310 korun za kilometr. Ztráta rychlíků ČD stoupla i přes doplatek za slevy
Ztráta Českých drah za provoz dálkových vlaků v objednávce ministerstva dopravy loni stoupla i přes to, že od září dostává
Ztráta Českých drah za provoz dálkových vlaků v objednávce ministerstva dopravy loni stoupla i přes to, že od září dostává dopravce nově řádově stamiliony korun měsíčně jako kompenzace za státem nařízené slevy. Poprvé padla také hranice 300 korun ztráty za jeden kilometr jízdy rychlíku.
Vyplývá to ze zprávy o skutečné ztrátě jednotlivých linek dálkové dopravy, kterou musejí České dráhy každoročně předkládat ministerstvu dopravy. Redakce ji získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle výkazu skutečná ztráta dosáhla 4,163 miliardy korun, což je oproti roku 2017 navýšení o 83 milionů korun.
Navýšení ztráty je překvapivé: vláda při zavádění státních slev argumentovala, že peníze vyplacené dopravcům za kompenzace svým způsobem zůstanou v systému, protože se o ně poníží prokazatelná ztrátou, kterou ministerstvo a kraje doplácejí za provoz dálkových i regionálních vlaků. Teď se ukazuje, že nastal pravý opak.
České dráhy jen od září do prosince za slevy inkasovaly za všechny vlaky 844 milionů korun, jak ukazuje speciální aplikace serveru iRozhlas.cz dokumentující výplatu kompenzací všem dopravcům.
Průměrná ztráta na každý ujetý kilometr dálkového vlaku stoupla loni ze 125,6 Kč na 128,1 Kč. Největší objem peněz, 398 milionů korun, loni směřoval na Západní expresy a rychlíky do Klatov; vystřídaly tak na prvním místě linku Ex2 (Praha – Žilina přes Vsetín), u které došlo ke snížení ztráty o pětinu.
Tabulka pro ministerstvo ukazuje i zajímavé meziroční srovnání ztrátovosti jednotlivých linek, České dráhy budou muset státu vysvětlovat některé navýšení nákladů. Jedním z příkladů je linka Ex3, která zahrnuje spojení Praha Brno. I když počet cestujících na této trase dlouhodobě roste, Českým drahám zde loni stoupla ztráta. Ministerstvo dopravy se domnívá, že za nárůstem nákladů může být zvýšení odpisů kvůli nasazení rekonstruovaných vozů.
Extrémem loňského roku se staly rychlíky Praha – Rakovník. Za každý ujetý kilometr loni stát platil 310 korun. Taková částka se rovná zhruba osmi autobusům. Meziročně narostla ztráta vlaků na této trase o více než třetinu. Za zvýšením ztráty může být větší konkurence autobusů: integrace se loni rozšířila až na Rakovnicko a autobus je většinou z Rakovníka do Prahy rychlejší a levnější, nebo také ukončení vlaků ve stanici Praha – Bubny kvůli opravě Negrelliho viaduktu.
„Hospodaření jednotlivých linek je počítáno ze skutečných nákladů a výnosů realizovaných v příslušném roce na dané lince,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dál nechtěl jednotlivé linky komentovat.
Ministerstvo ale velké výkyvy ve ztrátě některých linek bude chtít vysvětlit. „Vzhledem k tomu, že neznáme detailnější rozpad ztráty na jednotlivé položky, požádali jsme v souladu se smlouvou dopravce o doložení výkazů nákladů a výnosů za rok 2018 podle jednotlivých linek,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Výkaz skutečné ztráty linek dálkové dopravy
číslo linky | z – do | Ztráta 2018 (mil. Kč) | Ztráta 2018 (Kč/vlkm) | Dopravní výkon 2018 (tis. Vlkm) | Ztráta 2017 (mil. Kč) | Ztráta 2017 (Kč/vlkm) | Dopravní výkon 2017 (tis. vlkm) |
1 | Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – PL/SK | -78,5 | -170,8 | 459,5 | -90,8 | -200,1 | 453,7 |
2 | Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/SK | -341,5 | -162,3 | 2104 | -425,1 | -202 | 2104,4 |
3 | DE – Ústí n.L. – Praha – Pardubice – Brno – SK/AT | -334,6 | -67 | 4993,5 | -240,2 | -51,2 | 4691,8 |
4 | AT/SK – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – PL | -110,6 | -145,3 | 761,5 | -101,2 | -133,2 | 759,7 |
5 | Praha – Ústí n.L. – Cheb | -199,5 | -119 | 1676 | -196,4 | -117,1 | 1677,1 |
6 | Praha – Plzeň – Klatovy/Cheb/DE | -397,6 | -168,7 | 2357,6 | -337,2 | -155,8 | 2423 |
7 | Praha – Č. Budějovice – A/Šumava | -122,6 | -107,3 | 1142,8 | -137,2 | -119,9 | 1144 |
8 | Brno – Ostrava – Bohumín | -240,1 | -136,2 | 1762,7 | -234 | -132,9 | 1760,3 |
9 | Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava | -214,2 | -108,7 | 1970,4 | -249,8 | -128,3 | 1947,6 |
10 | Praha – Hradec Králové – Trutnov/Ústí n. Orlicí – Letohrad – PL | -248,9 | -156,4 | 1591,5 | -245,8 | -155,2 | 1584 |
11 | Brno – Jihlava – Č. Budějovice – Plzeň | -286,6 | -148,1 | 1935,5 | -281,6 | -148,6 | 1921,1 |
12 | Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk | -121,5 | -144 | 843,5 | -112,1 | -133 | 845,5 |
15 | Ústí n.L. – Liberec | -70,8 | -113,8 | 622,4 | -72,2 | -117,2 | 615,7 |
17 | Praha – Č. Budějovice | -206,7 | -105,6 | 1957,2 | -223,9 | -114,7 | 1951,9 |
18 | Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí n.M. | -178,3 | -81,3 | 2192,8 | -173,2 | -88,6 | 1954,9 |
19 | Praha – Pardubice – Brno | -166,1 | -114,6 | 1449,7 | -188,7 | -130,9 | 1441,4 |
20 | Praha – Ústí n.L. – Děčín | -120,8 | -115,6 | 1045,1 | -125,1 | -124,9 | 1001,4 |
21 | Praha – Turnov – Tanvald | -81 | -151,7 | 533,8 | -73,8 | -138,5 | 533,3 |
22 | Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk | -70 | -124,3 | 563,1 | -70,1 | -124,5 | 563 |
23 | Kolín – Ústí n.L. | -85,3 | -113,1 | 754,3 | -96,7 | -128,1 | 754,6 |
24 | Praha – Rakovník | -96,4 | -310,3 | 310,8 | -71,9 | -225,8 | 318,2 |
26 | Praha – Příbram – Písek – Č. Budějovice | -106,1 | -178,5 | 594,7 | -83,3 | -136,6 | 610 |
27 | Ostrava – Krnov – Olomouc/Jeseník | -93,9 | -136,7 | 687,1 | -89,7 | -130,6 | 687,1 |
29 | Cheb – Pomezí n.O. – DE | -6,3 | -158,3 | 39,7 | -5,4 | -135,7 | 39,8 |
Celkem | -4163 | -128,1 | 32498 | -4080,4 | -125,6 | 32498,4 |