388 korun za jednoho cestujícího. Liberecký kraj odtajnil, kolik platí za provoz dodávky na zavolání

Dodávka pro TvůjBus IDOL. Foto: Korid LKDodávka pro TvůjBus IDOL. Foto: Korid LK

Pilotní provoz poptávkové dopravy v Libereckém kraji přináší zatím velmi nákladný způsob přepravy cestujících.

Vyplývá to dat o nákladech na projekt TvůjBus IDOL za první měsíc provozu. Kraj ho zavedl těsně před volbami pro dopravu mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem jako doplněk k autobusům a vlakům. Celý měsíc byl provoz podle plánu zdarma. V říjnu měli cestující již platit, nakonec jezdí stále zdarma kvůli problémům se schválením aplikace (aktuálně je dostupná v AppStore).

V září za 21 provozních dnů (služba je nabízena pouze ve všední dny) dodávka Peugeot provozovaná ČSAD Liberec uskutečnila 307 jízd a přepravila 557 cestujících. „Vyjma prvního týdne provozu se počet jízd denně pohybuje v rozmezí 15─20, počet cestujících pak nejčastěji mezi 20 a 30,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Další kraj testuje poptávkovou dopravu. Taxibusy budou jezdit ve Frýdlantském výběžku měsíc zdarma

Z dat vyplývá, že poptávku by bohatě pokrylo osobní auto. Přesto bude téměř prázdná dodávka jezdit podle smlouvy rok. Kraj za tento test takzvané poptávkové dopravy zaplatí v součtu přes 2,5 milionu korun. Data za září zkresluje i fakt, že kraj nevybíral jízdné. Mezi oběma sídly je vzdálenost zhruba osm kilometrů.

8 460 Kč denně za provoz dodávky

Podle smlouvy s ČSAD Liberec platí kraj 8 460 Kč denně za vlastí provoz. Dalších 35 tisíc korun měsíčně pak inkasuje společnost Citya za dodávku software. V přepočtu tak v září přeprava jednoho cestujícího vyšla na 388 korun.

Poptávková doprava se stala novým trendem v řadě krajů. Její úspěšnost ale závisí především na tom, kde tuto službu nabízí. Například Středočeský kraj zavedl poptávkovou dopravu v Českém Brodě na koridorové trati a již nyní řeší rozšíření kapacit. Liberecký kraj se na radu svých dopravních odborníků ze společnosti Korid LK rozhodl pilotní provoz zahájit v oblasti s velmi řídkým osídlením, kde je hlavní spádovost do Frýdlantu a po přepravě mezi Novým Městem a Jindřichovicemi dlouhodobě slabá poptávka.

Pilotní provoz pro relaci Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem je zasmluvněn na období jednoho roku (září 2024─srpen 2025). Osvědčí-li se tato služba po provozní stránce i z hlediska zájmu cestujících, počítá Liberecký kraj s jejím dlouhodobým provozem jako se součástí integrovaného dopravního systému IDOL,“ dodal Sviták.

Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast

Tagy Citya Korid LK Liberecký kraj poptávková doprava Tvůjbus IDOL
52 komentářů