40 let od prvního letu A310. Dálkový Airbus byl prvním západoevropským letadlem pro ČSA
![Airbus A310 ČSA v Bangkoku. Foto: Torsten Maiwald / Wikimedia Commons](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/04/Airbus_A310-304_CSA_-_Ceskoslovenske_Aerolinie_AN0205363.jpg)
A310 se stal prvním letadlem "západní" výroby, které uspělo ve východním bloku.
Čtyřicet let včera uplynulo od prvního letu Airbusu A310. Letadlo, kterého bylo vyrobeno jen 255 kusů, se nestalo v segmentu dálkových strojů úplně velkým prodejním hitem, v českém letectví ale otisklo mnohem větší stopu než v řadě jiných zemích.
Dnes už je letadlo téměř zapomenuto: v provozu je pouze v Afghánistánu a Íránu a také v některých zemích jako armádní nebo nákladní stroj. V Íránu u Mahan Air jsou v provozu stále dvě letadla po ČSA. EP-MNX je bývalý OK-WAA, EP-MNV bývalo OK-WAB.
Model A310 byl kratší verzí A300: zhruba o sedm metrů. Na vývoji se už podílela britská společnost BAe. A310 se stala alternativou zejména k Boeingu 767, americký letoun se stal ale podstatně úspěšnější: vyrobeno jich bylo přes 1100.
Vývoj letadla byl reakcí na požadavky dopravců, kteří chtěli nepatrně méně kapacitní letoun s dlouhým doletem. Vyvíjel se pod označenímu A300B10MC, poprvé ho představili v roce 1978. První let uskutečnil 3. dubna 1982. O rok později začal létat pro Lufthansu a Swissair. První verzí byl model A310-200. Podstatně úspěšnější byla verze -300, které se vyrobilo 170. Důvodem byl především dolet 9 600 km, který umožnil nasazení na lety přes Atlantik.
Letadlo vytlačil poptávka po A330 a B767
A310 se přestal vyrábět v roce 1998, poptávka splaskla v první polovině 90. let Především díky úspěchu Boeingu 767 a také nástupu Airbusu A330. Mezi největší provozovatele patřily Singapore Airlines a Lufthansa. S deseti letadly je dnes největším provozovatelem iránský Mahan Air.
Letadlo se stalo prvním airbusem, které si koupily aerolinky z východního bloku. Od rolku 1985 létal pro China Eastern, o tři roky později ho do flotily zařadil východoněmecký Interflug. Nahradil s nimi letouny Iljušin Il-62. Na Kubu tak z Berlína mohl A310 dolétnout bez mezipřistání v Kanadě, kde řada cestujících vystoupila kvůli emigraci.
Ještě za socialismu si letadlo objednaly i tehdejší Československé aerolinie. Začala tak éra proměny flotily z ruských letadel na stroje značek Airbus a Boeing.
První letoun registrace OK-WAA převzaly v listopadu 1991, další OK-WAB o měsíc později. Začala tak éra přímých letů například do USA či Kanady či Bangkoku nebo Dubaje. V roce 2003 a 2004 si dopravce pronajal ještě další dva letouny registrací OK-YAD a OK-YAC. Létaly s posádkami ČSA i u Air India, nakonec skončily v Bangladéši u United Airways, již nelétají. Éra A310 začala končit u ČSA v době vedení týmu Radomíra Lašáka. Náhrada v podobě jiného dálkového stroje za ně už nepřišla.