Letecké společnosti Letectví

747 v ohrožení. Důležitý dodavatel začal rozprodávat stroje na výrobu trupu

Boeing 747-8F v barvách UPS. Foto: Boeing
Boeing 747-8F v barvách UPS. Foto: Boeing

Americký výrobce letadel Boeing čelí nečekanému problému s výrobou letadel 747-8. Společnost Triumph Group, která dosud vyrobila úplně všechny trupy na letadla 747, začala rozprodávat veškeré vybavení svého závodu v on-line dražbě a dál s výrobou trupů nepočítá.

Na prodej je kompletní vybavení továrny od zásoby materiálu až po samotné stroje. Výroba trupů běží v továrně od roku 1966. I když se Boeingu krátí zásoby objednávek, výroba jumba stále běží. Najít jiného dodavatele může být pro Boeing už složité, protože 747 je již v podstatě výběhový model.

Na případ upozornila agentura Bloomberg. „Pokračujeme s výrobou Boeingu 747-8 a budeme v ní pokračovat až do té doby, dokud bude vhodné ji udržet,“ řekl mluvčí Boeingu Paul Bergman.

Model 747 znamenal revoluci v dálkové letecké dopravě, aerolinky i po modernizaci modelu na verzi 747-8 od čtyřmotorového stroje postupně ustupují, naposledy poslední stroj tohoto typu vyřadil El Al. Aerolinky přechází k úspornějším modelům. Mezi objednanými letadly je už pouze nákladní verze 747-8F. V objednávkových knihách má Boeing už jen 18 letadel, převážně od americké společnosti UPS.

Boeing podle Bloombergu původně s Triumph Group jednal o převzetí části závodu na výrobu trupů, k dohodě ale nedošlo. Závod je umístěn v Hawthorne v blízkosti mezinárodního letiště v Los Angeles.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

„Model 747 znamenal revoluci v dálkové letecké dopravě, aerolinky i po modernizaci modelu na verzi 747-8 od čtyřmotorového stroje postupně ustupují, naposledy poslední stroj tohoto typu vyřadil El Al. “ … to neni pravda, vyradili verzi 747-400, coz je na dnesni dobu uz dost zastaraly model.

Já, kdo jiný

Pro milovníky 747 doporučuji Frankfurt. V čase 12-15 h startovaly 4 747.400 a 2 747.800 od Lufthansy, dále se objevilo několik nákladních, například od Korean nebo UPS.
A to nepočítám starty A380 (5) nebo A340.600.
U 747.400 čeká Lufthansa náhradu 777X, pak skončí.

Zlámalík

Tak jsem to přečetl, co píše Bloomberg a vidím to spíš na nedohodu ohledně ceny. Boeing sice má objednávky, ale dodavateli asi platí málo a tomu se to tudíž nevyplatí skládat. Pak si ovšem musí klucí u Boeingu spočítat, jestli dodavateli přidají peněz nebo si to snýtujou sami.

Martin V.

Na fóru airliners.net se to diskutovalo už před dvěma roky, takže úplně blesk z čistého nebe to nebude: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1370353
Pokud jsou fixní náklady továrny velké a tempo výroby se násobně sníží, tak jde ziskovost nutně k ledu, i kdyby Boeing platil pořád stejně.

GPGP

Boeing koupí ty stroje na výrobu trupů a bude to vyřešeno 🙂

Y.K.

No nevím, na těch pár posledních kusů, kde se náklady na vývoj upgrade 747-8 stejně nikdy nevrátí. To spíše celou řadu zaříznou.

Zlámalík

Připomíná mi to „Vy jste spolu nehovořili“? 😀

Jiří

To by byla velká škoda, jediné perspektivní velké éro, s fajn spotřebou narozdíl od A380 😒

Jen tak

predpokladam, ze slo o vtip.

jakkoli je 747 famozni vec, na kterou 380 nema, tak ta perspektiva je v podstate nulova (je neskutecne obdivuhodne, ze se vyrabi dodnes, i kdyz uz jen v jednotkach kusu a pouze v nakladni verzi)

a ta spotreba take neni nijak uchvatna.

Já, kdo jiný

Jenže nesmíme zapomínat, proč se 747.8F dělá dodnes. Odklopeným čumákem vlezou i ISO kontejnery a nakládka/vykládka trvá kratší dobu než u 777.3F. Nehledě na ceníkou cenu. Za 747.8F chce Boeing 420 milionů $, za 777 F 440 milionů.

...

Pořád by ho šlo vybavit motory určenými pro 777X a udělat z něj dvoumotorák. Ty motory by si s tím drakem poradily, to už je otestované.

Y.K.

Perspektivní není. Objednávky na -8i už nebudou, 8F ještě nějaké poslední šance má, ale otázka je kdy náklady dolehnou i na cargo dopravce.

A to píšu i přesto že B747 mám fakt rád.

Gajda

Když skončí výroba A380 a byla by byť malá výroba alespoň 747-8F, pořád by v budoucnu šance na objednávky 747-8i byla. Bylo by to totiž to největší letadlo co by bylo k mání, až aerolinky zjistí, že jim JFK, Heathrow a další letiště nikdo nepřifoukne a že ty 2 efektivnější dreamlinery tam prostě nevlezou.

Jen tak

nebyla.

jakkoli si kuzeme prat , co chceme, tak velkym 4-jetum pro pristi desetilet odzvonilo.

a prave diky mensim letadlum budou moci tem velkym letistim odlehcit – tim, ze dalkovky se budou moci letat z mensich letsit, ze kterych se velke letadlo nenaplni.

Y.K.

Ten zmíněný problém bude obcházen tím, že dva Dreamlinery nepoletí na Heathrow, poletí tam jeden a druhý poletí do nějaké jiné perspektivní destinace v Británii. Idea je HUBům se vyhýbat a jít do přímých spojení, ne je přeplnit malými letadly.

Bemda

Tito „echtbojinkari“ jsou opravdu smesni, stejne jako jejich guru Honza „Bojink“ Cechu!

TGm

Pokud to není nátlaková metoda, aby Boeing koupil starou továrnu, bez které těch posledních 18 kusů nevyrábí, tak to je labutí píseň Královny nebes.