60 % hotovo. Obchvat Pardubic s největším lanovým mostem v zemi by mohl být průjezdný příští rok

Stavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDStavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSD

Nejvyšší pylon mostu dosahuje výšky 48 metrů.

Stavba severovýchodního obchvatu Pardubic je odhadem ze 60 procent hotová. Silničáři ji chtějí uvést do předčasného užívání na konci příštího roku. Na trase bude největší lanový most v Česku, hotový by mohl být do léta příštího roku. Novinářům to dnes řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Jednáme se zhotovitelem o optimalizaci harmonogramu. Pokud se to podaří, předčasné užívání stavby bude v samém závěru příštího roku. Původní zasmluvněný harmonogram přesahuje do roku 2026,“ řekl Rýdl.

Obchvat chtěli mít silničáři hotový na jaře příštího roku, což je termín, který delší dobu neplatí. Podle Rýdla mají silničáři k dispozici všechny potřebné pozemky na celé trase budoucího obchvatu. V létě začali stavět na nevyvlastněných pozemcích v délce 300 metrů, které jim dosud chyběly.

„Celou trasu máme pod kontrolou, pokud jde o pozemky. Pokud je řešíme, jsou to dobíhající právní kroky, které nebudou mít na stavbu žádný vliv,“ řekl Rýdl.

Stavbu mostu i celého obchvatu provázejí občasné komplikace. Stavbaři na trase narazili na poměrně velkou skládku nebezpečného odpadu. Z 90 procent je odtěžená. Kvůli velké vodě, která v lednu podemlela dno Labe, museli potápěči zpevnit dočasný pylon. Stavební firma také musela v Poděbradské ulici odstranit nekvalitní asfalt.

Stavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDStavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDStavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDSeverovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36. Pramen: ŘSDStavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDStavba největšího lanového mostu v ČR na obchvatu Pardubic. Foto: ŘSD

Stavbaři bourali také část mostu přes kanál Halda. Kvůli odchylkám od projektové dokumentace a technologicky nepřesně provedené betonáži nařídil dozor stavby odstranění jednoho pole nosné konstrukce mostu přes kanál Halda. „Na každé stavbě, především na těch větších a složitějších, řešíme změny během výstavby. Řešíme určité potíže,“ řekl mluvčí ŘSD.

48 metrů vysoký pylon

Severovýchodní obchvat se staví na více místech najednou. Jednou z nejsledovanějších částí je budoucí největší zavěšený lanový most v Česku. Stavební firma na něm dnes dělala poslední betonáž pylonu, který je vysoký 48 metrů. Spotřebovala na něj 370 m³ materiálu. Má tvar písmene A. Nosnou konstrukci mostu chtějí mít stavbaři hotovou příští rok v únoru.

„Z hlediska nosných betonových konstrukcí je most dokončen. Ale v současné době ho máme stále uložen na dočasných podporách. Budou se instalovat závěsy, skládají se z lan, kterých je v jednom závěsu až 169. Potom, co se napnou, tak se mostovka zvedne z dočasných podpor,“ řekl mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief CZ.

Pak budou pokračovat dokončovací práce, jako je vytvoření izolace, vozovky, instalace říms a protihlukovových stěn. Most by mohl být hotov do léta příštího roku. Na pohled působí subtilně, což byl záměr.

Pro nás to byla důležitá výzva, aby most pěkně zapadal do prostředí. Nechtěli jsme tvořit hradbu, která bude bránit výhledu na Kunětickou horu. Byli jsme tlačeni cenou, skloubili jsme elegantní a efektivní konstrukci,“ řekl Vítek.

Severovýchodní obchvat bude dlouhý 4,2 kilometru a spojí sídliště Cihelna s Dubinou. Obchvat stavební firma staví od prosince 2022, náklady budou 1,4 miliardy korun.

 

Tagy I/36 Trnová - Fáblovka – Dubina Ředitelství silnic a dálnic ŘSD severovýchodní obchvat Pardubic
9 komentářů