herní komunity ohledně toho, co by tam rádi viděli. Jsme rádi i za obsah, který si sama vytváří v podobě map. Takže ohlasy jsou většinou pozitivní, často v těch recenzích čteme, hlavně od fanoušků železnice, že je ta hra vtáhla a že se jim dobře hraje. Baví je to, velmi nás to těší. Vidíme i to, že naši hru hodnotí účty, které si Steam zařídil jen kvůli tomu, aby jejich majitelé mohli hrát Rail Route.
Kolik lidí si vlastně hru v předběžném přístupu pořídilo?
Tahle přesná čísla bychom neradi prozrazovali a zveřejňovali, ale z počtu recenzí se to dá docela odhadnout. Orientačně se to pohybuje momentálně v řádech nižších desítek tisíc. To je pro nás velmi příjemné překvapení.
A pokud se přesuneme trochu do budoucnosti – jaké jsou s hrou plány? Přidají se další české nebo i slovenské železniční úseky? Zatím je ve hře zastoupena pouze Praha.
Co se týče samotné hry, tak zatím nepočítáme s velkým rozvojem map, protože jsme zjistili, že díky dostupného editoru si fanoušci sami tvoří velmi kvalitní obsah a následně si ho mezi sebou sdílejí na zmíněné platformě Steam. Vytvořili tak stovky map, i například Bratislavu, kterou jsem si i já osobně zahrál a opravdu mě bavila. Úplně se mi v hlavě vybavovaly některé úseky a mosty.
Uvažujete například i o tom, že do hry přivedete soukromé dopravce typu RegioJet, Arriva? Tak, aby se hra ještě více přiblížila realitě?
O tomhle jsme zatím vůbec neuvažovali, že bychom do hry mohli včlenit tenhle tržní aspekt. Ta hra je totiž zatím jen v režimu jednoho hráče. Dalo by se uvažovat o tom, že při hraní pro více hráčů by každý uživatel mohl hrát za jednoho dopravce, ale spíš nám to tam nepasuje. Necháme otevřenou možnost toho, aby si hráč při tvorbě mapy pojmenoval vlak, jak on uzná za vhodné.
A online hraní do Rail Route dorazí? Budou hráči moci například spolu obsluhovat celý jeden kraj?
Zatím je to ve stádiu velmi raných úvah. V podstatě tady tato možnost je, ale máme představu, že by více hráčů hrálo jednu mapu, a tím by zvládli větší množství té dopravy a přebírali si ty vlaky jednotlivě. Uvažujeme o tom, že hraní mezi více hráči zařadíme ještě před ukončením současného předběžného přístupu. Zatím ale nedokážeme slíbit, že to bude zábava.
Datum plného přístupu už víte? Kdy bude hra úplně kompletní?
Pracujeme s přibližnou představou, že by to mělo být hotové někdy mezi začátkem a první půlkou roku 2023. Pevný termín ale zatím nemáme a nic nás do něj vlastně netlačí. Spíše o tom budeme ještě uvažovat. Hra bude v plném přístupu až ve chvíli, kdy s ní budeme spokojení jako tvůrci a budeme vědět, že dokáže oslovit i jiné hráče než jen ty nejvíce zapálené fanoušky železnice.
Jaká je tedy vize? Kam hru ještě posunout?
Chceme doplnit ještě několik módů. Teď máme ve hře typ módu, při kterém vlaky dodržují přesný jízdní řád a hráč dostává skóre. Druhým módem je pak postupný rozvoj, kdy člověk nabírá zakázky a potom rozšiřuje svoji síť. Do budoucna bychom ale chtěli přidat režim rychlé hry, ve které by postupně rostlo množství vlaků. Dalo by se hovořit o takové vlně, kterou když by ten daný hráč zvládl, tak by si mohl pořídit nové prvky. Následovala by další, ještě silnější vlna. Hra by trvala až do doby, do které by zvládl provoz. Odhadem by to trvalo nějakých 20 minut.
Máte v plánu i nějaké nové prvky typu mosty, přejezdy?
Hru bychom chtěli rozšířit o nové prvky, které by mohl hráč stavět. Rádi bychom, aby se tak hra více přiblížila do města, kde se aktuálně odehrává. Takže spíš než mosty a přejezdy chceme přidat příběh, aby to mělo nějaký úvod. V tom by se ukázal příběh toho daného města a rozběhla by se příběhová linka. Chtěli bychom ilustrovat i historii železnice v tom daném městě. Hráč by se tak měl cítit jako doma a prožít jako dispečer jednotlivé historické etapy toho místa. Chceme vlastně dát hráčům prostředky na to, aby mohli dál i oni sami vytvářet kvalitní obsah. Oni sami to město znají nejlépe. Nejlépe tak dokážou zachytit příběh.