32 metrů od srážky. V Jablonném nad Orlicí proti sobě jely dva vlaky Leo Express

Mimořádná událost ve stanici Jablonné nad Orlicí. Foto: Drážní inspekceMimořádná událost ve stanici Jablonné nad Orlicí. Foto: Drážní inspekce

Strojvedoucí si chybu uvědomil a začal brzdit.

Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Starej

Bordel , Bordel a zase jen Bordel. Ceska zeleznice

Tomáš M

Slušný výkon pro oba, že to skončilo na 32 metrech. A nakopání do ……fírovi, že se ani jednou za cca 15 vteřin od rozjezdu nepodíval na odjezdové návěstidlo, které je v Jablonném na odjezdu do Letohradu velmi dobře viditelné

Ladislav

Alespoň nerozřízl výměnu .

kevin

Porad tomu nejak nerozumim, mame rok 2024 ne? Z politickych komentaru by se pomalu zdalo, ze jiny, nez autonomni provoz na silnicich uz pomalu ani nebude a my zatim vlastne ani neuridime neco tak jednoducheho, jako jsou vlacky na kolejich.

Jaaa

Ač se to nezdá, autonomní provoz na silnicích nebude ještě dlouho a přijde až s generační obměnou vozového parku.

Bohužel u železnice je to totéž. Různé certifikace dělají z tohoto podniku záležitost nad finanční možnosti (zvlášť když dotace na to určené rozhazujeme jinak). Když se to rozpočítá, tak ten fíra prostě vyjde levněji. Inovace u nás prostě úřady neumí.

udavač

Pokud se někde v reálu skutečně rozšíří autonomní provoz, zak rozhodně spíš na kolejích než na silnicích – leckterá metra ve světě už ostatně dávno „autonomně“ jezdí.

Kolemjdoucí

Jednoduché je to z dálky. Začnete to doopravdy řešit a zjistíte, že to jednoduché není vůbec a pokud by se to skutečně mělo implementovat, bude to stát majlant.

Petr David

A jak si to jednoduché představujete v praxi?

Vesper

Tak, že se použije technologie z autonomního metra, zabezpečovač ETCS L2 (vlak i zabzař trvale ví, kde se přesně vlak nachází) a technologii rozpoznávání objektů jako má třeba Tesla na detekci překážek.

Michal M

No tak pro začátek zkusme ten plnohodnotný vlakový zabezpečovač a když bude i na takovýchto tratích, tak si můžeme povídat o tom, jak poletíme na Mars, ju?

udavač

A věechno je to zadarmo a průběžně dostupné na každém rohu, takže to může namontovat do večera „každej jouda“ na všechny tratě, že. Ach, jo …

Vesper

Zabezpečovač je nebo bude již brzy. A ten zbytek jsou normálně komercně dostupné technologie, žádná mimozemská technika.

udavač

Jstw-li miliardář a majitel příslušných výrobních firem, můžete ty své sny klidně zajistit – realita je ovšem úplně jinde.

Knížecí rada

Autonomní auta budou, až se vyřeší problém v jakém pořadí, kdo bude umírat. Na dráze tento problém není, neboť vlak nemá volant.

Prngr

Alespoň by bylo hned jasné, který dopravce za to může …

Jouda

Nepište to sem pořád, ono to pak může vypadat, že je železnice jeden velký průser. Stalo se něco ? Nestalo, fajn, tak jedeme dál. To je hol život. Včera mi při odbočování vlevo vjel traktor z polní cesty do mé postavené automobilové cesty Já i traktor jsem zastavil 10 metrů čelem od traktoru. Provoz byl na 2 minuty zastaven, než došlo k výměně názorů za použití všech dostupných a známých nadávek. Incident se vyšetřil večer v hospodě…….asi tak…

David

Železnice je jeden velký průsek, kde i přes desítky miliard ročně se pořád jezdí jako za CK.

Třeba i kurýři woltu jsou hezký real-time vidět na mapě, i levná nová auta umí rozpoznávat značky (nebo palubní kamery za pár tisíc).

Jaaa

I vlaky jsou hezky real-time vidět na tratích, které jsou k tomu vybavené. Akorát jenom pro nadlidi, nikoli pro plebs, co to platí.

Michal M

Šotouškovi Jaaa vzali přístup na GRAPP a jeho životní hořkost nabrala nových hloubek…
Life is a bitch and then you die.

Jiří Kocurek

Real time má být grapp? Tak tam je to se spožděním klidně i 1 minutu. To je 4 km mezi vlaky nebo taky čelní srážka – pro řízení provozo absolutně k ničemu.

udavač

Co chcete víc na trati dálkově řízené a běžně dostupným zabezpečovacím zařízením dobře vybavené? Pravda, při plné instalaci ETCS by asi ten vlak odjezdové návěstidlo neprojel, ale i stávající „národní“ zabezpečení asi reagovalo. A Hlavně bylo štěstí, že to bylo za tmy, takže strojvedoucí asi viděli pruhy světla z oblouku a pochopili (vzájemně) včas, že něco není v pořádku a možná proti nim něco jede.

Tomáš Záruba

Tam žádný „národní“ (ani jiný) zabezpečovač není.

udavač

Já jsem ovšem nepsal nic o zabezpečovači, ale o zabezpečení – a projetí odjezdového návěstidla určitě znamené i „pád volnoznaku“ na vjezdovém návěstidle pro opačný směr jízdy, pokud je takový vjezd postavenů i když tam třeba nejsou kolejové obvody, ale jen počítače náprav, protože „dálkovina“ nějakou kontrolu volnosti úseků potřebuje mnohem spíš než trať obsazená zaměstnanci přímo v terénu. Zda a co je tam aktuálně dalšího a lepšího, to už ovšem nevím, aktivně pamatuji jen stav ještě před cca 55 roky, kdy tam byla elektromechanika se světelnými návěstidly a na trati jen „telefonika“, následný vývoj před instalací „dálkoviny“ už neznám.

Nose Peak

Můžete si jistě všichni představit,
že se vlak jenom tak nedá zastavit,
že když se srazej dvě lokomotívy,
jeden strojvůdce nezůstane živý…

Kubrt

To záleží na tom, kde se (jeden každý z nás) vidíme na civilizační mapě Evropy, jestli spíš na Balkáně, nebo spíš v německy mluvících zemích.

Jaaa

Ani tam, ani tam. Trochu víc na sever?

Kubrt

Mě by se sever taky líbil 🙂
A jsem si jist, že tam by tuhle událost taky nepřešli mávnutím ruky.

xyz

Zrovna německé železnice bych ve spolehlivosti, dále v robustnosti infrastruktury apod. taky moc nebral za vzor.

A co se týče srážek vlaků, tak… Bad Aibling. 🙁

Kubrt

Schválně jsem nenapsal v Německu, ale v německy mluvících zemích 🙂
A samozřejmě jsem nechtěl říct, že by se tam neděly nehody, ale šlo mi o přístup „čo bolo to bolo, smáznem to v hospodě“.

udavač

A vy se snad domníváte, že GI dopustí, aby se tento případ jen tak snadno „zametl pod koberec“?
Problém je spíš v tom, že k uzavření šetření dochází až s hodně velkým časovým odstupem, takže mezitím vše překryjí novější průšvihy a i zájem veřejnosti o výsledky šetření vyvane.

Kubrt

Uf, reagoval jsem na ten příspěvek vzývající ututlání MU a dořešení v hospodě.

Jiří Kocurek

Příčina: Dispečer dal „Befehl“ oběma vlakům proti sobě. Takže fírové vyjeli na rozkaz a proti zabezpečovačce. Tohle fakt nelze házet na PZB

Ivan

Vy opravdu nebudete nejčilejší koťátko z vrhu.

Flatt1

Vzhledem k tomu, že vím, kdo je Jouda, tak tohle je džouk dne 👍ale hláška dobrá 😉

brejlovec753

A jde to i bez ETCS. Kdyby stanice přenášela kod, vozidlo mělo Mirel, tak by proti stuj neodjel.

Kandelábr

Neee vůbec 😀

T448

S Mirelem by odjel (ten by ho odstřelil až při 48 km/h). LS06 by ho odstřelila hned při odbrzdění.

Šestka

Je vidět, že o tom nic nevíte.

brejlovec753

Odjel by jen blbec, protože by na mirelu svítila červená a řval by jak tur.

Kandelábr

Ano, ale pokud strojvedoucí nepřekročí 40 km/h a bude potvrzovat bdělost může jet klidně proti pěti červeným.

udavač

A to by právě zjevně byl ten zmíněný blbec, nemyslíte? Proč by to jinak v běžném provozu dělal, aniž by si zkusil nějdřív prověřit, proč na něj ten zabezpečovač „řve“?

Kandelábr

Spěch, stres, zpoždění, někdo nebo něco v kolejišti, nějaká porucha na loko, kterou řešíte skrze displej, nebo koukáte daleko před sebe do dálky, jelikož tam můžou být dělníci, tak kontrolujete aby vám nevlezli pred vlak a vlivem těchto faktorů už jen ze zvyku mačkáte živák aby ten Mirel s prominutím sklapnul, protože na některých mašinách opravdu řve a nedá se nijak ztlumit. Ujedete 20, 30 metrů a až pak zjistíte, že je na návěstidle Stůj. Ono, když je kolikrát něco jen trošičku ku jinak, už to člověka hodně vyvede z míry, nebo se dost často podléhá stereotypu, čemuž bohužel nejde… Číst vice »

Kandelábr

Typicky to bývá třeba při střídání na ose ve stanici, kde ten vlak má krátký, třeba minutový pobyt.

udavač

Všechno beru, ale jen v obecné poloze a ne pro tento konkrétiní případ: od perónu k odjezdovým návěstidlům je tam hodně daleko, křižování bylo pravidelné denně po celý rok a bylo to večer, takže i bez prací v kolejišti – jen ten lichý protijedoucí vlak jel zřejmě trochu později proti jízdnímu řádu, takže nevjel včas jako první ještě před vjezdem toho nešťastníka.

T448

Ale on nijak speciálně „neřve“. Jen vyžaduje potvrzení bdělosti úplně stejně jako při rozjezdu proti jakékoliv jiné návěsti.

Jiří Kocurek

„Odjel by jen blbec“

A přesto se stalo tolikrát a dokonce i velice zkušeným lidem (přes 20 let praxe). Takže 20 let byli bblci a nic nepokazili?

Jiří Kocurek

„Kdyby stanice přenášela kod“

Vypíná se i v Praze na Hlavním, natož aby byl trvale někde na „lokálce“. Takže kdybylismus kobyle.