Letecké společnosti Letectví

40 euro minimum. Rakousko chystá konec nejlevnějších letenek

Odstavená letadla Austrian Airlines ve Vídni. Foto: Austrian
Odstavená letadla Austrian Airlines ve Vídni. Foto: Austrian

Rakouská vláda chystá jako první na světě stanovení minimálních cen letenek. Cena jednosměrné letenky bude regulována nejméně na 40 euro, tedy často i trojnásobek hodnoty, kterou používají nízkonákladové aerolinky ve svém marketingu.

O plánu informovala při schvalování pomoci Austrian Airlines rakouská ministryně pro ochranu klimatu a dopravu Leonore Gewessler. Podle ní už nebude možné, aby aerolinky nabízely podnákladové ceny. Jde o očekávaný krok, proti letům na krátké vzdálenosti se současná rakouská vláda postavila už při svém vzniku. „Rakousko bude s tímto zákonem v Evropě průkopníkem,“ dodala Gewessler.

V rakouské metropoli už přes rok zuří velká cenová válka a z Vídně jsou přes rok zejména po Evropě jedny z nejlevnějších letenek. Kromě Austrian soupeří o přízeň zákazníků hlavně Wizz Air a dcera Ryanairu Lauda. Opatření by mělo pomoci hlavně domácím Austrian Airlines, které příchodem levné konkurence trpěly nejvíce a dostaly se do ztrát. Na kratší trasy z něj mohou profitovat také rakouské spolkové dráhy.

Kromě toho Rakousko plánuje zavést od příštího roku daň na každý odlet ve výši 12 euro, v případě letu do 350 kilometrů 30 euro. Vláda tak chce odradit od cestování letadly na krátké vzdálenosti.

130 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Takže vybojujou jen to, že poroste Bratislava a Brno a jejich drazí občané pojedou ekoligicky pěkně po silnici na jedno z těchto letišť a oni z toho nebudou mít do domácího rozpočtu vůbec nic a na vídeňským letišti a všem co na něj navazuje přijde i pár lidí o práci, to je krásnej nápad.

Václav

No holt to, co si připlatíme do 40 euro dostaneme zpátky třeba formou kreditu na nákup dalších letenek a služeb 🙂

Alibaba

Kdyby někdo chtěl vidět, jak se láme neviditelná ruka trhu, tak má na tomto krásný příklad.
Tak optimisticky doufám, že se nějaké lety přesunou i do Brna, o Bratislavě ani nemluvě.

Jiří Kocurek

Taky si říkám. Centrálně plánovaná ekonomika s centrálně stanovenou cenou zboží už tady byla. Prodály se motorky za banány/pomeranče: 155 kg motorky za 155 kg banánů/pomerančů. A proč zbytečně dovážet hliník, když si ho můžeme vyrobit 10x dráž … a dovezeme si jenom bauxit – oxid hlinitý hydratovaný, takže mnohem těžší než samotný hliník.
Takhle řízená ekonomika zákonitě zkrachovala.

Jirka

Letadla mají obrovskou výhodu oproti jiné mnohem ekologičtější dopravě – nemusí platit spotřební daně na paliva.

pzag

Dokážete mi říct, jak obrovská je ta výhoda?

Lukáš Smolka

Nevím kde to pan Jirka četl, ale letecké palivo je zdaněné stejně tak jako běžná paliva pro auta a kamiony.

Haha

… Ne, fakt není zdaněné. Máš to napsané i na tomhle webu…https://zdopravy.cz/zdante-letecke-palivo-vyzvali-zeleznicni-dopravci-evropskou-unii-30483/

Y.K.

To není. Letecké palivo pro osobní dopravu je osvobozené do DPH a spotřební daně.

Y.K.

Že to je výhoda je jen sugestivní výklad. Jiné druhy zase mají jiné výhody, třeba že nemusí platit nic nebo zlomek ceny za infrastrukturu (většinu dosype stát a EU).
1. silniční doprava není ekologičtější, naopak je nejhorší, jen železniční je ekologičtější (většinou)
2. aerolinky nemusí platit spotřební daň a DPH, ale zase musí platit plné komerční ceny za využívání infrastruktury a musí pořizovat emisní povolenky

Jiří Kocurek

Jaké spotřební daně z paliva platí Pendolíno?

Leinad

Jsem proti.
Raději bych ladil zákony ve stylu „zákaz podnákladových cen“ (aby to šlo snadno prokázat).
„Povinnost uvádět celou porovnatelnou cenu“ (žádné příplatky atd. Banky taky mají v reklamách RPSN)

mik

NIc jednodusiho nez ze se Wizzair a Ryanair presune do Budapesti a do Bratislvy ,co je komu po tom za kolik si soukroma spolecnost co prodava Mozna i Brno by na tom mohlo vydelat a zachranit se tak Docela mozne ze to O Leary z Ryanairu uz dopredu vedel a proto stahnul Laudy s Vidne i kdyz tam byl ve hre ten minimilni plat a odbory Kdovi jak dopadnoy slavne odbory v Praze,ale tam to zatim nehrozi ,protoze minimum v KC se srovnat s platem v Eurech neda

Leinad

Pro let do Ameriky je jedno jestli letím z Vídně nebo Bratislavy, ale evropskými nízkonákladovými to dost zahýbe. Chci letět z Prahy do Vídně, jestli budu muset z Brna vlakem proč rovnou neseddnout na vlak v Praze.

Bardotka

A to je právě ta absurdita.
Z Prahy do Vídně letět….
Nějakých 350 kilometrů, vlakem dvě hodiny a kousek

Glutexo

Může to dávat smysl pro cestující, kteří v Praze přestupují.

Leden

Z Prahy do Vídně právěže žádná nízkonákladovka nelítá. Je to jen zástupný argument pro státní podporu Austrianu.

Tomáš Gottschalk

To mají Rakušani za to, že si dali odstřelit vládu Lidovců a Svobodných. Kdyby ministrem dopravy zůstal letecký inženýr Hofer, tak taková hovadina nemohla projít. Podmínkou státní pomoci AUA bylo zrušení letů SZG-VIE, jenže vyšlo najevo, že ze 100.000 PAX ročně na této lince jich 90% přestupuje na navazující let, většinou AUA. Těchto 90.000 PAX začneš využívat MUC a VIE zejména AUA o ně přijde. A podobný osud čeká linku do GRZ (až se zprovozní Semmering Basistunnel). Holt zelení kreténi. Jinak z Vídně do Brna je dálnice skoro celá, jedinej vopruz zůstal v Mikulově a letos na Nových Mlýnech, ale… Číst vice »

Bernard

Ale existuje mnoho řešení. Slyšel jsem už i o možnosti čekajícího letadla na zpoždění vlak a Baggage drop-off už ve vlaku (shodou náhod v kooperaci ÖBB a Star Aliance).

Jirka

Takže dojde k omezení letů na krátké vzdálenosti, což je jedině dobře ve prospěch vlaku.

pzag

jakože ty vlaky magicky zrychlí?

Radek Janata

Zryhclit asi ne, ale zkrátit intervaly ano. Pokud by např. z Prahy do Vídně jezdil vlak každou hodínu místo každé dvě hodiny, pro některé cestující se může jednat o zrychlení (pro ty, co chtěli jet v čase, kdy dříve nic nejelo).

Leinad

Přesně tak, do doby jízdy počítám půlku intervalu při nástupu a průměrný čas na přestupu.
I kdyby zahuštění provozu na trati znamenalo minutové prodloužení stanice-stanice, pořád to může být hodinová úspora dveře-dveře. 🙂

Asd

Velmi špatné rozhodnutí. Co je komu po tom za kolik a kam létá. Raději, když už chtějí něco leteckým společnostem nařizovat, tak ať nařídí, ať má každý cestující má nárok na kufr a vodu v ceně letenky. To bych pochopil, že se tak děje pro lidi. Ale takto se jen zbytečně zdraží letenky. Naštěstí Vídeň není jediný letiště v regionu.

Radek Janata

Letenky se nemusí zdražit. Vyše poplatků se téměř nemění (pokud nepočítím ty lety do 350 km, což je marginalita). Jen se tím zákazem dumpingu narovná histogram cen. Ubude extrémně nízkých cen, které nepokrývají ani poplatky, ale pod tlakem konkurence také těch vysokých (které vyrovnávají ty extrémně nízké).

Riki

Je to v pořádku a jen houšť takových opatření, co omezí lítat za levno a vlivem ceny částečně omezí poptávku. Přeci když už si musí kdejaká babička koupit ekokotel, aby ji tolik nečoudilo z komína, taktéž by se měly omezit jakoukoliv možností, třeba i touto zplodiny z letectví. A samozřejmě nejen z nich.
Je to první vlaštovka a doufám, že se přidají následovníci. A jistě se tu najdou pindalové, co chtěj stále létat za pár kaček, tak ať si pindaj. Já jsem pro srovnání cen a nejen v letectví. HOWGH

Zoran

Však si jezděte třeba na koloběžce. Ale necpěte ty svoje ekobludy normálním lidem.

Frantisek

Třeba těm, kteří v tom bordelu pak musejí žít? 😉

Marťas

Jde také o omezení masové turistiky. Tento záměr má nejspíš i střední Evropa, viz třeba http://www.novinky.cz/cestovani/clanek/sbohem-rozluckam-se-svobodou-stredoevropske-metropole-chteji-zmenu-40326344. A nejde o iniciativu vzniklou v posledních dnech, pro Prahu viz https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/hrib-primator-obchody-turisticky-kyc-ohavnosti-matrjosky-prisnejsi-podminky.html. Dražší letenky by mohly omezit právě to cestování, u kterého je důležité hlavně pořídit fotky na Instagram a požít alkoholické nápoje.

Eduard

Jak špatná je masová turistika se jděte zeptat do turistických center, které turisty pořádně neviděli několik měsíců. Zeptejte se jim jak se jim bez těch „zlých“ turistů žije. A turismus jde regulovat i jinak než zdražením letenek. Je moc dobře, že máme levné letenky, že můžeme levně a bez problémů cestovat po světě.

Jan Sova

Myslíte levně a bez řešení s tím spojených problémů, ne ?

Eduard

Myslím to tak, že je špatné někomu nařizovat kam má nebo nemá jezdit. Osobně nejezdím tam, kde je hodně lidí. Nebaví mne se mačkat v davu. Ale proč takové potěšení upírat někomu jinému. Na jedné straně někteří lidé kvičí, že se v centrech měst nedá žít, že je tam spousta turistů, draho. Když přišla korona a přestalo se cestovat, tak zase křičeli, že je to omezování osobní svobody, když se nedá vycestovat. Takže si nevyberete. Za mě je moc fajn, že si člověk může koupit za pár kaček koupit letenku a poznávat svět. Co se týče masové turistiky. Tak pokud… Číst vice »

mata

Plno aerolinek z Vídně odstoupí ,jen at´ si to užijou

mata

jak je Víden daleko od Prahy ? Myslím že tak 400 km

Jirka

Tak asi 250 km. Po silnici je to cca 300, ale oni budou brát vzdálenost letadlem.

Michal Štěpán

Vzdušná vzdálenost vztažných bodů obou letišť je pouhých 278 km. Centra měst jsou si ještě blíže, protože letiště PRG leží na SZ od centra a letiště VIE na JV od centra.

Železniční vzdálenost (trasa Railjetu) obou hlavních nádraží je 404 km. Ale ta by mohla být reálně až o 60 km kratší a navíc s úplně jinými rychlostními parametry.

Jiří Kocurek

Ovšem to ještě 20 let nebude. A to jsem optimista.

Vítek

Takže tímhle teď zasáhnou do konkurenčního trhu – silnější přežije. Za těchto podmínek má dopravce daleko užší možnosti jak se zbavit nezdravé nebo slabší konkurence. A myslím si že ani v té Vídni by to netrvalo už dlouho tenhle boj. Není možné dlouhodobě provozovat takto ztrátové linky. Někteří by to prostě prohráli a někteří by se stáhli, Vítěz by byl nakonec jeden nejsilnější a ty letenky by tak nebo tak zdražil sám od sebe. Takže podle mě zbytečné pokřivení trhu.

Frantisek

Trh (v současném stále ještě zúženém pojetí) není vše. Myslete taky na zdraví. A nejen na svoje.

Leden

Nikoli „silnější přežije“, ale „Austrian přežije“. Co je celý účel tohoto „ekologického“ nápadu.

pzag

Tak se prostě z Vídně všechny extra služby a poplatky zahrnou přímo do ceny letenky, každý bude mít nárok na kufr, dostane bagetku z automatu za 0,5 euro, malou vodu a najednou budou mít u Ryanairu lepší služby než Austrian a pořád jenom za 40 euro.

Jirka

Proč bylo kdysi v ceně letenky spousta dodatkových služeb a super servis na palubě? No protože tarify byli regulováno a když si nemohli dopravci konkurovat cenou, konkurovali si službami. Pak se regulace tarifů v zásadě zrušila a začali si konkurovat cenou….

Podle mně je minimální cena ptákovina. Pokud chtěj omezit létání, ať nerozšiřujou letiště a dražej sloty. Aerolinky si je budou muset koupit a pak to promítnout do ceny letenek. A je to vyřešený.

Filias

Minimální cena má smysl kvůli omezení letů na krátké vzdálenosti. Do NY vlakem nedojedete, a zároveň vás minimální cena 40€ nebude trápit.

Hezky česky

Chrání zákazníky aerolinek před nízkými cenami to už tady bylo. 😀 Skutečnost je taková, že aby se rentovalo to dodání čerstvě natištěných eur do nekonkurenceschopného státního molochu, tak je třeba snížit konkurenci. To je většinou poslední krok před popravou, při příštím ekonomickém propadu už půjdou do likvidačního prodeje. Tato strategie se bude od letoška objevovat po celém světě pod různými záminkami – too big to fail, veřejná služba, ochrana klimatu, zdraví, pracovních míst a podpora čehokoliv proti čemukoliv. Sice máme socialismus, ale naštěstí tržní a trh si najde cestu a státní molochy budou stále v mínusu a napojené hadičkama státního… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže jak ukazuje ne až tak dávná zkušenost, tak tyhle státní molochy můžou velice lehce zapříčinit státní bankrot. A pak se zjistí, že tržní hodnota firmy je záporná, jelikož posledních 10 let se zisk prožral tak hluboko, že nebylo ani běžnou údržbu.
PS: „ale naštěstí tržní“ což nemusí být navždy pravdou. Kommunisti už se ozávají, že s pomocí ANO by zavedli staré pořádky: Znárodnit Škodovku, vyhnat majitele Avastu (jako to udělali s Baťou) a zrušit nepotřebné firmy – např. světovou špičku ve osvětlovací technice – Robe je státu k ničemu.

náhodný kolemjdoucí

Začíná to řečmi, jak konkurence přinese výhody zákazníkům. Ale když k tomu konečně dojde, musíme proti tomu zasáhnout. Fakt chytráci.
A ochrana klimatu? Tohle je nesystémový krok s minimálním dopadem na emise. Jestli se má míň lítat, tak se musí zdanit letecké palivo — efekt je větší a nekřiví se tím trh.

M H

Jenze palivo by se muselo zdanit vsude stejne…nebo alespon po cele EU. Zdani-li jeden stat, tankovat se bude jinde…

Karel Jezbera

Na to už existuje petice. Můžete ji podepsat. https://eci.ec.europa.eu/008/public/#/initiative

pzag

A co to zdanění leteckého paliva přinese? Kromě dalších peněz pro stát na rozkradení.

Maršál

Že by férový trh, když ostatní módy dopravy za své palivo musí platit, a ne zrovna zanedbatelně?

pzag

Letadlo platí za cestu, podobně jako vlak, ale ne tak jako auto. Toliko k férovému trhu. A myslíte si, že ty peníze navíc něco změní? Máte představu o kolik zdražíte tu letenku?

Y.K.

Zase až tak férové to není, protože letadla nepotřebují tisíce km infrastruktury kterou stát platí. Aerolinky platí reálné náklady za infra což v pozemní dopravě tak nějak vůbec není zvykem (i mýto kryje jen malou část) a refinancuje se to přes danění.

Frantisek

Zase je za tu cenu trochu víc bordelu ve vzduchu.

Y.K.

Nejvíce bordelu ve vzduchu je z průmyslu a z aut (trváte-li na slově „nejvíce“). 2 % letecké dopravy mají k „nejvíce“ daleko.

Jiří Kocurek

„Ideálně“ přejít na elektromobily a rozšířit Prunéřov po německém vzoru jménem Neurath.

Y.K.

Opravdu férové by bylo, kdyby se srovnalo vše pro všechny. Pozemní doprava by platila do posledního centu náklady na infrastrukturu a její provoz a nemusela by pak platit daň v palivu. Ale to asi nikdo chtít nebude.

pzag

Jenomže potom přijdou ekopomatenci, co budou tvrdit, že si sice platíte infrastrukturu, ale už ne škody na zdraví a životním prostředí, které vám vyčíslí na 2000 mld. ročně jenom v ČR (ano, tímhle číslem se tu v diskuzích operovalo) a zase budete muset regulovat a zdražovat a danit. A budete tak muset dělat vždycky, protože vždycky se něco dalšího najde. Nebudou to pneumatiky, bude to prach z brzd, opotřebená guma, asfalt, ekologické škody způsobené výrobou betonu, asfaltu, železa. Hluk, nevhodně zvířený vzduch, zabraná plocha, zabraný objem životního prostředí, teplo, škody na zdraví, protože lidi by mohli jezdit na kole a… Číst vice »

Frantisek

Co je ideologického na vypouštění škodlivin do prostředí? Jen to pořád někdo chce dokládat, tak se to takhle rozebírá, místo aby se vzal rozum do hrsti, ty nejškodlivější činnosti se přiměřeně transformovaly a zbytečně nepodněcovaly.

pzag

Nejškodlivější? Tak to je super, akorát, že dřív přestanete vyrábět cement, než se přestane létat.

Jiří Kocurek

A elektřinu v uhelných elektrárnách. A jelikož jsou Zelení i proti jádru, tak si ty svoje elekrokoloběžky budou muset dobíjet benzínovým agregátem, jako když byli na komíně Prunéřova. Tak taky nepotřebovali elektřinu, když měli benzínový agregát.
(ne, to si nedělám srandu, tohle fakt někdo z nich prohlásil na kameru)

Jiří Kocurek

Týjo, škody ve výši ročního HDP. Nezakážeme meziměstský trolejbus? To je taky vozidlo jezdící po silnici. Aby ty silnice nebyly potřeba. A samozřejmě hasiči a sanitky nebudou potřeba – nebýt silniční dopravy nebyly by přece potřeba ani nemocnice.

poletucha15

Zrovna v letectvi to v porovnani s ostatnima druhy dopravy opravdu fer neni. Kdekoliv jinde nemate tolik poplatku jako tady, nema tak prisna pravidla jako tady… a nezdaneni leteckeho paliva je vykoupeno tim, ze aerolinky musi rocne platit ekologicke poplatky.

poletucha15

v letectvi se davno plati ekopovolenky misto dani na letecke palivo, jestli se ma zdanit letecke palivo pak musite do autobusove / vlakove dopravy pridat poplatek za emise za cestujiciho / km 🙂

Kamui

Ale jo, tak se low-costy přesunou (částečně) do Brna nebo Bratislavy.

Marek

Do Brna? 😀 Tady chcípl pes. A rakušáci sem nepřijedou. Proč by se trmáceli do Brna, když tady ani není dálnice?

Honza

Ale přijedou, pokud budou chtít někam po Evropě a krátkej let, za kterej v rakousku zaplatí tamhle 2x tolik, vlakem pojedou i do toho brna a nizkonakladovky z Vídně se přesunou do Brna nebo Bratislavy a bude se s nima lítat.

LSD

Do Bratislavy snad, to je coby kamenem dohodil, ale do Brna se bez dálnice nikdo kodrcat nebude.

Filias

Brno určitě ne. To je o hodinu dál, menší možnosti destinací a absence eura. Jsem taky zvědav kolik lidí to bude kvůli těm max deseti eurům rozdílu dělat.

Marek Janík

To má být jakože nějaká nová centrálně řízená ekonomika? Stát teď bude říkat, kolik co stojí? Celý východní blok už si to jednou zkusil a netřeba připomínat výsledek.

Jan

ne, je to dost primo mirena regulace a znevyhodneni vsech nizkonakladovych aerolinek, ktere konkuruji Austrian.
predpokladam, ze si to rakouska vlada muze dovolit. lidi, kteri prahnou po tom letet za 10 euro proste poleti za 10 euro z Bratislavy nebo Brna. cast zakazniku si rekne, ze jim to za to nepohodli nestoji a presedlaji na Austrian.
vzhledem k tomu, jak brutalni je boj o sloty na velkych letistich a jak moc lidi litalo mi to prijde jako v podstate neskodny krok

Michal Štěpán

I když je mi jasné, že celé to má zaobalení do PR rakouské „zelené doktríny“, tak je potřeba se na to podívat trochu jinak. 1) Za normální okolnosti (mimo současnou krizi) je vzdušný prostor nad Evropou (zejména cca trojúhelník Londýn – Mnichov – Lausanne) v určité časy za hranicí kapacity. A i když by bylo náhodou volno ve vzduchu, tak zase není volno na zemi, protože některá velká letiště v západní Evropě jsou na hranici kapacity dráhového systému. Nelze tedy vydat slot pro vzlet, když není jasné, že se letadlo ke vzletu dostaví včas a tím by zbytečně blokovalo jiné… Číst vice »

Jenda

Jel jste někdy do Vídně vlakem z Prahy? Hádám, že na vánoční trhy. Pak je to možná fajn. Ale když potřebujete někam doletět, tak 4 hodiny ve vlaku, přestup a dalších 20 minut v jiném vlaku rozhodně nejsou něco, čím byste chtěl cestu začínat.
Já bych strašně rád cestoval kamkoliv do vzdálenosti 1000 km vlakem. A třeba ve Francii to dělám. Bohužel naše infrastruktura je a po nejbližší generace bude katastrofální, takže i do okolních zemí má největší smysl cestovat letecky.

Michal Štěpán

Ono je potřeba si uvědomit, že cesta z centra Prahy do terminálu F letiště VIE zabere reálně cca 3h10, což také není úplně zanedbatelné. Pokud opravdu tak pospícháte, najměte si Piper Meridian, dovezte se v Praze taxíkem na Terminál Jih, zatímco vy procházíte soukromou bezpečností kontrolou, letadlo je prakticky připraveno ke startu a má potvrzený slot, vy nastoupíte, zabouchnete dveře a letadlo pojíždí ke vzletu. Takto můžete být na terminálu F letiště VIE odhadem za 2h00. Ale souhlas, infrastruktura má ještě co dohánět a je třeba na železnici zapracovat, aby byla cestovní doba Praha – Vídeň alespoň rovné 3 hodiny.… Číst vice »

Radek Janata

„tak 4 hodiny ve vlaku, přestup a dalších 20 minut v jiném vlaku“
—–
Což tak nemusí být věčně. Lze zavést vlaky, co by jely z Prahy přímo na vídeňské letiště, coby codeshare s Austrian. Teď na to není poptávka, ale pokud by EU zakázala krátké lety, tak by být mohla.

pzag

Z Prahy přímo myslíte někde skoro kolem Baltu přes Třebovou nebo horskou dráhou přes Vysočinu? Ono jestli není problém v tomhle. Ne, že letecká doprava je zlo, ale v tom, že železnice stojí za houby.

Jiří Kocurek

Ta horská dráha přes Vysočinu je navíc o 3 kilometry delší.

Jiří Kocurek

Ech, kdyby ČSSD viděla mzdy vykořisťovaných zaměstnanců RyanAir, tak byste protestoval proti nemorálně vysokým mzdám. Protože pochybuju, že piloti tam berou méně než 50 tisíc hrubého, což se ČSSD zdá příliš a těchto 125 % německé minimální mzdy by chtěli zastropit 90% daní.

Honza

Velká šance pro Bratislavu. Hlavně že rakouští bolševici „zachraňují“ neekologický Austrian, ale hrabat v cizích kapsách jim vůbec nevadí.

medvěd

Hm. Pokud někdo nabízí letenku za Baťovských 9,99 Eur tak to pokryje náklady přepravce + letiště ? Kolik stojí odbavení apod. než nastoupíte do letadla a poplatky na další letišti když přistanou? Rakušáci nejsou hloupí. Ostraha a údržba letiště není zadarmo. Jen to chtějí zaplatit ! Dle mne si řekli o skutečné náklady.

Jiri

Letištní poplatky ale aerolinka musi zaplatit tak jako tak. Vídeň mela taxu za jednoho cestujícího v roce 2019 17,44 eur. K tomu je nutné pricist dalsi poplatky jako treba:
Přistávací poplatek pro letadla nad 45 tun MTOW – fix 222 eur + variable 6,04 eur za každou tunu MTOW.
Ramp poplatek: ten je 70-438 eur v zavyslosti na typu letadla.
Hlukový poplatek: vypočítává se fixnim koeficientem v zavyslosti na hlukové kategorii
K tomu je třeba přičíst cenu za handligove služby atd.

Miroslav

Vy se v letectví moc nevyznáte, že? Náklady za osobu na letišti jsou fixní, ať Ryanair prodá letenku za 2 Eura nebo 100 Eur, letišti za toho pasažéra musí zaplatit konkrétní částku (nevím přesně jakou, v Praze je to tuším něco kolem 400 Kč).

Laco

A vam sa zda normalne lietat za take ceny?

Miroslav

Ano, protože za tu cenu letí třeba 4 lidi v letadle. Zákonitě tam musí někdo platit i cenu na té horní hranici. Co je na tom v nepořádku? BTW já létám prakticky jen podle akcí. Rekord mám letenku Vídeň – larnaca – Vídeň za 0.02 Eura 🙂

medvěd

Takže – Rakušáci chtějí minimální cenu letenky (z toho se bude odvádět daň). A o tom to celý je !

Peet

Vy tu všichni vidíte letenku za 10EUR, ale to je jen pár letenek a také mají resp. musí mít příjem i z jiných služeb, protože jinak by nebyli ziskoví, což jsou, neměli by „vatu“ jak říkala Mařka Benešová a už by dávno zkrachovali. Ano, mnoho letenek se prodá za mnohem vyšší cenu a asi dokáží být úspornější – ekonomičtější.
Holt, úspěch se nezapomíná!

noerf

Aneb jak pod rouškou ekologie zvýšit výběr daní, když předtím nasypeme 12 miliard do státního dopravce. Bohužel socialistická idea zvýšení daní a občasné dotování vybraných skupin (pokřivení trhu) se ukazuje v plné nahotě.
Pro ekology: Pokud není letecká doprava ekologická, tak proč státy zachraňují letecké společnosti téměř bez jakéhokoliv protestu ekologů?

Greta

Čili pomohou ekologii i státní kase zároveň, odvážný krok správným směrem.

Jiří Kocurek

Je důležité, aby státní kasa byla bohatá! Že občané nemají ani vindru, to nevadí!

Frantisek

Však také zelení bývají proti zachraňování. Že to někde neprosadí, je jiná věc. A toto možná bude úlitba za tu pomoc. Holt jedna nerovnováha vyvolává jinou.

Marek

Lidi lítají moc, regulace je určitě rozumná. #zachranmeplanetu

Jan Sova

Nejde jen o to že létají moc, tady jde o to, že létají za nereálné ceny, což přitahuje další zájemce. Všude se eko-škrtí, jenom letecká doprava dosud nebyla nijak zvlášť regulována a ještě má sjednané mezinárodní výhody už ze 70. let.

kom

a ekologové moc mluví, jejich regulace je rozumná

Jan

Nejvíc mluví hlavně odpůrci ekologie, protože by se nedejbože museli nějak omezit ve své bezohlednosti na ostatní či životní protředí, jehož efekt bohužel dopadne až na jejich potomky.

Jiří Kocurek

A proto budeme doporučovat spalování pšenice jako alternativu pro vytápění. A pěstování biopaliva místo potravin. A celosvětový růst cen potravin svádět na USA a Izrael.

Jenda

„Rakousko bude s tímto zákonem v Evropě průkopníkem,“ dodala Gewessler.
Tak to je ale hodně vlhký sen 🙂 Kor s letištěm v Bratislavě doslova na dohled.
Jinak Wizzair docela často nabízí z Vídně letenky za 9,99 € (bez discount clubu), takže nová cena bude čtyřnásobná (v článku je psáno trojnásobná).

LSD

Ciste cena letenky mozna, ale wizz vzdy uctuje min 8 eur administrativni poplatek

poletucha15

A vam vazne prijde normalni cena letenky 9,99€ ve stroji ktery stoji miliardu a jeho udrzba a provozovani stoji 10tky milionu mesicne? 🙂

Lspeedy

Proč ne? Vám přijde normální psát na internetu s tarifem za pár stovek, když infrastruktura internetu stojí bilióny dolarů? ;-.)

Jan

To je přirovnání padlé na hlavu. Používaní internetu stojí nejvíc elektřinu, která nemusí být ani z fosilních zdrojů narozdíl od nelektrické dopravy a pak nějaké lidské zdroje, dnes ovšem poměrně minimální na jednoho zákazníka.

Martin V.

Zaujala mě ta daň na krátké vzdálenosti, tak jsem se podíval, která letiště jsou blízká (a tedy za 30 EUR) a která už budou „dálková“, takže jen za 12 EUR. A ejhle, Košice (kde je Flughafen Wien AG majoritním akcionářem) a třeba Mnichov nebo Innsbruck už jsou přes 350 km, takže levné, kdežto Praha, Kraków nebo Záhřeb budou prohibitivně zdaněny. Viz http://www.gcmap.com/mapui?P=VIE-BUD/ZAG/PRG/KRK/KSC/MUC/INN/VCE&R=o:noext,350km@VIE&DU=km

Pavel

Doteraz stála spiatočná letenka z Viedne 40€ (20+20€), teraz bude stáť 40,01 € (40+0,01€).

Tom

Ne. Teď bude stát 40+40=80€.

Anonymus

Souhlas. Komercni civilni letectvi by se melo zmenit. A doprava a preprava zbozi a zbytnych veci taky…

Jan Sova

souhlas. I obtloustlé turistky s velkými kufry na kolech jsou zbytné….

Anonymus

Neni normalni, aby se do krasnych Cech dovazely treba brambory z druhe strany Evropy. A nebo totalne zbytecne vyrobky z Amrriky ci vychodni Asie. Boze, nac to.

PetrWhatever

To že pro vás je zbytné tričko s Elsou a Annou, neznamená ještě, že je zbytné i pro moji dceru. Ano, mohlo by se vyrobit tady, ale asi bych si za vejplatu mohl koupit tak tři. Můžeme si říci, že si všechno vyrobíme tady, ale strana B je, že razantně zchudmem. A nejhorší možná cesta je, že někdo začne určovat, co je zbytné. Nakonec to bude jako za totáče, kdy jsme měli pomeranče akorát na vánoce a na Mikuláše. A krom toho: Jaká je druhá strana Evropy, pokud jsme ve středu Evropy? Jak souvisí to, že jsou Čechy krásné s… Číst vice »

Jan

To je poněkud krátkozraké myšlení. Chceme platy jako na západě ale nechceme platit za výrobky se západoevropskými náklady? Takže přesuneme výrobu do nejchudčích částí světa abychom si mohli dovolit koupit víc opravdu zbytných věcí (což je i to módní tričko pro dceru) a pak si stěžujeme že v Číně mají masivní problém se znečištěním a neštítí se používat dětskou práci v nelidských podmínkách, a vozí se to několik tisíc kilometrů buď letadlem nebo lodí na nejhorší typ paliva na zemi. Až na to že jsme jen přesunuli výfuk z naší odsířené elektrárny a továrny splňující ISO 14001 a jiné do… Číst vice »

PetrWhatever

Jenže u nás ty odsířené fabriky taky nejdřív nebyly. Nejdřív přišly investice za levnou prací.
Díky globalizaci se velká část světové populace zbavila chudoby a mnhé národy taky zbohatly. A nyní i v té Číně začínají chápat cenu životního prostředí, nikoliv obráceně. Kdo nemá co jíst, toho čoudící komín nezajímá.
Jinak proti globálně fungující formě ekologických daní v podstatě nic nemám, spotřební daň na benzín je vlastně také jen regulace. Ale nelze vybírat konkrétní výrobky, například říkat, že brambory ze Španělska ne, a pomeranče ano a tričko ne atd.

Zoran

Pokud se to někomu vyplatí, ať si ty brambory vozí třeba z Marsu. Co je vám po tom, odkud je kdo vozí? A že je nějaký výrobek zbytečný, to určujete vy nebo nějaký váš pouliční výbor?

Jan

Pokud bude platit řádně za náklady i externality na životní prostředí tak klidně. Ale to se mu ty brambory z Marsu nikdy nevyplatí.

Jiří Kocurek

A ty externality vyčíslí kdo? Strana? Na 3.000 Kč za kilometr? Takže dovoz z Vysočiny do Prahy vyjde na 50 kč kilo?

Jiří Kocurek

Co jsou to zbytné věci? Sůl, například? Rudí Khmérové považovali za zbytné i pěstování jablek, to zakázali pod trestem smrti.

xyz

To samé Rakousko, jehož vláda ve svém nedávném programovém prohlášení učinila totéž – plán zavést podbízivě nízké ceny (tímto nově zavedených) jízdenek typu „General Abo“ (pro veškerou pozemní veřejnou dopravu) o velmi nízké ceně „1 EUR/den za každou spolkovou zemi; resp. 3 EUR/den za celý stát“.

Aneb když dva dělají totéž…

Armin

Ono to nejspíše bude souviset s bojem proti klimatické změně. 🙂

Jiří Kocurek

Ano, bojem proti klimatické změně se dnes dá oddůvodnit cokoliv. A brzo bude hůř, už se ozývají tací, kteří by nechali vystěhovat vesnici, když se tam nevyplatí autobus. A když místní nebudou chtít, tak za asistence policie. No co, tak bude pár mrtvých, to ekofašistům nevadí.

Zbyněk

Vlak a letadlo jsou ale dopravní prostředky na úplně opačných koncích ekologických tabulek.

Jiří Kocurek

Jak který. Ona taková 810 vezoucí v průměru 3,5 člověka žere 3x víc než z 80 % obsazené letadlo.

Marek Turnovec

Jak jako „To samé Rakousko“? Ten článek JE o Rakousku!

xyz

„To samé Rakousko“ jsem samozřejmě myslel ve smyslu „Tento krok je činěn tím stejným Rakouskem“. Ne ve smyslu (v jakém jste to pochopil vy) „To samé, o čem je tento článek, je činěno také v Rakousku“.

Poslanec

Konecne ! Spravny smer k ozdraveni letectvi. Levne a jeste levnejsi letenky je cesta do pekla.

Vítek

Právě naopak, letectví se ozdraví pouze konkurenčním bojem – silnější přežije. Za těchto podmínek má dopravce daleko užší možnosti jak se zbavit nezdravé nebo slabší konkurence.

Petr766

Nesmyslná regulace.

Filip

Hm, to zní jako hozená rukavice pro letiště v Bratislavě 🙂
Já být v jeho managementu, už žhavím dráty a nabízím lukrativní místa se slevou všem aerolinkám, které létají do Vídně.

Tomas

Proč všem?

Na klasické aerolinky tento požadavek nebude mít vliv – ty jsou vždy dražší. a navíc pro ty teď vídeň začne být atraktivnější.

a u LC (a ULC) to bude mít vliv na těch pár letenek v akci – 40 euro je kolem 1000 … on zas tak často ten ryanair o moc levnější není.

Poutník99

Tady je řeč o jednosměrné letence. U nízkonákladovek lze koupit za 40 € zpáteční

Tomas

ano .. v akcích ano. pár letenek / letadlo. běžná letenka i v LC vyjde běžně na těch 40 €. jednosměrně.

Petr

Názor, že by se BTS mohla stát hubem nízkonákladovky jako je Ryanair, Wizzair a možná ještě nějakou jinou společnost mi celkem zamlouvá. Doufám, že by Ryanair nebo Wizzair obnovil linku BTS-PRG-BTS, jako ji kdysi kromě ČSA provozovala i SkyEurope.

Jan Sova

Ryanair je zločinecká společnost a doufám že padne. Nepodporovat firmy, co nepokrytě vykořisťují zaměstnance. To se týká i jinných odvětví. Je zapotřebí nasadit spotřebitelský nástroj – zavrhnutí.

Radim

Doufas marne…