300 jízd osobních vlaků nebo 12 nákladních za rok. Nový plán na konzervaci lokálek dorazil do Sněmovny
K přerušení provozuschopnosti se bude vyjadřovat i ministerstvo obrany.
Ministr dopravy Martin Kupka společně s dalšími poslanci koalice předložil pozměňovací návrh k novele zákona o dráhách, která by měla završit roky debat o rušení nevyužívaných regionálních tratí. Řeší pravidla, za jakých podmínek lze přerušit provozuschopnost dráhy a zrušit ji.
Pokusy o podobná pravidla zkusilo mezi poslance dostat už za minulé vlády hnutí ANO 2011, ale neuspělo. Tentokrát jsou pravidla jiná, jde o kompromis a výsledek jednání pracovní skupiny, která loni na ministerstvu vznikla.
Zákon počítá s institutem přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy (nebo její části). „Představuje vhodné řešení představující mezistupeň mezi provozováním dráhy (na straně jedné) a jejím úplným zrušením (na straně druhé). Využití daného institutu pomůže vlastníku dráhy zejména šetřit finanční prostředky nehospodárně vynakládané na zajištění provozuschopnosti dráhy nebo její části (přestože dráha provozována není nebo sice je, ale v zanedbatelném rozsahu v poměru k nutným nákladům vynakládaným na udržení jejího provozu). Zároveň však bude umožněno snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování v průběhu času vzrostl,“ uvádí Kupka v důvodové zprávě.
O přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy rozhodne drážní správní úřad na žádost vlastníka dráhy. Podmínkou je splnění podmínky, že dráha nebyla dva roky dostatečně využívaná. Takzvaným minimálním rozsahem bude alespoň 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících nebo alespoň 12 jízd ročně za účelem přepravy věcí. „Z dané formulace vyplývá, že stačí na dané dráze provozovat v počtu dosahujícím stanovený počet jízd za předmětné období i třeba jen jeden druh dopravy (nákladní nebo osobní) a přerušení provozuschopnosti a provozování této dráhy nebude moci být povoleno,“ uvádí se v dokumentu.
Do rozhodování Drážního úřadu zasáhne i závazné stanovisko Ministerstva obrany, které může vydat negativní stanovisko pro případ, že zrušení trati ohrozí obranu státu. Do procesu budou zahrnuty i kraje a obce. Ty mohou nesouhlasit, pokud s přerušením provozuschopnosti nebudou souhlasit, musí prokázat zájem o provoz a objednávku vlaků na trati v rozsahu alespoň 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících po dobu pěti let.
Návrh řeší i podněty k obnovení. Nový podnět k obnovení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části lze podat nejdříve po uplynutí pěti let ode dne, kdy vláda vyslovila svůj nesouhlas s obnovením provozuschopnosti a provozování téže dráhy nebo její části.