36 301 Kč z každého auta. Za pět let Škoda zdvojnásobila zisk, plánuje elektro budoucnost
Automobilka Škoda Auto loni vydělala 31,8 miliardy korun čistého, nejvíce ve své historii. V koncernu Volkswagen je hned po Porsche
Automobilka Škoda Auto loni vydělala 31,8 miliardy korun čistého, nejvíce ve své historii. V koncernu Volkswagen je hned po Porsche podle rentability tržeb i vloženého kapitálu nejziskovější značkou. Rekordní výsledky pokračují zatím i letos.
Automobilka oficiálně prezentuje data v eurech, podle výroční zprávy pro české úřady je zisk 31,8 miliardy korun po zdanění. To znamená meziroční nárůst o více než 7 miliard korun (26 %), provozní výsledek před zdaněním stoupl meziročně téměř o třetinu. Za posledních pět let ziskovost automobilky výrazně stoupla, a to na více než dvojnásobek: v roce 2012 firma vydělala 15,4 miliardy korun. Loni odvedla automobilka na dani z příjmu v Česku 7,3 miliardy korun. Tržby firmy loni poprvé přesáhly 400 miliard korun, když činily 407 miliard korun.
Škoda do konsolidovaných finančních výkazů nezahrnuje příjmy z prodeje v Číně, bez které prodala celkem 876 tisíc vozidel. V praxi tak z každého auta měla loni automobilka zisk 36 301 Kč. Volkswagen loni ze zisku roku 2016 inkasoval z automobilky necelých 18 miliard korun.
Rentabilita tržeb loni dosáhla 9,6 %, což je další meziroční zlepšení. V koncernu Volkswagen má lepší výsledek v tomto ukazateli jen Porsche. Automobilka upozornila, že i v globálním srovnání jde o jeden z nejlepších výsledků.
„Byl to nejlepší rok v historii. Naše strategie zabírá,“ řekl šéf automobilky Bernhard Maier. Ten potvrdil, že v českých závodech Škody Auto se od příštího roku začnou vyrábět elektromobily. Plug-in-hybridy se budou vyrábět v Kvasinách, má také začít výroba elektrického Citigo.
Mimořádně dobré výsledky firma ohlásila v době, kdy v automobilce běží bitva o vyšší mzdy. „Musí to být přijatelný kompromis. Konstruktivně vyjednáváme a věřím, že najdeme dobré řešení,“ řekl Maier. Ten je pro letošní rok optimistou, za první dva měsíce prodeje dál rostou. Mzdové náklady Škody Auto loni stouply na 21,6 miliardy korun. Příjmy vedení stouply o desetinu.
Škoda Auto loni dodala zákazníkům 1,2 milionu aut, což je meziroční nárůst o 6,6 %. Pro automobilku je stále klíčovým trhem Čína, kde firma loni dosáhla nového maxima: 325 tisíc vozů. Příjmy automobilky z licenční výroby v Číně ale loni klesly na 2,6 miliardy korun, o téměř tři čtvrtě miliardy. Škoda nevlastní v Číně závody, výrobu zajišťují partneři, kteří platí licenční poplatky. Automobilce ale výroba v Číně pomáhá výrazně rozmělnit náklady na vývoj nových modelů.
Škoda chce do roku 2020 přijít s 19 novými modely, současně provádí největší investiční program v historii, který znamená investice ve výši dvou miliard korun především do elektromobility. Od roku 2019 začne výroba vozu Škoda Citigo, který bude čistě elektromobilem. V témže roce sjede z výrobní linky kvasinského závodu také Škoda Superb plug-in hybrid. Rovněž od roku 2019 bude společnost vyrábět v Mladé Boleslavi elektrické komponenty i pro další koncernové značky. Od roku 2020 bude následovat výroba sériové verze studie Vision E, prvního modelu s čistě elektrickým pohonem na bázi platformy MEB (modulární koncernová stavebnice pro elektromobily). Během příštích dvou let uvede automobilka na trh celkem 19 nových vozů. Mezi nimi také sériovou verzi studie městského crossoveru Vision X, která byla představena na Mezinárodním autosalonu v Ženevě, a která se na trhu objeví již příští rok. Do roku 2025 bude společnost Škoda Auto nabízet celkem 10 elektrických modelů.
Prodeje aut podle zemí
Celkem značka ŠKODA 1 200 535 +6,6 %
Čína 325 009 +2,5 %
Německo 173 302 +4,9 %
Česká republika 95 017 +8,0 %
Velká Británie 80 056 -0,3 %
Polsko 66 582 +18,5 %
Rusko 62 302 +12,5 %
Francie 27 272 +18,5 %
Turecko 24 996 -13,5 %
Itálie 24 700 +20,3 %
Rakousko 24 254 +17,9 %
Španělsko 24 230 +4,3 %
Izrael 23 351 + 14,5 %
Slovensko 21 017 + 11,4 %
Belgie 19 240 + 1,7 %
Švýcarsko 18 853 + 1,5 %.
Prodeje aut podle modelů
Citigo: 37 115 -8,8 %
Fabia 130 186 +2,2 %
Fabia Combi 76 313 +1,8 %
Rapid 136 729 + 2,4 %
Rapid Spaceback 74 751 -5,5 %
Octavia 236 309 -10,1 %
Octavia Combi 182 458 5,4 %
Yeti 69 467 -27,3 %
Karoq 6 335 0
Kodiaq 99 961
Superb 94 522 +16,3 %
Superb Combi 56 388 -2,0 %