53,1 kilometru nových dálnic. ŘSD ukázalo „jízdní řád“ otevírání jednotlivých úseků
Stavba D35 Vysoké Mýto - Džbánov. Foto: ŘSD

Otevření nových dálnic přinese i dražší dálniční známku.

Otevření nových dálnic přinese i dražší dálniční známku.
A co Zlín – Púchov????
Skvělá práce těch co nastartovali toto tempo výstavby dálnic před x-léty. Ale ještě spousta km chybí, abychom splňovali parametry vyspělé tranzitní země. Takže jsem zvědav jaké strategické dopravní projekty rozjela minulá Vláda, aby se tempo realizace aspoň 70km ročně udrželo.
Chybí dostavět necelých 300 km dálnic, bohužel mnohdy to jsou nejpotřebnější úseky.
Chybí dostavět 500 km.
Víc jak půlka je už ve výstavbě. Takže chybí necelých 300 km.
Jo tak taky bych rad ještě d20, d12, d37, d43 … ale bohatě by mi stačilo tech dalších 300
A co tak výpočet navázat na počet ujetých km než na velikost autodráhy?
Zalijte celou zemi asfaltem a pak trochu více zaprši…
Ty postavy co utečou z mašinka Tomáš by se měly vrátit zpět do pohádkové říše!
Spíše by některým komentujícím a hlasujícím neškodila trocha toho vzdělání nad základní rámec, aby poznali věci v souvislostech. Bohužel, ne každému je dáno. A tak tu čteme pohádky o nádherném životě v zemi jedině tranzitní (silniční) dopravě zaslíbené, jež i vodu musí dovážeti, a ještě to hrdě nazývá blahobytem. Marnost, tohleto. 🙂
Chceš zavést plánované hospodářství, nebo jak to chceš řešit?
Kdo tady co píše o plánovaném hospodářství? Jestliže tady někdo navrhuje přemýšlení v souvislostech, tak asi nabádá k šetrnému chování k okolí, asi by rád zachoval něco pro další generace. Řešením je pokora jednotlivce a omezení spotřeby. Planeta má stále stejné rozměry, naopak počet obyvatel roste a rostou i nároky jednotlivce, zrychlit drancování opravdu řešení není!
Takže nějaká forma plánovaného hospodářství.
Pokud vnímáte to, že se má člověk zamyslet nad každou jízdou jako plánované hospodářství, tak…?
Jsou firmy co si své hospodářství neplánují?
Jste tu první, kdo mluví o firmě. Předpokládám, že vám moc nevonělo, když jeden staronový prohlašoval, že bude vést stát jako firmu. Přiznejte si, že vy se ale do té role včeličky v úlu rád po komoušsku situujete.
Plánuje firma, politik, jednotlivec… Jenom hlupák střílí „od boku“. Místo nálepkování nás poučte co dělat.
Jen tak dál a houšť. Doufám že peníze na tak životně důležité stavby se najdou. Protože mnohde včera bylo pozdě.
Je otázka co je životně důležitá stavba. Já bych se přikláněl k opatřením , které zadrží vodu v krajině. Vy jste za dovoz vody?
Bez těch dálnic její dovoz bude dost komplikovaný.
Dovoz vody jsem bral jako nadsázku, ale právě ten by se bez dálnic snadno obešel.
Ještě připomeňme, že vůbec největší dokončený úsek byl na D6. Tam ŘSD letos zprovoznilo celých 15km nové dálnice, a dokončilo tak D6 v StČ. kraji.
Přidávám ještě dotaz, chybějící úsek D35 Svitavy-Mohelnice, zpožděný kvůli PPP, se začne který měsíc v 2026? Doufám, že hned začátek 2026
To je mimo realitu, s tím určitě nepočítejte. 😉 Do konce roku SNAD dostane MD finální nabídky uchazečů, už to bude platit se štěstím. Myslím, že budeme rádi, když se v 2026 schválí vše ve sněmovně a podepíše zavčasu smlouva, aby stihl koncesionář doprojektovat stavbu, aby se začalo alespoň NA JAŘE 2027 hned naplno pracovat. Dříve to určitě nebude, není to možné. A to nepočítám nějaká zdržení, když třeba někdo zpochybní zakázku u ÚOHS. Jediné štěstí je, že původní úsek I/35 přecejen na trochu větší zátěž stavěn je. A ŘSD Olomouc bude mít o nějaký ten rok více na „modernizaci“… Číst vice »
Na kruhaci v Moravské Třebové je masakr už teď.
No, až se v roce 2027 dostaneme po D35 z Prahy až ke Svitavám, tak pak kapacitně I35 do Mohelnice rozhodně stačit nebude. On si pak někdo řekne, těch 35 km to už nějakou „přeskáču“, ale když si to řekne čtvrtina těch, co teď jezdí přes D1, tak to bude masakr. A na trase k tomu bonbónek tunel Hřebeč, který pokud se každý rok neopravuje, tak je to pomalu zázrak.
Ano, třeba úsek Litovel-OL a OL-Litovel je kvůli zálivům potřeba na přesrok znova zavřít a rozkopat, co už, že letos byly zavřené jak dlouho kvůli opravě povrchu..
O PPP Svitavy-Mohelnice je zbytečné se bavit, zatím dva roky skluz, možná bude i delší…za státní nechtěli-moc drahé.
jen dodám že nejen bez dostavby odstavného, ale i bez rekonstrukce povrchu
Tady mám aktuálnější informace. V Mohelnici už se bagruje trasa pro úsek D35 Staré město – Mohelnice. Mám pár týdnů starou odpověď přímo od Havlíčka z podcastu. Ve výběrovém řízení už jsou celkem vybrány 4 konsorcia z 5 přihlášených. Momentálně probíhá výběr zhotovitele, který je očekáván na jaře 2026, očekávám tedy začátek 2026, navíc tady nehrozí problém s rozpočtem, jelikož financování jde za zhotovitelem stavby. ŘSD předává na stříbrném podnose trasu s veškerým backgroundem, stavební povolení, záměr projektu, vykoupené pozemky, územní rozhodnutí, eia,…. a zhotovitel (věřím v budimex, který jede teď raketově kolem Litomyšle, ale nevím jestli umí 4km tunely)… Číst vice »
Spíš říákám, proč se drolí peníze na výstavbu D35 úsekem od Hradce Králové na Liberec (Viz.- úsek Hořice – Sadová ). Určitě je to důležitý kus, ale pořád co nejrychleji potřebujeme uvolnit D1 a tak si říkám, proč se prostředky nenasměrovaly do úseků Ostrov – Vyské Mýto, Džbánov- Litomyšl – Janov… Dobudováním D35 až po Svitavy pak zbývá jen úsek do Mohelnice -cca 40 km. Třeba pro hodně osobáků je 40km úsek bez dálnice lehce stravitelný při cestě z Prahy na Olomouc či Ostravu
Sice zbývá 40 km, ale stavebně to bude nejsložitější. K tomu řeknete si – 40 km, to už doskáču – ale v provozu D1 po silnici první třídy? To budou slušné kolony u kruháče v MT, případně nehod z vystresovaných řidičů, když si to budou sunout 40 km 40 km/h skrze provoz. Už teď kolikrát raději volím D1, protože vrchem je ta cesta masakr – stavební stroje, současně zvyšující se provoz … do dostavby to tam bude mazec. Teď už si nemyslím, že každý další úsek přinese úlevu, ale spíš přinese zvyšující se dopravní zátěž. Byť třeba ve Vysokém Mýtu… Číst vice »
Jak souvisí cena dálniční známky s počet kilometrů dálnic? Nová dálnice může vést k tomu, že někdo místní začne používat dálnici, ale 95 % řidičů to vůbec neovlivní…
Stejně jako s nimi souvisí mýto. Prostě více kilometrů zpoplatněných silnic/dálnic, více možností, vyšší cena známky.
Jenomže takhle to v EU nefunguje, např. známka na Slovensku stojí jen o trochu méně než v Rakousku, přestože dálniční síť v Rakousku je několikanásobně větší.
Zpoplatnění silnic a dálnic také není nijak významně regulováno EU. To je na každém státu jak si rozhodne o cenách. V ČR máme v zákoně 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích stanoveno, že cena známky se každoročně mění o procentuální přírůstek nebo pokles spotřebitelských cen a o procentuální změnu délky dálnic v provozu.
Cena slovenské známky je věc politiky a nemá nic společného s realitou. Lidem se to líbí, pár hlasů to přihraje a dokud EU sype peniaze, netreba nič s peniazmi robiť.
Mýto se ale platí za kilometr skutečně projetý, a nijak nesouvisí s délkou dálniční sitě.
Ale když se dostaví nová dálnice, také se na ní začne mýto vybírat. A u dálniční známky je to prostě mj. podle délky dálniční sítě.
Ostatně roční známka pro OA v ČR stojí zhruba tolik, jako jeden průjezd kamionu na trase Lanžhot – Rozvadov.
Někomu by se možná vyplatilo platit i za OA mýto, někomu ne.
No a zdraží se to mýto Lanžhot – Rozvadov, když se otevře nový úsek D6 nebo D35? Nezdraží. Ale dálniční známka se zdraží i pro někoho, kdo jezdí čistě jen tento úsek.
Obecně bych byl jednoznačně pro to, aby i OA platila spravedlivě za skutečně projeté kilometry.
Já myslím, že kdybyste potom viděl ty ceny, tak už byste to tolik nechtěl. Roční známka u nás stojí 100 € a můžete celý rok jezdit kde a jak chcete. Podívejte se na ceny tam, kde se mýto platí a je to tak 2 Kč/km. To není zrovna málo.
Rozhodně budu raději platit mýto přímo podle ujetých km než přes známku a k tomu zbytek skrytě přerozdělováním z daní.
Je to dané zákonem.
ok tak tedy položíme otázku jinak: proč je to v zákoně definováno právě takto?
Tak ji prosím položte těm, co zákon schvalovali. Za mě to dává logiku.
Pekne cislo, skoda jen napriklad D49, mohlo se otevirat vice km 🙂
Ha!
To jsem si nemyslel, že VM – Džbánov bude dříve než Opatovec – Janov, 😛
Odpočívka Rozvadov: to bude asi jenom jedna strana, že?
Už jsem si to našel. Letos se zprovozní PP směr Německo, příští rok LP do Česka.
Překotně otevření jak u D55 kde se ještě 7 měsíců jezdilo 70 jen v polovičním profilu a za poplatek?
Ne, všude to bude normálně v plném profilu jak je běžné… Ten 4km úsek D55 u Bzence byla výjimka, jelikož byl na něm přímo závislý i předchozí úsek od Starého Města, kdyby ten půlprofil neotevřeli, muselo by se sjíždět o 8km dříve na Exitu 56 Nedakonice a doprava by jela přes centrum Moravského Písku. Bylo to logické řešení. Tuším že to mj. byla i podmínka Moravského Písku, že to musí být otevřené naráz…
Ale mohlo to být v úseku Bzenec – Nedakonice bez poplatku.
„Spojené dva úseky kvůli napojení na silnici I/45“
Tam asi bude chyba v čísle silnice. Čtyřicet pětka je na Bruntálsku.
Nejen
samozrejme ze tam melo byt I/35, usek horice – sadova konci v poli za sadovou a usekem sadova – plotiste 1. etapa se napojuje na silnici I/35
Jak nebetycny rozdil od toho, co nam serviruje SZ. Vsechny otevrene dalnice zasadne posunou kupredu jizdu autem. A co vlak v danych smerech?
Již brzy vlakem na letiště..
Příští rok už bude jasno na které
SŽ v dnešní hektické době učí lidi nespěchat. Úsek Pardubice – Praha je o 10 minut delší, než tomu bylo před pár lety. 🙂
Tak hlavně aby neměly vlaky zpoždění, to je důležitější. To raději oželím těch 10 minut, hlavně když bude zachován přípoj.
Na SŽ katastrofa. SŽ je teď přibližně ve stavu jako ŘSD cca před 8 lety – v posledních letech se začalo dost staveb projektovat.
To teď musí doběhnout – zatím mají dílčí posuny u EIA na VRT, ÚR do Stoda a u Libeňského přesmyku, posuny u trati na letiště (a několik staveb ztraceno v harmonogramu – Hradubice, Oucmanické tunely, VoChoc).
Za 3-4 roky tak skutečně bude stavět a za další 4-5 bude co otevírat – podobně jako ŘSD v posledních letech.
SŽ má dílčí posuny úplně u všech staveb, co sleduju. V průměru o dva roky každý rok.
Tak možná se čeká, až všichni přejdou na mezitím dostavované silnice, aby mohli pro železniční stavby bez obtíží zavést „nickolejný“ provoz na stávajících tratích. Otázkou je, komu pak ty koleje ještě poslouží… Možná pro případy náhlé nemožnosti jet někam autem; podle toho některé plány místy i vypadají. Náhradní vlaková doprava. 🙂
Takhle to ale správa našeho státu chce, nakonec si to naše obyvatelstvo tak i odhlasovalo, ne? Autem především. Odpovědnost za podřízené organizace leží na ministerstvu. A když nelze mít vše, stejně většina zde diskutujících dá přednost dálnicím. Neříkám, že správa nemůže pracovat lépe, ale konečná rozhodnutí nejsou na ní.
A dálnice D6, Lubenec obchvat etapa II. se letos nakonec nestíhá?
To není Lubenec obchvat etapa II., ale Petrohrad – Lubenec 1. etapa, tedy obchvat obce Ležky a ještě koncem září to ŘSD chtělo zprovoznit letos, ale na v říjnu aktualizovaném letáku už je rok 2026, takže to asi bude konec prosince nebo začátek ledna.
Teď to tak nazývají, ale úplně prvotně se tento úsek měl stavět v rámci obchvatu Lubence, nakonec byl ale vyjmut asi aby pokračovaly další práce prioritně ve Středočeském kraji.
Je dobře, že to tu někdo čte, protože dnes v 08:16 vydali nový leták. 🙂 V podstatě jen přepsali číslovku 2025 novou hodnotou 2026:
https://apdos-v2.creativesound.cz/media/stavba/748/leaflet/infoletak_d6-petrohrad-lubenec-1etapa-A5_KJdCoVV.pdf
Což může znamenat v lednu 2026, ale taky v prosinci 2026…
Tak vzhledem k tomu, že to chtěli otevřít už letos v prosinci, asi to nepotáhnou do prosince 2026. Ten zhotovitel asi nebude čekat rok…
To jsou ty rozkradené peníze z rozpočtu. Letos není už za co stavět.
Jaké rozkradené?
Co vám ukradli?
Zřejmě mozek…