32 metrů od srážky. V Jablonném nad Orlicí proti sobě jely dva vlaky Leo Express
Mimořádná událost ve stanici Jablonné nad Orlicí. Foto: Drážní inspekce
Strojvedoucí si chybu uvědomil a začal brzdit.
Strojvedoucí si chybu uvědomil a začal brzdit.
Nic se nestalo a přesto byl na několik hodin přerušen provoz. Takhle ta železnice nikdy nebude konkurenceschopná silnicím. Představme si, že by silnici na několik hodin zavřeli proto, že řidič přejel na červenou semafor, aniž by naboural.
Já tomu asi nerozumím. Ale do jaké výše bude cestujícím při nehodě ručit s.r.o čko.
To je jako fakt to byl vlak ze zastávky Mlýnický dvůr do Ústí n O? Nebyl spíše ze Štítů.
Trať snad končíé až ve Štíétech.
Nebo ve Vratislavi?
Nebo v Hanušovicích?
Když to někdo objedná a zaplatí, tak to tam jezdit bude.
Ješte že to zvládli oba zabrzdit a obešlo se to bez dalšího neštěstí
Svinčíkem ve stanici to začíná a srážkou vlaků končí, tvrdí Přemysl Hájek, vechtr ve výslužbě.
No jo, tomuto typu nehody by to ETCS zabránit dokázalo.
Jízda vlaků proti sobě je nehodová událost.
Mimořádná událost
Ano to už je nehodova udalost
Nikoliv, je to pouze incident, tedy mimořádná událost, která není nehodou. I když pokud bychom za „jinou újmu“ ve smyslu definice nehody považovali i zpoždění, tak potom by nehodou bylo i každé čekání na zpožděný přípoj nebo na křižování.
Systémovou chybou bylo zrušení přímé výpravy vlaků osobní přepravy výpravčím, a to i tam, kde ho nenahradilo zabezpečovací zařízení (a aspoň to kódování ve staničních kolejích).
(16.2.2009 Paskov – projetí odjezdového návěstidla zpožděným MOs a následná srážka s Os (ten stačil zastavit po „padáku“ na vjezdu) – 56 zraněných z toho 3 těžce, škoda 7,5 mil.
Kdopak se pod tuto chybu podepsal ? Mnoho lidí ví……
A taky pomocník strojvedoucího chybí, a možná i topič, a závoráři, ti nejvíc…
Pomocník/topič (to je ta stejná osoba, liší se to trakcí) chybí. Zabezpečení které tu dodnes máme počítalo s tím, že trať sleduje nejen strojvedoucí, ale i pomocník a ještě navíc vlakvedoucí z hytláku hlídá návěsti. No a dnes je na to strojvedoucí sám, aniž by se adekvátně zvedlo technické zabezpečení.
No nevím. Přece jen těch telefonik asi je o trochu méně a na tratích s největšími výkony je dávno aspoň barvičkovač, příp. plus Mirel.
Ale vidím, že jsem narazil na oborníka a mám na vás dotaz. Zborníková-Goldwin-Mayer tady v bijáku
https://www.youtube.com/watch?v=O1Cwq15za4Q
tvrdí, že topič měl „omezené dopravní povinnosti“, ale docela by mě zajímalo, jaké to byly…
Na tratích je těch telefonik ještě hodně, bohužel.
A hlídal vlakvedoucí návěsti? Pokud se nepletu, tak to bylo tak, že pokud si vlakoš při své činnosti(písemnosti,…) všimne, že a) vlak projel výstrahu b) strojvedoucí to neoznámil, tak měl zatáhnout záchrannou brzdu.
A to nic neměnilo na tom, že fíra mohl klidně jet na rozkaz proti stůj, jenom měl u výstrahy pískat.
V Paskově výpravčí byl (a pořád je), vlaky ale už nevypravoval, jen se díval jak po „souhlasu k odjezdu“ MOs potahuje od peronu k odjezdu…….. A pak jen uslyšel ránu…..
Podobně i v Jablonném a v Pardubicích……..
….a s topičem ani závoráři to nemá nic společného
Na těch jednotkách Leo není mobilka ETCS? Jak to tam chtějí od ledna provozovat když mají depo a zázemí ve Třebové?
Z Ústí do Lichkova je ETCS L2 zapnuté už tak rok a Cargo tam pod tím pravidelně jezdí.
Není, ale maká se na tom – zatím je prý vybavená první jednotka.
A je to opravdu na této jednotce Alstom Lint? Zatím jsem zaregistroval zkušební provoz na jejich Stadlerech, které jezdí Praha – Ostrava.
Nepletete si to s jejich tramvajema? O Lintech ticho po pěšině, trať na seznamu výhradního provozu není, do konce kontraktu 5 let…
Budete se divit, ale do Třebové by měli jezdit za pomoci jiného dopravce.
„Provoz na trati byl na několik hodin zastaven.“
Zabránit lidské chybě je složité až nemožné. Ale tohle je systémový problém, se kterým by se v 21. století něco dělat dalo a mělo… :-/
co naděláte – dejte blbci funkci a bude si dokazovat sebedůležitost všemi prostředky – včetně toho, na jak dlouho dokáže zablokovat provoz
Zkuste si to představit v městském provozu, třeba že by do splítky v Malostranké jely tramvaje z obou stran najednou, řidiči by včas zastavili, ale vyšetřovalo by se to několik hodin s uzavřením celého úseku. Naopak dispečeři jasně ví, že provoz je potřeba obnovit co nejdříve a to i po nehodách, kde vznikne reálná škoda (typicky auto odbočuje doleva pod tramvaj). Do 15 minut je vše zdokumentováno, odklizeno, zprovozněno, pokud se nečeká na vyproštění s těžkou technikou.
Dojet autem s majáčkem od Muzea (nebo kde teď sedí nehodový dispečink DPP) na Malostranské námestí je sjutečně otázka těch cca 15 minut, ale dojet někam přes půl ČR trvá pohotovosti DI i autem mnohem déle – a protože jsme zrušili přednosty stanic „v každé díře“, není teď kdo by zblízka odstraňování takových závažných MÚ zejména na „dálkovině“ řešil a organizoval a je to jen na DI. Tak si zvykejte a nedivte se a nedurděte zbytečně …
Pokud se nehodový oddíl nemá šanci na místo dostat řekněme do 5 minut, tak většinou dispečink na dálku vydá pokyn „obsypat, uvolnit“.
Asi tak. Pokud tam není zraněný či mrtvolka, tak není důvod překážet. Pokud je, tak po záchranářích to přebere dopravní policie.
V dnešní době mobilů s foťákem a internetem až do maštale prostě jinak neřešitelné, že?
paragraf 1: vzdycky se to tak delalo
Vždycky ne. Dřív to bylo rychlejší.
V komentářích na reakci na mimořádku v Pardubicích jsem obdržel spoustu palců dolů, hlavně, že jsem napsal, že projetí červené jsou stovky za rok a za to, že byl liniový zabezpečovač v Pardubicích úmyslně vyřazen, by měly padat hlavy. Lidský faktor je strašně zákeřná věc a pokud je za kniplem fíra sám, je to cesta do pekel. Něco ho musí hlídat. Jasné, že je to drahé a kalkul nákladů jde proti- než se něco stane. Tam, kde je hustý provoz je to nezbytnost. Tady se fírovi naštěstí včas rozbřesklo a klobouk dolů. Mozkové závity dokážou pracovat i tak, že možná… Číst vice »
Klídek. Kupka to má pod kontrolou a do roka a do dne se rozjede zázračný evropský systém, který fšecko vyřeší. Tedy nebude na všech tratích, nebudou ho mít všechny vlaky, ale je šance, že bude fungovat asi jako pirátská digitalizace stavebního řízení. Vítejte v Indii.
„zázračný evropský systém, který fšecko vyřeší. “
Největší odborníci na ETCS o něm raději nic nečetli, nemají tušení, co je úkolem ETCS, ale to jim vůbec nevadí.
V okolních zemích jsou taky všude blbci a samej Kupka?
Sebemrskačství je i jinde, i když asi ne v takové míře. A mlácení slaměných panáků taky.
Do roka se to rozjede a bude se čekat na první průšvih.
Co má Kupka společného s ETCS? Plán na jeho zavedení začal mnohem dříve. U aby tu bylo.
Křižování bylo pravidlené a podle jízdního řádu by měl být vlakem „druhým“, na který měl už ten protijedoucí vlak čekat, takže strojvedoucímu zjevně jen nedošlo včas, že ten protivlak na něj ještě nečeká a odjel proti „Stůj“, aniž by si to řádně uvědomil. Ale právě tomu by mělo bránit nebo na to aspoň včas upozorňovat i mnohem jednodušší a hlavně levnější zabezpečovací zařízení než je bájné ETCS: proč se u nás třeba na jednokolejkách víc nerozšířil nějaký radioblok?
Co to prosím tě blábolíš? Jablonné je dopravna D1 a tomu expertovi svítila do ksichtu červená – asi takhle:
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gW_m/OXzl2z.mpo?fl=res,2200,2200,1
Nevím, k čemu by měl přemýšlet, jestli je první nebo druhý vlak, ani k čemu by jim byl AŽD paskvil jménem radioblok. Vzpamatuj se.
No mělo by tam být zabezpečením které mu proti stůj nedovolí jet….ale nejsme v Německu, že.
Ono tam takové zabezpečení i je, ale LET nemají palubní část… 🙁
No, domníval jsem se, že zde snad debatuje i někdo inteligentní a chápající zkratky a i jiné významy slov, takže jsem myslel, že stačí jen dát to slovo „druhý“ do uvozovek – a ano, měl jsem zjevně raději použít slova „křižující“ místo „druhý“ (zatímco pro ten pravidelně čekající a v pořadí vjezdů první by se hodilo naopak slovo „křižovaný“) – doprava podle předpisu D3 tam samozřejmě nikdy provozována nebyla, ale ve vztahu k definování křižování je to stejně úplně jedno. Takže mi to, pane nejchytřejší, prosím, promiňte = děkuji. A pokud jde o ten „AŽD paskvil jménem radioblok“, pominu-li zavádění… Číst vice »
Vlakový zabezpečovač nebyl úmyslně vyřan. Při výměně kolejového svršku byly spolu s ním odstraněny kolejové obvody, bez kolejnic nefungující. Proto tam byla sníženà rychlost. Stejně se jezdí na 2/3 sítě, jen tam to snížení není tak razantní. 60 v Pardubicích, 100 na ostatních místech.
Jenže po osazení nových kolejových obvodů na koleje 1-4 bylo instalováno i kódování. Na příkaz MD bylo pak demontováno. A od kdy je v Pardubicích 60?
Tak já píšu z pozice cestujících, a ode mne jste jistě mínus nedostal, akorát jsem upravil počet těch projetí za rok, už si to nepamatuji, cca 150.
Ještě že podobné kalkuly bezpečnost versus náklady se neuplatňují třeba u jaderných elektráren. Když jsem byl se podívat u těch pultů, operátor mi řekl: Mým úkolem je hlídat bezpečnost, aby se nic nestalo, vedlejším produktem je, že vyrábíme elektřinu. (Jaslovské Bohnice, r. 1985).
A blok A1 vám taky ukázali?
Havárii na A1 ale pokud vím nezpůsobili operátoři, ale technici při výměně paliva, když tam nechali nějaký polystyrénový úlomek v těsnicím žlábku.
Bordel , Bordel a zase jen Bordel. Ceska zeleznice
Tak Starej. A za celou Vaši kariéru … ?
Alespoň nerozřízl výměnu .
Porad tomu nejak nerozumim, mame rok 2024 ne? Z politickych komentaru by se pomalu zdalo, ze jiny, nez autonomni provoz na silnicich uz pomalu ani nebude a my zatim vlastne ani neuridime neco tak jednoducheho, jako jsou vlacky na kolejich.
Ač se to nezdá, autonomní provoz na silnicích nebude ještě dlouho a přijde až s generační obměnou vozového parku.
Bohužel u železnice je to totéž. Různé certifikace dělají z tohoto podniku záležitost nad finanční možnosti (zvlášť když dotace na to určené rozhazujeme jinak). Když se to rozpočítá, tak ten fíra prostě vyjde levněji. Inovace u nás prostě úřady neumí.
Pokud se někde v reálu skutečně rozšíří autonomní provoz, zak rozhodně spíš na kolejích než na silnicích – leckterá metra ve světě už ostatně dávno „autonomně“ jezdí.
V uzavřeném provozu s jednou tratí (to zmíněné metro) je to jednoduché, ve velkém provozu s mnoha různými vlaky a v sítí s různým stupňem zabezpečení to už je horší. V tomhle ohledu mají silniční vozidla výhodu, každé jezdí samo na sebe dle rozhledu, nejtěžší je pro ně asi tak větší křižovatka bez světel, kdy musí brát ohled na více ostatních účastníků provozu, počítat s jejich pravděpodobnou trajektorií. Ale stále je to řešitelný problém. Do auta nebo autobusu podle mého odhadu stačí autpilot s cenou pod 1 milion korun (časem snad i výrazně méně), což prakticky znamená, že se absence… Číst vice »
Rúzné certifikace. Mno pokud bude 25 národních zabezpečovačů, které potřebují 25x jiný a jednoúčelový hardware a cetifikaci od každého správce zlášť (pravomoce si vzít nenecháme) … proč se nemusí jízdní kolo homologovat pro každou členskou zemi EU zvlášť a Airbus taky ne?
A co jste tím chtěl přesně říct? Už zavádění ETCS v ČR je z důvodu projektového nezvládnutí ekonomicky za hranou, a to jde jenom o pasivního hlídače, nikoli aktivního řidiče.
Jednoduché je to z dálky. Začnete to doopravdy řešit a zjistíte, že to jednoduché není vůbec a pokud by se to skutečně mělo implementovat, bude to stát majlant.
A jak si to jednoduché představujete v praxi?
Tak, že se použije technologie z autonomního metra, zabezpečovač ETCS L2 (vlak i zabzař trvale ví, kde se přesně vlak nachází) a technologii rozpoznávání objektů jako má třeba Tesla na detekci překážek.
No tak pro začátek zkusme ten plnohodnotný vlakový zabezpečovač a když bude i na takovýchto tratích, tak si můžeme povídat o tom, jak poletíme na Mars, ju?
A věechno je to zadarmo a průběžně dostupné na každém rohu, takže to může namontovat do večera „každej jouda“ na všechny tratě, že. Ach, jo …
Zabezpečovač je nebo bude již brzy. A ten zbytek jsou normálně komercně dostupné technologie, žádná mimozemská technika.
Jstw-li miliardář a majitel příslušných výrobních firem, můžete ty své sny klidně zajistit – realita je ovšem úplně jinde.
Vždyť traťová část ETCS je až do Lichkova už jakou dobu…
při brzdné dráze vlaku je „detekce překážek“ velmi zbytečná.
Proč strojvedoucí sedí v předním čele? 😀
Autonomní auta budou, až se vyřeší problém v jakém pořadí, kdo bude umírat. Na dráze tento problém není, neboť vlak nemá volant.
Kdyby šlo jen o to. Steve Wozniak, jeden ze spoluzakladatelů Apple, který asi ví o čem mluví říká, že autonomní řízení nebude ani za 20 let. Dříve snad na kvalitních dálnicích, kde je bezchybné svislé i vodorovné značení.
Na bezchybné značení se nemůžeme spoléhat, autopilot musí brát ohled především na ostatní účastníky provozu a přizpůsobit jim svoji jízdu, aby je neohrozil. Včetně těch lidských, kterých bude ještě nějaký čas většina. Nicméně autonomní auta zvládají dálniční provoz už dnes dost spolehlivě, naopak jim jde hůř městský chaos kde jezdí pomalu v každé ulici a křižovatce trochu jinak. A bude to postatně dřív než za 20 let. Protože potenciální úspory za řidiče jsou obrovské (řádově milion za komerční vozidlo na rok) a ženou vývoj dopředu. Hlavní milník vývoje je a bude násobně nižší nehodovost než u průměrného lidského řidiče, až… Číst vice »
Vyřešíme 95% během chvíle, ale těch důležitých 5% nás jako vždy potrápí a to je se vším.
Alespoň by bylo hned jasné, který dopravce za to může …
Nepište to sem pořád, ono to pak může vypadat, že je železnice jeden velký průser. Stalo se něco ? Nestalo, fajn, tak jedeme dál. To je hol život. Včera mi při odbočování vlevo vjel traktor z polní cesty do mé postavené automobilové cesty Já i traktor jsem zastavil 10 metrů čelem od traktoru. Provoz byl na 2 minuty zastaven, než došlo k výměně názorů za použití všech dostupných a známých nadávek. Incident se vyšetřil večer v hospodě…….asi tak…
Železnice je jeden velký průsek, kde i přes desítky miliard ročně se pořád jezdí jako za CK.
Třeba i kurýři woltu jsou hezký real-time vidět na mapě, i levná nová auta umí rozpoznávat značky (nebo palubní kamery za pár tisíc).
I vlaky jsou hezky real-time vidět na tratích, které jsou k tomu vybavené. Akorát jenom pro nadlidi, nikoli pro plebs, co to platí.
Šotouškovi Jaaa vzali přístup na GRAPP a jeho životní hořkost nabrala nových hloubek…
Life is a bitch and then you die.
Sorry šéfe, já přístup do GRAPPu mám, takže zase vedle s tím kopnutím. 😛
Na rozdíl od vás se ale starám i o ostatní, protože u SŽ opravdu nejsem jen proto, abych z toho měl prospěch jenom já.
A co vy? Co děláte pro ostatní vy?
Real time má být grapp? Tak tam je to se spožděním klidně i 1 minutu. To je 4 km mezi vlaky nebo taky čelní srážka – pro řízení provozo absolutně k ničemu.
Ne. Záleží na použitém TZZ a jeho integraci, ale i v centrálním portále řízení provozu lze samozřejmě vidět, mezi kterými návěstidly nebo na jakých kolejových úsecích se jaký vlak nachází.
Takový detail vidí ve své zásahové mapě třeba drážní hasiči, když jim přijde hlášení k výjezdu.
To, co vidíte v GRAPPu, je nějaká kondenzovaná informace o jízdách vlaků pro orientační účely dopravců a dalších – opravdu něco na úrovni Babitronu (jenom horší).
Grapp rozhodně není real-time. Ty polohy nejsou z GPS ani jiné sledovací technologie, ale pouze odhadované z hlášení průjezdu jednotlivými stanicemi. Když vlak neplánovaně někde zastaví, tak jsi v řiti, protože z Grappu nezjistíš, kde mezi stanicemi stojí.
Těch sledovacích bodů ale bude víc než jen stanice.
Čekal bych, že je na jejich zdroj napojený i IDOS a ten hlásí jako „poslední polohu“ třeba Heřmaničky, což je zastávka s AB.
GRAPP je near-real-time (zkuste si dostudovat, co to je, GPS opravdu není podmínka).
To, s čím máte problém, je granularita vzorkovacích (sběrných) bodů a metodika některých odhlášek. Ale to je prostě chtěná a požadovaná vlastnost. Hlavouni z řízení provozu prostě rozhodli, že této skupině uživatelů stačí vidět, jestli se vlak nachází na hraně nebo vrcholu grafu KANGO-KMEN a hotovo.
To ale nedeklasuje celý systém z úrovně near-real-time.
Co chcete víc na trati dálkově řízené a běžně dostupným zabezpečovacím zařízením dobře vybavené? Pravda, při plné instalaci ETCS by asi ten vlak odjezdové návěstidlo neprojel, ale i stávající „národní“ zabezpečení asi reagovalo. A Hlavně bylo štěstí, že to bylo za tmy, takže strojvedoucí asi viděli pruhy světla z oblouku a pochopili (vzájemně) včas, že něco není v pořádku a možná proti nim něco jede.
Tam žádný „národní“ (ani jiný) zabezpečovač není.
Já jsem ovšem nepsal nic o zabezpečovači, ale o zabezpečení – a projetí odjezdového návěstidla určitě znamené i „pád volnoznaku“ na vjezdovém návěstidle pro opačný směr jízdy, pokud je takový vjezd postavenů i když tam třeba nejsou kolejové obvody, ale jen počítače náprav, protože „dálkovina“ nějakou kontrolu volnosti úseků potřebuje mnohem spíš než trať obsazená zaměstnanci přímo v terénu. Zda a co je tam aktuálně dalšího a lepšího, to už ovšem nevím, aktivně pamatuji jen stav ještě před cca 55 roky, kdy tam byla elektromechanika se světelnými návěstidly a na trati jen „telefonika“, následný vývoj před instalací „dálkoviny“ už neznám.
To, co si pamatujete, tam dožilo až do do elektrizace a PEÚ (v rámci čehož se dělala dálkovina).
Máte samozřejmě pravdu a já jsem až si dodatečně uvědomil, co si už pamatuji špatně: před těmi 55 cca roky tam samozřejmě byla mechanická návěstidla (ale pro každou kolej samostatné odjezdy) a ta světelná návěstidla se tam objevila až asi někdy v 80. letech při náhradě původních závor na drátovody novými PSZ na celé trati – ale myslím, že to bylo ještě dost dlouho před PEU a elektrizací a nezávisle na tom = možná spíše ve vazbě na stavby CO „objezd uzlu Česká Třebovál“.
Je tam ETCS
Hmm – tak to bude ještě zajímavé = proč tam vlastně bylo nainstalováno (traťová část), když se pod ním nakonec ještě stále nejezdí, ačkoli tam provoz zajišťuje v praxi jen nemnoho vozidel stejné řady.
Na trati se s výhradním provozem ETCS není.
https://zdopravy.cz/prehledne-kde-se-bude-v-pristich-letech-povinne-jezdit-pod-etcs-196977/
Jinak Linty ETCS nemají a LET má smlouvu jen do roku 2029 – těžko říct, jestli se investice do ETCS vyplatí, zrovna tady by objednatel mohl chtít BEMU.
*seznamu
Dálkové řízení z Balabenky… říkají tomu „vlečka“, 1 dispečer….
Můžete si jistě všichni představit,
že se vlak jenom tak nedá zastavit,
že když se srazej dvě lokomotívy,
jeden strojvůdce nezůstane živý…
Řekl kdo?
Strojvůdce Příhoda… Už dávno.
Nose Peak poté, co mu došel všechen rum.
To záleží na tom, kde se (jeden každý z nás) vidíme na civilizační mapě Evropy, jestli spíš na Balkáně, nebo spíš v německy mluvících zemích.
Ani tam, ani tam. Trochu víc na sever?
Mě by se sever taky líbil 🙂
A jsem si jist, že tam by tuhle událost taky nepřešli mávnutím ruky.
Zrovna německé železnice bych ve spolehlivosti, dále v robustnosti infrastruktury apod. taky moc nebral za vzor.
A co se týče srážek vlaků, tak… Bad Aibling. 🙁
Schválně jsem nenapsal v Německu, ale v německy mluvících zemích 🙂
A samozřejmě jsem nechtěl říct, že by se tam neděly nehody, ale šlo mi o přístup „čo bolo to bolo, smáznem to v hospodě“.
A vy se snad domníváte, že GI dopustí, aby se tento případ jen tak snadno „zametl pod koberec“?
Problém je spíš v tom, že k uzavření šetření dochází až s hodně velkým časovým odstupem, takže mezitím vše překryjí novější průšvihy a i zájem veřejnosti o výsledky šetření vyvane.
Uf, reagoval jsem na ten příspěvek vzývající ututlání MU a dořešení v hospodě.
Příčina: Dispečer dal „Befehl“ oběma vlakům proti sobě. Takže fírové vyjeli na rozkaz a proti zabezpečovačce. Tohle fakt nelze házet na PZB
Tam byla výluka zabezpečovače, mimochodem. Ty jsoz i u nás.
Špatná vysírka.
S tím mě napadá jak se bude jezdit na koridoru, až bude výluka ETCS. A když tam pak nemají být ani návěstidla. Řizení stylem letového provozu „máš volno až do kilometru x,y po koleji k, s rychlostí max z, pak se hlaš o další instrukce, jinak zastav“?
Tak zatím tam návěstidla jsou, tak bych to asi zatím nechal koňovi nebo lidem, co tomu rozumí…
Když „lidé, co tomu rozumí“ dokázali nechat Pardubice po rekonstrukci bez spuštění (hotového) dosavadního zabezpečení s odvoláním, že tam „brzy“ bude fungovat (výhradně) ETCS, tak bych o jejich snahách prosadit snesení stávajících návěstidel snad ani příliš nepochyboval …
Tam to byla chyba výpravčího!
Vlakový zabezpečovač PZB byl ve výluce a výpravčí, prostřednictvím Ersatzsignalu Zs1, udělil svolení k jízdě na obsazenou trať.
Vy opravdu nebudete nejčilejší koťátko z vrhu.
Vzhledem k tomu, že vím, kdo je Jouda, tak tohle je džouk dne 👍ale hláška dobrá 😉
Auto nemá postavenou a zabezpečenou automobilovou cestu. A číst to samozřejmě nemusíte. Nikdo Vás nemůže nutit.
Chválabohu, že jste to zastavil, jinak by zde nebyl váš úžasný komentář. Ale jak vidno, je ještě 68 podobných.
A jde to i bez ETCS. Kdyby stanice přenášela kod, vozidlo mělo Mirel, tak by proti stuj neodjel.
Neee vůbec 😀
S Mirelem by odjel (ten by ho odstřelil až při 48 km/h). LS06 by ho odstřelila hned při odbrzdění.
Mirel pokud vím, nedovolí proti stůj zrychlovat, ne? Tudíž bez vypnutí by neměl dovolit rozjezd. Ale nevím to jistě, s Mirelem nejezdím. U LS06 je to jasné, tam se bez zvláštní obsluhy VZ proti stůj nerozjede. Měl jsem pocit, že u Mirelu je to podobné
Mirel proti stůj dovolí zrychlovat. Jediné, co nedovolí, je překročit „zespoda“ rychlost 40 km/h.
Tzn. v okamžiku, kdy se vám objeví na opakovači červená:
a) jedete-li více než 40 km/h, můžete libovolně zrychlovat až do 120 km/h (přitom ale začne Mirel generovat brzdnou křivku, takže je nutné ho přepnout do manuálu)
b) jedete-li méně než 40 km/h (nebo stojíte), nesmíte zvýšit rychlost nad 40 km/h, pak by vás odpráskl (při 44 km/h začne varovat, při 48 km/h střelí). Každopádně zůstanete-li pod 40 km/h, můžete si dělat cokoliv.
Sakra to je nebezpečovač!
Je vidět, že o tom nic nevíte.
Odjel by jen blbec, protože by na mirelu svítila červená a řval by jak tur.
Ano, ale pokud strojvedoucí nepřekročí 40 km/h a bude potvrzovat bdělost může jet klidně proti pěti červeným.
A to by právě zjevně byl ten zmíněný blbec, nemyslíte? Proč by to jinak v běžném provozu dělal, aniž by si zkusil nějdřív prověřit, proč na něj ten zabezpečovač „řve“?
Spěch, stres, zpoždění, někdo nebo něco v kolejišti, nějaká porucha na loko, kterou řešíte skrze displej, nebo koukáte daleko před sebe do dálky, jelikož tam můžou být dělníci, tak kontrolujete aby vám nevlezli pred vlak a vlivem těchto faktorů už jen ze zvyku mačkáte živák aby ten Mirel s prominutím sklapnul, protože na některých mašinách opravdu řve a nedá se nijak ztlumit. Ujedete 20, 30 metrů a až pak zjistíte, že je na návěstidle Stůj. Ono, když je kolikrát něco jen trošičku ku jinak, už to člověka hodně vyvede z míry, nebo se dost často podléhá stereotypu, čemuž bohužel nejde… Číst vice »
Typicky to bývá třeba při střídání na ose ve stanici, kde ten vlak má krátký, třeba minutový pobyt.
Všechno beru, ale jen v obecné poloze a ne pro tento konkrétiní případ: od perónu k odjezdovým návěstidlům je tam hodně daleko, křižování bylo pravidelné denně po celý rok a bylo to večer, takže i bez prací v kolejišti – jen ten lichý protijedoucí vlak jel zřejmě trochu později proti jízdnímu řádu, takže nevjel včas jako první ještě před vjezdem toho nešťastníka.
Místní poměry se přiznám neznám, nevím jak to tam konkrétně chodí.
Těžko takto polemizovat, jen jsem psal své zkušenosti, kdy jsem nebyl daleko od podobné události.
Rád si přečtu závěrečnou zprávu, docela mě to zajímá.
Ale on nijak speciálně „neřve“. Jen vyžaduje potvrzení bdělosti úplně stejně jako při rozjezdu proti jakékoliv jiné návěsti.
No, musím připustit, že „automatizovaně mačkat“ lze třeba i ve spánku (a třeba i podvědomě v hospodě …).
Takhle před lety přestal dobrovolně jezdit jeden, který mně učil. Mačkal ze zvyku i ve spaní a manželka mu to řekla. Když nevěřil, natočila ho na tehdy ještě běžnou videokameru. Celkem rychle mu došlo, že ten návyk je cesta k průseru a šel do depa. Po nějaké době dostudoval, dnes je z něj právník.
To zaslouží uznání – a i pro to právnické vzdělání se patrně skutečně hodil.
„Odjel by jen blbec“
A přesto se stalo tolikrát a dokonce i velice zkušeným lidem (přes 20 let praxe). Takže 20 let byli bblci a nic nepokazili?
Zblbnout může kdokoli kdykoli, to je určitě pravda – naštěstí se to nestává až příliš často. Ale spoléhat na to při vylepšování zabezpečení s odkazem, že by to bylo drahé, je hodně nefér.
„Kdyby stanice přenášela kod“
Vypíná se i v Praze na Hlavním, natož aby byl trvale někde na „lokálce“. Takže kdybylismus kobyle.
V Praze na hlavním se nic nevypíná. Nikdy tam nic nebylo.
A kdyby nevypínala. (Jsou situace, kdy ko po pár minutách přestane vysílat barvičku)