388 korun za jednoho cestujícího. Liberecký kraj odtajnil, kolik platí za provoz dodávky na zavolání
Pilotní provoz poptávkové dopravy v Libereckém kraji přináší zatím velmi nákladný způsob přepravy cestujících.
Vyplývá to dat o nákladech na projekt TvůjBus IDOL za první měsíc provozu. Kraj ho zavedl těsně před volbami pro dopravu mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem jako doplněk k autobusům a vlakům. Celý měsíc byl provoz podle plánu zdarma. V říjnu měli cestující již platit, nakonec jezdí stále zdarma kvůli problémům se schválením aplikace (aktuálně je dostupná v AppStore).
V září za 21 provozních dnů (služba je nabízena pouze ve všední dny) dodávka Peugeot provozovaná ČSAD Liberec uskutečnila 307 jízd a přepravila 557 cestujících. „Vyjma prvního týdne provozu se počet jízd denně pohybuje v rozmezí 15─20, počet cestujících pak nejčastěji mezi 20 a 30,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Další kraj testuje poptávkovou dopravu. Taxibusy budou jezdit ve Frýdlantském výběžku měsíc zdarma
Z dat vyplývá, že poptávku by bohatě pokrylo osobní auto. Přesto bude téměř prázdná dodávka jezdit podle smlouvy rok. Kraj za tento test takzvané poptávkové dopravy zaplatí v součtu přes 2,5 milionu korun. Data za září zkresluje i fakt, že kraj nevybíral jízdné. Mezi oběma sídly je vzdálenost zhruba osm kilometrů.
8 460 Kč denně za provoz dodávky
Podle smlouvy s ČSAD Liberec platí kraj 8 460 Kč denně za vlastí provoz. Dalších 35 tisíc korun měsíčně pak inkasuje společnost Citya za dodávku software. V přepočtu tak v září přeprava jednoho cestujícího vyšla na 388 korun.
Poptávková doprava se stala novým trendem v řadě krajů. Její úspěšnost ale závisí především na tom, kde tuto službu nabízí. Například Středočeský kraj zavedl poptávkovou dopravu v Českém Brodě na koridorové trati a již nyní řeší rozšíření kapacit. Liberecký kraj se na radu svých dopravních odborníků ze společnosti Korid LK rozhodl pilotní provoz zahájit v oblasti s velmi řídkým osídlením, kde je hlavní spádovost do Frýdlantu a po přepravě mezi Novým Městem a Jindřichovicemi dlouhodobě slabá poptávka.
„Pilotní provoz pro relaci Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem je zasmluvněn na období jednoho roku (září 2024─srpen 2025). Osvědčí-li se tato služba po provozní stránce i z hlediska zájmu cestujících, počítá Liberecký kraj s jejím dlouhodobým provozem jako se součástí integrovaného dopravního systému IDOL,“ dodal Sviták.
Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast