34 nových jednotek BEDMU. Jak budou vypadat nové vlaky od Škody pro RegioJet

Hodnota zakázky přesahuje devět miliard korun.
Škoda Group dnes představila podobu nových jednotek pro soubor rychlíkových linek převážně severovýchodně od Prahy. 34 jednotek 27Ev za více než devět miliard korun kupuje RegioJet. Poprvé budou na české železnici v běžném provozu jednotky typu BEDMU kombinující provoz na trakční elektřinu, baterie a dieselový agregát.
RegioJet vyhrál patnáctiletou smlouvu na provoz vlaků na linkách R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí n/L, R21 Praha – Tanvald, R22 Kolín – Rumburk a R24 Praha – Rumburk. Stát za ně zaplatí 11,633 miliardy korun.
Půjde o výkony (s výjimkou dosud neprovozované linky Praha – Rumburk), kde nyní jezdí Arriva vlaky. Ta by s jednotkami 845 měla skončit na těchto linkách v prosinci 2029 se změnou jízdního řádu. Jde o zatím největší soutěž na dálkové vlaky, kterou ministerstvo vypsalo, RegioJet získal smlouvu na provoz 4,5 milionu kilometrů ročně.
Škoda dodá 18 dvouvozových a 16 třívozových jednotek. Nové jednotky vychází z platformy Panter, konkrétně jednotky BEMU. Dieselový powerpack slouží pouze jako agregát. Vlaky budou dvousystémové. Maximální výkon bude 1620 kW (1340 kW na baterie).
Škoda věří, že podobné řešení využije i na jiných trzích. Podle šéfa Škody Petra Novotného jde o ekonomicky a ekologicky udržitelné vozidlo. Kapacita třívozové jednotky bude 197 míst, 120 míst ve dvouzové. Jen na diesel má být vlak schopen ujet 1000 km.
Animace návrhu jednotky BEDMU od Škoda Group:
„Jde o zásadní posun v kvalitě dopravy v tomto regionu. Rozvoj železnice se tu na sto let zastavil,“ podotkl šéf strategie RegioJetu Jiří Schmidt. Liberecký kraj je jediným v zemi, který nemá ani kilometr elektrifikované trati, vlaky z Liberce do Pardubic jezdí stejně dlouho jako před 90 lety.
Kvůli velkým mezerám mezi elektrizovanými úseky nelze při stávající technologii nasadit pouze akutrolejové jednotky, musí si pomoci dieselem. Pokud dojde k elektrifikaci, tak půjde dieselovou část odstranit.
RegioJet v soutěži ministerstva nabídl nejnižší cenu. Požaduje denní kompenzaci 1,997 milionu korun, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. To je o zhruba deset až dvacet procent více, než za kolik nyní se staršími jednotkami 845 na tratích jezdí Arriva.
Do soutěže přišly celkem čtyři nabídky, kromě RegioJetu ještě od Arrivy, Českých drah a Leo Expressu.