40 let od prvního letu A310. Dálkový Airbus byl prvním západoevropským letadlem pro ČSA
A310 se stal prvním letadlem "západní" výroby, které uspělo ve východním bloku.
Čtyřicet let včera uplynulo od prvního letu Airbusu A310. Letadlo, kterého bylo vyrobeno jen 255 kusů, se nestalo v segmentu dálkových strojů úplně velkým prodejním hitem, v českém letectví ale otisklo mnohem větší stopu než v řadě jiných zemích.
Dnes už je letadlo téměř zapomenuto: v provozu je pouze v Afghánistánu a Íránu a také v některých zemích jako armádní nebo nákladní stroj. V Íránu u Mahan Air jsou v provozu stále dvě letadla po ČSA. EP-MNX je bývalý OK-WAA, EP-MNV bývalo OK-WAB.
Model A310 byl kratší verzí A300: zhruba o sedm metrů. Na vývoji se už podílela britská společnost BAe. A310 se stala alternativou zejména k Boeingu 767, americký letoun se stal ale podstatně úspěšnější: vyrobeno jich bylo přes 1100.
Vývoj letadla byl reakcí na požadavky dopravců, kteří chtěli nepatrně méně kapacitní letoun s dlouhým doletem. Vyvíjel se pod označenímu A300B10MC, poprvé ho představili v roce 1978. První let uskutečnil 3. dubna 1982. O rok později začal létat pro Lufthansu a Swissair. První verzí byl model A310-200. Podstatně úspěšnější byla verze -300, které se vyrobilo 170. Důvodem byl především dolet 9 600 km, který umožnil nasazení na lety přes Atlantik.
Letadlo vytlačil poptávka po A330 a B767
A310 se přestal vyrábět v roce 1998, poptávka splaskla v první polovině 90. let Především díky úspěchu Boeingu 767 a také nástupu Airbusu A330. Mezi největší provozovatele patřily Singapore Airlines a Lufthansa. S deseti letadly je dnes největším provozovatelem iránský Mahan Air.
Letadlo se stalo prvním airbusem, které si koupily aerolinky z východního bloku. Od rolku 1985 létal pro China Eastern, o tři roky později ho do flotily zařadil východoněmecký Interflug. Nahradil s nimi letouny Iljušin Il-62. Na Kubu tak z Berlína mohl A310 dolétnout bez mezipřistání v Kanadě, kde řada cestujících vystoupila kvůli emigraci.
Ještě za socialismu si letadlo objednaly i tehdejší Československé aerolinie. Začala tak éra proměny flotily z ruských letadel na stroje značek Airbus a Boeing.
První letoun registrace OK-WAA převzaly v listopadu 1991, další OK-WAB o měsíc později. Začala tak éra přímých letů například do USA či Kanady či Bangkoku nebo Dubaje. V roce 2003 a 2004 si dopravce pronajal ještě další dva letouny registrací OK-YAD a OK-YAC. Létaly s posádkami ČSA i u Air India, nakonec skončily v Bangladéši u United Airways, již nelétají. Éra A310 začala končit u ČSA v době vedení týmu Radomíra Lašáka. Náhrada v podobě jiného dálkového stroje za ně už nepřišla.