regio-vlak

345 kilometrů, 2,5 hodiny jízdy. Ohlédnutí za vizí československého tunelu k Jadranu

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

„Možná to zní dnes jako utopie, ale celý projekt je z technického pohledu skutečně realizovatelný. V některých ohledech dokonce předběhl dobu," říká Jiří Svoboda.

Odebírat
Upozornit na
guest
146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Ekonomika je závislá na politice, takže toto nejsem schopen hodnotit. Absolutně největší a trvalý význam této stavby by byl v tom, že jeho realizací bychom se postavili do první řady mezi nejvyspělejší země, které dokáží stavbu takových rozměrů realizovat. To by nám přineslo obrovskou světovou prestiž a z ní vyplývající výhody a nevýhody (nejen finanční). Tehdy by to asi možná vycházelo i finanačně, ale při dnešní silniční nadvládě by to mohla zaplatit maximálně přeprava kamionů. Ale ani Eurotunel pod La Manchem se nezaplatí (počítáno čistě ekonomicky), ale jeho postavení má velký technologický význam.

Pavel Q

Důkladné pojednání najdete zde:
https://necyklopedie.org/wiki/Jadransk%C3%BD_tunel
🙂

PetrH

díky, vcelku dlouhé, tak vyjímám dva nejlepší vtipy:
“ Při rychlosti do 40 km/h měli krásný desetihodinový klaustrobní zážitek, ze kterého se ani po týdnu u moře nevzpamatovali. “
“ Návratnost by tak vycházela na pětadvacet tisíc let (pokud by mezitím nedošlo k nějakým nepředpokládaným událostem, jako například pád meteoritu, návrat doby ledové nebo zombie apokalypsa), což se vyplatí“

Michal M

Miluju & dával jsem asi o kilometr dřív. 🙂

stan

Vynechat Prahu? Dneska by se to nikdo neodvážil ani vyslovit, protože všechny cesty musí vést do Prahy. Světový unikát!

Jenkings

Jo, to je přesně ta neskutečná stupidita kterou stále nechápu. O to víc nechápu, proč jste dostal tolik mínusů. Jezdíval jsem ještě před lety napříč republikou vlakem. Ze čtyřhodinové cesty jsem strávil hodinu po praze, kdy to muselo vymést všechno co šlo i nešlo.. tedy Libeň, Hlavák a Holešovice.. Jak kdyby pražákům nestačila jedna zastávka a zbytek si nemohli dojet metrem… Pak zrušili přímé vlaky, a stejnou cestu se stejnými obštrukcemi bylo třeba absolvovat s přestupem na hlaváku.. asi aby měli pražáci možnost nastupovat do prázdného vlaku a nezabíral jim místo ten „odpad“ ze zbytku republiky… Pak jsem se na… Číst vice »

Michal M

Děkujeme za výlev zamindrákovaného venkovana.

Tomáš Záruba

Za hodně zajímavé považuju, že se kromě argumentu „to by bylo za dlouho a za moc a celkově to je nereálné“ nezkoušelo srovnání s jiným řešením. Třeba o kolik pomalejší by ve výsledku bylo postavit povrchovou „exteritoriální“ (nebo třeba peážní) trať, i kdyby z větší části za naše peníze. Přes „spřátelené“ Maďarsko, Rumunsko (když teda se nerada viděla i ta Jugoslávie) a Bulharsko a tam si někde kolem Varny udělat vlastní přístav, nebo pronajmout kapacity atd. Z „pozemního“ hlediska to vypadá, jako úplně jiný směr, ale z pohledu lodní dopravy myslím, že by to nijak zásadně jiné než Koper nebylo.… Číst vice »

zyx

Přestože kdysi jsem o tomto projektu zaslechl, tak než jsem četl tento článek, tak jsem žil v domnění že to je prvorepublikový nápad (takové to „opojení technikou a možnostmi“, připomíná mi to plán lanovky na hlavní vrchol Matterhornu). Orientace na Jadran by odpovídala politickemu uspořádání před 2.světovou: Jedině Jugoslávie byla tehdejšímu Československu spřátelená země poblíž a u moře – Maďarsko a Rakousko byly pokračovatelé Rakouska Uherska a ČSR neměly v oblibě za angažovanost v rozpadu, s Polskem se vedli územní spory nejen o Těšínsko, o Německu a Itálii ani nemluvě. Rakousko bylo mezinárodně mnohem slabší než třeba tehdejší Německo, navíc… Číst vice »

zyx

Celý ten projekt je ale opravdu nesmysl už jen z pohledu investic samostatného Československa (předválečného I poválečného) do dopravní infrastruktury – na poměry Střední a Západní Evropy to byla bída s nouzí. Tedy že by někdo v ČSR (nebo potom i v ČSSR) začal prosazovat něco takového, to je opravdu mimo. Nemluvě, že Československo ani nikdy plně nevyužívalo přístavní plochy v Hamburku a ve Štětíně, natož aby si zřizovalo nějaké u Jadranu.

Pavel Q

Ale podívejte se nejprve, kde vedla před válkou italsko-jugoslávská hranice.

L.

Doporučuji video od pana Mareše odkazované v článku, rozebírá to tam dost podrobně. Ten tunel se měl zaplatit z poplatků za přepravu zboží, v době návrhu to možná tak nějak vycházelo, ale pak ceny o dost klesly a byla by to ekonomická sebevražda.

Sáček

z valut, které by platilo Západní Německo převozem zboží na jih, mno

jan táborský

Ale to tunelování si dobrá správa osvojila skvěle

Petr

Nebylo by lepší zůstat v nějakém soustátí bývalého Rakouska než vymýšlet takové nacionalistické utopie? Měli by jsme přístup nejen k jakémusi nesmyslnému násypu v moři, ale ke krásnému Chorvatskému pobřeží i do Alp a žili by jsme v naprosto jiné ekonomické a bezpečnostní realitě.
Za nacionalismus se platí.

What'zLove

Navic by spousta lidi mela osvojene jazyky nasich sousedu…

Me ten napad prijde uplne zcestny stejne jako toho kanala Zemana

Zbyněk

Ten projekt je krásně utopický. Je třeba brát v potaz rok zveřejnění 1967, kdy se atmosféra ve společnosti po padesátých letech měnila, jak to skončilo o rok později víme. A součástí té změny, respektive popíchnutí k ní mohl být tento „projekt“.

Tomáš Záruba

To bych nevztahoval až tak k reakci na 50. léta a už vůbec ne k dění přímo u nás. Byla to prostě „doba letů do vesmíru a nejvýkonnějších atomovek“, a to za situace, kdy zejména mnohé části venkova tak akorát přestávaly žít někdy kolem roku 1920. Prostě „koncentrovaný, viditelný pokrok“. Tak to asi bylo inspirativní i v tomto.

Jirka

Až tak, že se jím vážně zabývali v projektantské firmě za normalizace. Že jste jim nepřišel tehdy poradit 😂

rkkk

Třeba by to nemusel být hned tunel. Stačilo by tam vyrejpnout jenom takový Žlábek.

Jirka

Hahaha. A co jste vymyslel Vy. Uvědomujeme si vůbec, že prof. Žlábek nebyl stavař ani nic podobného. A jeho návrh podoby tunelu je přiznanou inspirací pro podobu Eurotunelu.

Michal M

Přiznanou kde a kým?

PetrH

No je to taky tunel, ne? A prof. Žlábek navrhl tunel dřív!

tarten

Takže to máme jízdní doba kolem 2,5 hoďky plnou rychlostí, cca 2 × 12 vlaků v tunelu a teď tam nákladní vlak (např. s umělohmotnýma hračkama) vzplane. Jakpak si to asi pan Žlábek představoval dál?

Jednou to jistě budeme umět řešit, ale to uplyne ještě hodně vody. A v žádném případě to nebude levné. Pak budeme moci pod Evropou natáhnout vakuové tunely rychlé jak letadlo, a tím bude i méně vlaků v jednom tubusu najednou. Ale do té doby na takovéhle fantazie zapomenout.

Padre

Tehdy byla taková doba.Rovněž se plánoval tunel pro auta mezi Špindlerovým Mlýnem a Pecí pod Sněžkou.Ve všech horských střediscích Krkonoš měly být obří betonové interhotely, pozůstatkem je Labská bouda a hotel Horizont v Peci.Tyto měly byt postaveny i. místo některých horských bud.V oblasti Pradedu bylo plánováno obří horské středisko po vzoru Francouzských Alp s buldozery vytvořenými sjezdovkami a paneláky typu Les Menuires přímo na svazích.Na toto středisko už byly dokonce alokovány finanční prostředky a jediným pozůstatkem je hotel Vidly na Videlskem sedle.Ale nebyli jsme v tom sami.Stejné šílenství probíhalo například i v tehdejší Jugoslávii ,příkladně ve Slovinsku.V Bovci málém městysu… Číst vice »

Lyžař

Dá se o tom někde něco najít / přečíst ? Moc by mne to zajímalo

Padre

Kdysi se to diskutovalo na lanove-drahy.cz a dalších.Stredisko na Pradědu tam bylo i s původnîmi výkresy.Prostredky ,které byly pro tento projekt určeny ,se potom přesunuly na Slovensko a byly použity pro modernizaci a výstavbu lyžařské a ubytovací infrastruktury ve Vysokých Tatrách a Jasné v sedmdesátých letech.

Petr

A co teprve Alweg v Tatrách.

Detepak

Odpor Sovětského Svazu, ti debilní Rusáci vždycky kecali, kecají a budou do všeho kecat, dokud budou existovat, pronárod primitivů.

Juraj

To je sice pravda, nicméně uplynulých třicet let tomu nikdo politicky nebrání, a přesto o této megalomanii nikdo ani neuvažuje.

Nikdy jsou úplně nechápal, co by z toho vlastně mělo Rakousko, jehož územím by toto vedlo. A to zrovna Rakousko se ambiciózních tunelových projektů fakt nebojí – ovšem takových, které jdou integrovat do jejich železniční sítě.

Petr

Ono to nemělo víst celý pod zemí. Konkrétně snad u Lince měla bejt pozemní část napojená na rakouskou síť. Rakousko (a ostatně i kdokoliv jinej) by mohlo tu trať využívat.

Robert Pražák

Posledních třicet let není potřeba tunelem podjíždět Rakousko. Ten tunel se vymyslel, aby Čechoslováci mohli vlakem na Jadran a nezdrhali přitom do Rakouska.

Franta Chcípák

Kliiid. Je neděle.

PetrH

Jak jste se mohli mít dobře, kdybyste měli bilion korun na nesmyslný tunel 😀

marcel.stancl

Pánové zpět do reality v současné době není žádný přímý osobní vlak Praha – Jadran. Jančura od toho utekl a radějí bude vydělávat na příměstské dopravě Roztoky – Hostivař a další dobrodruh který by to provozoval zatím není.

Michal M

Ba co hůř, nejsou ani nákladní. Z Koperu a Rijeky se jezdí nám nejblíž jen do Dunaszerdahely…

Dusmor

On je na Jadranu nějaký významný přístav, kam by ve velkém jezdily kontejnerové lodě z Číny?

Michal M

„Nedávno“ odtamtud Metrans jezdil i do ČT.
Tím spíš je neasné, co tam chtěl vozit Žlábek.
Na takovou stavbu to chce desítky vlaků denně…
Tolik tanků v Martině nevyrobili.

tarten

Ano, ten Terst je významný přístav.

Radim Fedorovič

Mně tam například z Číny dovezli Teslu 😉

Petr

😀

tarten

No a proč? Protože to v Chorvatsku co do železnice je na pěst.

Petr

Pravděpodbnější byl Český koridor. Nebo, pokud bychom se již tehdy vykašlali na Horní Uhry, tak koridor skrz Polsko k moři, který bychom osadili během pokračování Sedmidenní války.

PetrH

No jo, mohli jste obsadit úplně všechno a pak se divit, proč vás nikdo nemá rád a proč se ta populace na dobytých územích trhá… Aha, ono to tak bylo.

Petr

Bohužel jsme si vybrali Horní Uhry. A máte pravdu, Bílek na Balogu by mohl vyprávět. Ostatně ono i obsazení provincie Deutschböhmen, která vznikla ještě před 28.10.1918 se vyřešilo až po 2. světové válce. A plebiscit v roce 1920 vůbec neproběhl i když na území o které šlo platily známky s přetidkem SO 1920 tedy Silesia Orientale 1920 což je dnešní Slezko, Orava a Spiš.

Juraj

Nebyt „Hornych Uhrov“ a osobne Stefanika tak by nikdy ziadna CSR ani nevznikla. Skor my sme sa mali vykaslat na vas definitivne v 1945, ked ste si velmi mudro a prezieravo zvolili komunistov a potom sme si to vsetci spolu odsierali 44 rokov a vlastne doteraz. Dakujeme !

Petr

Však máte pravdu, my jsme mohli být Rakousko a Vy Uhersko. Žádný problém. 😀

Petr

Jak to řekl Petr Čepek v Trháku: „Kravina na kvadrát, výplod šílence, debilní paskvil!“
Tenkrát nebyli schopný postavit kus pořádný trati, ale někdo vymyslel tohle…

Sáček

Na projektu je mnoho zvláštních věcí: a) V Čssr bylo potřeba mnoho staveb. A někdo opravdu věnoval projekční kapacity tomuto nereálnému projektu. V době kdy ani nebyly počítače b) Část projektu zahrnovala trasu Praha-ČB. Žádný efekt zde nebyl c) Ani jinde v Československu nic z projektu nenašlo využití, tehdy se žádný železniční ani dálniční tunel nepostavil. Jedině v Praze začali v 85´ Mrázovku. d) Že prý pokrokové řešení dvou troub se středním tunelem, které předběhlo dobu. Ani pokusně se nepostavil kratší tunel někde. Chtěli předehnat ten Západ a ukazovat světu pokrokovost. Tak proč se neprovedla nějaká jedna stavba. Vše to… Číst vice »

Kubrt

Byla to osobní iniciativa jednoho důchodce, nikoliv záměr strany, vlády, RVHP, nic takového.

Sáček

(Pardon, Praha-ČB neřeší. Až ČB-Jih. Projektanti tomu věnovali jednu studii proveditelnosti v 1979)

Jan

Zajímavá myšlenka, víc ne.

Tehdy to bylo technicky neřešitelné. I dnes jsou tunely kolem 50km obrovská výzva a troufne si na to jen pár zemí.

Ekonomicky je to úplně mimo. Stačí se podívat, jak se staví tunely přes Brenner, Gotthard a Löschberg, kde je poptávka mnohem větší. A to jsou země ekonomicky někde úplně než tehdejší Československo.

mic

Když Křižík přišel s nápadem tunelu ze Smíchova na Masnu, taky se mu smáli…

Michal M

Nevím, kdy a jak to řekl, ale ten tunel nebude vybudován ani sto roků po jeho smrti, takže je otázka, k čemu takové vize jsou.

Náhodný Kolemjdoucí

Metro B?

Michal M

Nemyslel spíš vlak?

tarten

Tolik se to neliší, zvlášť v Křižíkově době.

Jirka

Tak za prvé se na tom měly finančně podílet všechny země, kterých se projekt dotkl a za druhé prof. Žlábek kdysi prohlásil, že kdyby se většina peněz, vydávaných na zbrojení, dala na takovéto projekty, mohly by za to být desitky takových tunelů, což byla a je nepochybně pravda.

Honza

Důležité je že myšlenka existuje a až se tady pár generací vystřídá, tak možná prohlédnou výhodnost projektu. Ty keci ke článku jsou jako smog. Jen čerstvý vítr je rozfouká.

Michal M

Určitě, nastupující generace se rozhodnou věnovat několik ročních HDP České republiky na stavbu tunelu na Jadran, kam se jezdí tři měsíce v roce k moři a jinak je to zcela na prd.

Karl vB.

Myslím, že pan Rott, když předložil pražským radním návrh podzemní dráhy, musel vyslechnout mnoho podobných prohlášení, kterými tady dnes docela hýříte.
Uplynulo asi 75 let a prvního úsek byl uveden do provozu.

Michal M

V době, kdy to Rott v Praze doporučoval, to nějakých 20 let jezdilo v Londýně a stavělo se to v Paříži, Berlíně a New Yorku. Takže Rott nevymýšlel kravinu, která neexistuje, ale něco, co bylo předmětem intenzivního technického, urbanistického i laického zájmu. Proti tomu tunel o délce 300 km se v 50. letech nikde nestavěl, nejpotřebnější dlouhý tunel Evropy se začal stavět roku 1988 a trvalo sakra dlouho, než se na tom UK a Francie jako výrazně bohatší země domluvily a nějak to zafinancovali, V žebrácké komunistické dikatuře, kde nebyl ani hajlzpapír, se nic takového zrealizovat nemohlo, tuplem v naprosto… Číst vice »

v

A nebýt války a socialismu, tak to bylo klidně o 40 let dříve, viz první pokusy o dálnice

Kyz

Tunel z nejjižnějšího místa Čech, které je sice nejjižnější, ale jinak tam ekonomicky nic vyjímečného není a kam z ekonomicky významnějších částí státu nevede pořádná komunikace k nejbližšímu moři. Ano, to je přesně to, co budoucnost ocení. Nebo taky ne. Jisě, budou se stavět dlouhé tunely, ale na trasách kde to dává smysl a kde to nejde řešit po povrchu, a to ani mírnou oklikou. Tedy jinde než byl tento projekt.

Jirka

Existovala i levnější varianta z Břeclavi.

Petr

Byla levnější varianta, kdy tunel začínal až v Rakousku.

Geralt

Je velká pravda, že jak je psáno v článku, že pokud by se peníze dávané na nesmyslné zbrojení (na obou/všech stranách) dávaly do vědy a výzkumu, tak už máme vědeckou základnu na Marsu se stálou posádkou.

Michal M

No tak to je krásný. Jen v tom nerozumím pojmu „nesmyslné zbrojení“, ono kdyby nemělo smysl, tak to nikdo nedělá.
Dál mi není jasné, k čemu přesně je vědecká základna na Marsu. To je něco jako tunel na Jadran.

lukas

Kdyby lidem došlo, že neválčit je prostě levnější a výhodnější, nemusel by zbrojit nikdo. Ale to se nikdy nestane asi….

tarten

Sociopatům to nedojde nikdy. A zároveň mají sociopati velmi nadprůměrnou šanci se stát vrchními veliteli vojsk („prezidenty“) nějakého většího státu. Takže 2% HDP na obranu v míru a podstatně víc v rizikové době je minimum. Budete se s tím asi muset nějak srovnat.

mgr.pavel

Já taky chci světový mír!

Jenže jak toho chcete dosáhnout? Jako vážně..

DOkud někde na světě vládnou pošuci a vraždící hajzlíci typu Putin, MUSÍME zbrojit. Když nebudeme, čeká nás třídení vojenská operace. Víc dní by netrvalo nás obsadit.

(navíc když komunisti vyřvávali cosi o světovém míru, tak to byla slušná parodie sama o sobě. víte přece, že SSSR si hrálo na Amorka? Taky mělo plnou hubu míru, holou pr.el a v ruce luk a šíp..)

Jirka

A je, už je to tu zas. Doník sice chce anektovat Kanadu a hlavně Grónsko, ale to je pohoda, to jsou přeci ty hodnévSpojene státy, co mají stovky základen po celém světě přeci kvůli miru 😂

PetrH

On ten Doník vám ty vaše mírové vize tímhle taky vyvrací. Není jenom Putin.

Kebab

To by šlo jedině ve světě bez Rusáků, Číňanů, Íránu, KLDR atp. Dokud tu jsou, mír zajistíme jedině svou větší silou, bohužel. If you want peace, prepare for war (fvck)…

tarten

V zásadě souhlas, jen je úplně zbytečné vyjmenovávat nějaké konkrétní státy. Za tisíc let se budou jmenovat zas jinak.

Petr

Průšvih je spíš to, že v Evropě máme ten spasitelský komplex a je nás jak do mariáše. Například to, že 800 milionů obyvatel, bude snižovat globální oteplování tak zbytek zeměkoule to úspešně dotáhne za ně. Obdobně když se bude zbytek chtít prát, tak my je těžko přesvědčíme. Prostě žijeme v naší iluzi, že jsme nějaký mozek světa.

PetrH

A k čemu by ta základna na Marsu byla?

Jirka

Že by kvůli pokroku v kolonizaci vesmíru lidstvem. K Enterprise přískoky kupředu.

PetrH

Naivita hezká, jen nevím, kdo vám to bude platit.

Peter Sabol

Vďaka za zaujímavý článok.
Čo znamená, že „dílčí řešení mohly být inspirací pro několik dnešních staveb úpatních tunelů“. Ako konkrétne?

Alibaba

Inspirace může být v podobě dvou hlavních tubusů a třetího servisního s ravidelnými propojkami.
Takovéto tunely se dřív nestavěli, třeba ani starý Simplom nemá tolik propojek.

Michal M

Nijak. Pokud to mezinárodně nepublikoval, tak je to ryzí spekulace.

Sáček

Píšou že v 1967 o tom měl přednášku a publikoval pojednání na Floridské státní univerzitě, jednal o tom s Rakušany atd. Ale těžko soudit.

Jirka

A proto projektanti Eurotunelu prohlásili, že se inspirovali právě Žlábkovým návrhem řešení.

Michal M

Určitě, Žlábek byl takový Cimrman.
Chtěli tam dvě roury, a on se jich zeptal „není to málo, Antoine-Paule“?

mgr.pavel

Hezký vlhký sen, jako bych četl článke v časopise Pionýr o budování světlých zítřků.

Nejdelší železniční tunel má dnes cca 55km, soudruzi projektovali několikrát delší.

Odhadovaná cena řádově větší, než roční výdaje na dopravní projekty.

Ekonomická návratnost totálně vycucaná z prstu – zvlášť pokud měli náklady zaplatit jen cestující a žádný náklad.

On ten tunel dneska někdo bere vážně? Myslí to zveřejnění Pragoprojekt jako historickou kuriozitu, předběžný apríl nebo formu svého historického znemožnění, pokud to myslí vážně?

Vždyť i dnes je to nereálné.. (a to píšu jako velký fanda do železnic i tunelů).

Kubrt

Já to chápu jako historickou kuriozitu.
Nicméně ty odhady nákladů pocházejí z doby, kdy tunel měl sloužit nákladní dopravě (v totálně přestřelených objemech). Představa, že komunisti podporují rekreaci občanů v Jugoslávii je, mírně řečeno, úsměvná 🙂

Observer

Ten projekt mohl získat podporu na nejvyšších místech z jednoduchého důvodu. Export československých zbraní různým národně osvobozeneckým bojůvkám po celém světě probíhal většinou přes jugoslávské přístavy. Doprava do těchto přístavů po běžné železniční síti byla příliš na očích různým zvědavým očím. Tunel by to značně usnadnil. Ze stejného důvodu provozovalo Československo vlastní flotilu oceánských nákladních lodí.

Kubrt

Myslíte, že kdyby ty tanky jely tunelem, „nepřítel“ by se o nich nedozvěděl? Asi ne, že. Podporu nezískal, protože to bylo zcela mimo ekonomické, technické a organizační možnosti tehdejšího Československa.

Sáček

Byl by to vlastně nákladní tunel čistě pro obchod, ústící na umělý ostrov se státním přístavem. Mezi Terstem a Koperem. Že by vozil lidi na dovolenou, asi těžko, ale u veřejnosti se to tak dalo prodat.

tarten

S tou dovolenou by to jistě fungovalo, protože mezi nimi by na „dovolenou“ jezdili také vycvičení teroristé do Afriky.

Michal M

Pořád bylo dost pro komouše bezpečných přístavů v Baltu i v Černém moři. I do jugoslávských přístavů se dalo dostat přes Maďarsko a tehdy (a dnes částečně taky) fungující tratě přes Bosnu.

PetrH

Flotilu Československo provozovalo, protože nemělo devizy, aby si stejnou službu koupilo normálně. Po pádu režimu k ní nebyl důvod, byla pak těžce prodělečná. Slováci tu svou platili ještě dalších 15 let po naší.

Dusanh

Když už teda, tak měl navrhnout tunel pod Krušnými horami. K soudruhům z NDR by takový tunel byl aspoň politicky obhajitelný.
Celé mi to přijde jako nově objevená složka z díla Járy Cimrmana a spíše bych na tomto webu očekával takový text 1.dubna.

Sáček

Z Ústí na Drážďany. Krušnohorský tunel již mohl stát. Nebo aspoň Berounský tunel mohli začít.

Michal M

Do NDR ale tunel nepotřebovali, nějak to procpali podél Labe.

Dusanh

Ještě jedna věc – pan projektant vůbec nevzal v úvahu, kolik miliard Kčs investovala ČSSR do výstavby a provozu pohraničních zátarasů, aby vlastním občanům zabránila odejít na Západ. A tady měl být rovnou tunel na odvoz lidí na ten samý Západ…

Kyz

Vy jste to nepochopil. Západ se měl podjet tunelem. Ideální vyústění se uvažovalo na vyměněné územíčko na břehu moře.

Jarda

tunel se mnohem lépe hlídá než zelená hranice v lesích

Alibaba

Akorát z hlediska rekreačního využití je Balt u soudruhů v NDR (ale i PLR) docela po většinu roku studený.

Kubrt

Přesto byly desetitisíce občanů ČSSR (včetně moji rodiny 🙂 ) rády, že se dostaly k moři alespoň do NDR, celé pobřeží bylo plné kempů. Do Polska se z politických důvodů nejezdilo, ale Poláci samozřejmě Balt využívali rekreačně. A dnes se to tam dost rekreačně rozvíjí a třeba já to tam mám mnohem radši, než u teplých moří 🙂

Alibaba

Sám jsem byl s rodiči na Rujáně.

Narážím na dobu, kdy někdo bude chtít k tomu moři jet a tím využitelnost tunelu. A Jadran kvůli teplotě je pouřžitelný déle. Byl jsem pak u Baltu ještě několikrát, ale od září do května jsem si maximálně kvůli teplotě jen opláchl nohy, to se o Jadranu a jiných jižních mořích nemusel.

Filip Jirsák

Byl. Dnes už se to kvůli globální změně klimatu mění.

Petr

Pozor ona NDR, dost dlouho byla brána hůře než Rakousko. Ostatně i Rakousko bylo rozděleno do okupačních zón a následně díky vyhlášení neutrality, teprve došlo ke stažení mocností.

DavidS

Třeba by to skončilo naprostým krachem hospodářství, nepokoji, revolucí a zbavili bychom se těch sviní o pár let dříve.

Každopádně nějaký tunel či soustava tunelů mezi ČB a Linzem by se i dnes dost šiklo.

Michal M

Jo, věřím, že někam pod Freistad by dojít mohli a pak by to Rakušák nevydržel a napojil to povrchovou dvojkolejkou. 🙂

Kyz

Rakušáci. Dvoukolejku od Budějic. Haha, určitě. Ve směru ČB jsou Rakušáci od časů Gerstnerových stejně neschopní jako my.

Michal M

No právě jen do Freistadtu. Zbytek by postavil ten Metrostav/Dráhostav… 🙂

PetrH

Není moc důvod. Jižní Čechy jsou málo zalidněný kraj.

Nose Peak

Doteďka nám Sovětskej svaz brání ve stavbě tunelů mezi Chocní a Ústím…

Dusanh

Tak ta sedla!

Karl vB.

Ten chybějící tunel mezi Chocní a Ústím bohužel není nic jiného, než pomník naší vlastní neschopnosti.

Alibaba

Tomu brání točvolanti.

Herold

Těm je to úplně jedno.

Alibaba

Není, protože kdyby se stavěli víc železnice, tak by nebyly peníze na silnice.

Michal M

Je to naprostá fantasmagorie.
Tou dobou byla v Praze na hlavním elektromechanika, telefonické dorozumívání i na významných tratích. Co se umělých staveb týče, vzpomeňte si na Třebovické sedlo a Krasíkovský tunel (obojí padlo někdy začátkem století). Pár kilometrů dlouhou Holešovickou spojku jako jedinou pražskou železniční novostavbu stavěli komouši 14 let…
Lepší pojednání o jadranském tunelu je tady https://necyklopedie.org/wiki/Jadransk%C3%BD_tunel – tam narozdíl od soudruha Žlábka aspoň nepředstírají, že je to od začátku až do konce prdel…

Kyz

Důvodem pro ten tunel bylo, aby se lidi dostali k moři bez front na hranicích, bez tranzitu svobodnějšími zeměmi a aby zůstali i na pláži pod dohledem československých úřadů. Ty věci se daly škrtnout jedním pohybem pera, což nám historie názorně předvedla. Do jižních Čech vedla jednokolejka a po desítkách let snažení se podařilo ji aspoň zadrátovat. Tunely socialismus neuměl stavět skoro vůbec – eškerá aspoň trochu schopná kapacita byla vázána v pražském metru něco málo na Slovensku. Že se dnes dostáváme k projektům dlouhých tunelů je důsledkem „století vzájemného překážení“, které snižuje rozdíl mezi cenou staveb na povrchu a… Číst vice »

Michal M

Jednokolejka z Prahy do Jižních Čech byla dodrátovaná snad až v roce 1988. (Praha-Benešov a Budějovice-Veselí bylo asi dříve.)

Observer

Přesně tak, rychlík z Budějc do Prahy v určitém období 2x přepřahal. Něco jako koňka. Problém nastal, když třeba v Benešově nebyla k dispozici stejnosměrná lokomotiva směrem do Prahy.

Michal M

Tak to pro ČSD nebyl problém, přepřahalo se v Přerově, pak v Žilině… 😀

tarten

No tak to brejle dotáhly do Vršek a tam už se něco našlo, nó. Kdyžtak se postálo, žádnej spěch. Když to lidi viděli, stejně už se rozutekli do tramvají…

Juraj

A tak zase kdyby párkrát za den soudruzi z ČSD prohnali pod rakouskými vesnicemi dva sergeje, byl by to daleko účinnější boj s kapitalismem, než na co se ČSSR jinak zmohlo 🙂

xtomasr

První návrhy na stavbu tunelu pocházejí z roku 1921. Žlábek na projektu pracoval od roku 1944 a předestřel ho v roce 1947.
Jste si jist, že Žlábek byl soudruh?

Michal M

Velmi pravděpodobně byl, v 50. letech učil na VŠE.

Sáček

V 1921 se o tom tak slovně vtipkovalo. Žlábek na něm pracoval od 1947, představil ho v 1967. Soudruzi to projektovali a projektovali, prezentovali, mnoho inženýrů se na tom podílelo, komise a vedení ty různé kroky schvalovaly. 13 let v kuse

tarten

S tou jedinou pražskou novostavbou jste se seknul, 1983–1989 udělali III. Vinohradský tunel. Ne že by to na jejich neschopnosti tolik měnilo.

tarten

*dostavěli

Eduard Tahoun

Ten tunel stojí, Krtečkovi ho přece ten robot v díle o metru prokopal až k moři.

Alibaba

Ale krteček měl robota s anihilační technologií. Aneb viděl jste, kam ukládal rubaninu? 🙂

Kubrt

Tehdejší státní rozpočet ČSSR byl kolem 45 miliard Kčs. Ty počty vlaků taky neodpovídají tehdejší obchodní výměně v tomto směru. Ale kuriozita je to pěkná, z hlavy profesora ekonomie 🙂 . V 90. letech se objevila myšlenka dálničního tunelu na Jadran a po rozpadu federace přišli republikáni Miroslava Sládka s extrateritoriální dálnicí Česko – Podkarpatská Rus, která by se k nám připojila. Vážně to samozřejmě nikdo nebral.

Michal M

V 90. letech se postavil tunel Hřebeč o délce 350 metrů, který byl asi čtvrtinu svojí existence zavřený. Tolik asi k tunelovým ambicím…

Karl vB.

Nemusíte posuzovat vše podle jednoho paskvilu.

Kyz

Zkuste do diskuze navrhnout lepší příklady tunelů z 90. let. Schválně jestli se vám podaří přesvědčit svět, že převážná většina z nioch byla povedená.

Michal M

To je pravda, ostatní mě nenapadly. Ale moc jich nebylo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_silni%C4%8Dn%C3%ADch_tunel%C5%AF_v_%C4%8Cesku

Alibaba

A díval jste se na geologii Hřebečského tunelu? Uhlí a lupek na ujíždějícím svahu, v tom se pěkně blbě staví. Ale asi byla snaha ušetřit na délce, a tak to stavěli hodně blízko povrchu, kdyby to víc zakutali, tak tam ty vrstvy už nejsou tolik narušený, tunel by byl delší ale i byly by lepší parametry silnice.

P.S.: Mě se to mluví, po bitvě je kadý pěšák generálem. 🙂

Daddy

V roce 1967 byl státní rozpočet cca 142 miliard

Kubrt

Moje číslo je z roku 1970. Popravdě jsem našel ten jeden rok a nepředpokládal, že se to tolik měnilo.

Michal M

Ten rozdíl 1967-1970 bude daný vznikem federace.

Mima

Tak pak by v porovnáním s výdaji rozpočtu roku 2024, stál ten tunel 350milard což je fakt dobrá cena.

Kubrt

Myslím, že ty tehdejší náklady byly vycucané z prstu. Autor „projektu“ byl ekonom, nikoliv stavař, a zejména tehdy nebyly žádné zkušenosti s podobnými tunely.

MKzB

Ano, Sládek chtěl vrátit Podkarpatskou Rus. Proto, aby tam v druhém kroku odstěhoval všechny Romy a pak to Sajuzu vrátil.

Vojtech

To by bylo 345 kilometrů, 2,5 hodiny jízdy = Praha -Mnichov, Praha -Blava/Wien , Praha -Ostrava, Praha -Zlín,… za 2,5 hodiny… dnes pořád jen fantazie

Michal M

No a tehdy bych to nenazval ani jako fantazii, ale spíš něco na Chocholouška.

Karel

Neví někdo prosím, jak dlouho bude trvat cesta po dokončení zmiňovaných tunelů oproti oněm plánovaným 2,5 hodinám?

ohh

VRT do hodky…

Sáček

Tak také se na projekt dá pohlížet z čistě propagandistického pohledu podlíbivé politiky. Dáme lidem sen, aby byli spokojení. Něco jako kanál D-O-L, který měl vyřešit všechny problémy, tlačený kupodivu především politicky. Nebo jako když nějaký politik dotuje Ryanairu letecké spojení do Zadaru, aby voliči mohli k moři a byli spokojení.