777X bude mít další zpoždění, s cestujícími bude létat nejdříve v roce 2022, očekává jejich první zákazník
Letecká společnost Emirates jako jeden z klíčových zákazníků Boeingu předpokládá další zpoždění u dodávky nového dálkového letadla 777X. Dopravce ze
Letecká společnost Emirates jako jeden z klíčových zákazníků Boeingu předpokládá další zpoždění u dodávky nového dálkového letadla 777X. Dopravce ze Spojených arabských emirátů očekává dodávku nejdříve v roce 2022.
V rozhovoru pro agenturu Bloomberg to uvedl provozní ředitel Emirates Adel Al Redha. Podle něj start zdrží dlouhý proces schvalování, ke zpoždění mělo dojít i kvůli zastavení výroby během pandemie koronaviru. „Nečekáme, že by nám je mohli dodat v příštím roce,“ řekl Al Redha.
Emirates navíc podle agentury řeší, že část objednávky na nová letadla zredukuje. Namísto 115 objednaných strojů zvažuje, že část nahradí menšími Boeingy 787 Dreamliner. Důvodem je očekávaná slabší poptávka po cestování a dreamlinery by do této situace mohly zapadnout lépe.
Podle agentury Bloomberg mají i ostatní zákazníci signály, že Boeing chce posunout premiéru letadla nejméně o rok. Boeing uvedl, že harmonogram se zákazníky intenzivně řeší. Testovací lety začaly v lednu, v příštích dnech nasadí na zkoušky již třetí letadlo. Firma je podle svých slov potěšena pokrokem testování.
První 777X měly původně vozit cestující už letos, loni ale došlo k velkému zpoždění kvůli problémům s motory od General Electric. Ještě před krizí aerolinky seškrtaly část objednávek. Emirates jsou aktuálně největším zákazníkem na tento model.
Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Letadlo má skládací konce křídel, které mají umožnit využít stávající infrastrukturu letišť a současně za letu využít výhody delšího křídla. Rozpětí bude 72 metrů. Letadlo bude svou délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.
Nový motor GE9X bude největším motorem pro proudová letadla na světě. Vychází z motoru GE90, oproti nim má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.