Mimořádné události Železnice

30 let od jedné z velkých tragédií české železnice. Srážku u Spálova nepřežilo 14 lidí

Nehoda ve Spálově 25. srpna 1990. Foto: archiv J. Berounského
Nehoda ve Spálově 25. srpna 1990. Foto: archiv J. Berounského

Přesně před třiceti lety došlo k jednomu z největších železničních neštěstí v zemi. 25. srpna 1990 se u Spálova na trati Železný Brod – Tanvald srazil osobní vlak s manipulačním nákladním vlakem. Při nehodě zahynulo 14 lidí a bylo 32 zraněných. Tragédii o víkendu připomene tradiční běh a pochod.

Nehodu zevrubně popisuje na svém webu Jablonečan.cz Jindřich Berounský. Strojvedoucí obou vlaků se viděli zhruba v rychlosti 40 km/h, než se jejich vlaky za zhruba tři sekundy srazily. „Oba stačili použít rychlobrzdu a strojvedoucí Eduard Vraštil podle přeživších svědků dokázal před nárazem vyskočit ze stanoviště do oddílu pro cestující a varovat je před nárazem, který byl tak silný, že osobní vlak odsunul zpět na most a motorový vůz 810.280 byl zhruba ve třetině skříně zlomen,“ popisuje Berounský, který v té době začínal svoji kariéru na železnici.

Počet obětí se navýšil hlavně kvůli tomu, že došlo k proražení nádrže a velmi rychle vzňala vytékající nafta, plameny dosahovaly výšky třiceti metrů.

Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod při zajištění jízdy vlaků, která byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích a lidském faktoru. Oba výpravčí byli odsouzeni k nepodmíněným trestům odnětí svobody.

Vlak těsně ujel obsluze restaurace

Nehodě se po uvědomění chyby snažili ještě zabránit: pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. „Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o kilometr dál i konec jeho jízdy,“ popisuje Berounský.

U místa neštěstí u mostu přes řeku Kamenici je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem 13. hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho účastníci.

K připomenutí neštěstí se už tradičně pořádá vzpomínková akce – memoriál obětí železničního neštěstí, a to běh i dálkový pochod z Tanvaldu na Spálov. 18,5 kilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak číslo 6302 s tehdejším odjezdem ve 12:55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25. srpna 1990 již neprojel. Letos se memoriál uskuteční v sobotu 29. srpna, a to jako každoročně pod patronátem Federace strojvůdců ČR. Start běhu i dálkového pochodu je v 10:00 hodin na tanvaldském vlakovém nádraží. Prezentace účastníků tamtéž od 8:30 do 9:45 hodin.

 

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYZ

Celá tahle nehoda je jedna velká tragédie zaviněná lidskou blbostí. Bohužel si dobře pamatuju a z hlavy nikdy nevymažu, když se to stalo. Pravidelně když jedu vlakem tím směrem, koukám do Jizery na ten most … Nejhorší na tom, je vědomí toho, že ten osobní vlak jezdil denně v ten samý čas snad třicet let, tak lze jen těžko pochopit, že ti dva poslali manipulák na trať. Pamatuju si i na soud, kdy oba výpravčí přehazovali vinu jeden na druhého, obviňovali se navzájem a tak podobně. Vini byli nakonec oba tím, že zcela vědomě a velmi hrubě porušili předpis ČSD.… Číst vice »

Martin Jirásek

Ahoj, prosím jaké bylo inventarni číslo toho Kocoura?

Kubrt

743.010

Twix

U této nehody mě vždy tak trochu zajímalo, co přesně si výpravčí řekli – jestli to mělo blízko k předpisové komunikaci a došlo třeba k obrácení významu sdělení, a nebo jestli mluvili úplně hovorově. Nikde jsem se to nedočetl a celkem chápu že by asi bylo nemorální to vzhledem k nim (byť viníkům tragické nehody) zveřejňovat.

BR193EEL

Bohužel žádná. Výpravčí z Brodu poslal v trase pravidelný osobní vlak a jeho kolega z Jesenného manipulata z tehdejší vlečky co ústila do ŽST Jesenný. Tehdy si pánové zavolali zda jim už vlaky dojely. Když zjistili neodvratný průser zbýval pokus kontaktovat hospodu na zastávce Spálov….bohužel už pozdě. Příčina nehody…absolutní anarchie při řízení drážních dopravy.

Twix

Aha, takže ta nepředpisovost komunikace nespočívala v obsahu sdělení, ale v tom, že ke komunikaci došlo až poté, co byly oba vlaky na trati. Smutné.

BR193EEL

Vědomé hrubé a stálé porušování prědpisu ČSD D2.

Honza Vrba

A neexistence prachobyčejného traťového klíče pro vlečkové vlaky ne? To už bylo 20.století, ne?

BR193EEL

I ten by nic nevyřešil.Pokud výpravčí měl dopředu napsán dopravní deník ,což se tam tehdy dělo. Bohužel anarchie a nefunkční kontrola udělala své. Byly to po převratové roky a tehdy si dělal každý co chtěl…Balkán a navíc u jednoho z výpravčích byl pozitivní alkohol. Sice ten nijak neovlivnil tu nepředpisovou rutinu. Kdyby tehdy KD prováděli kontrolní činnost tak jak měli nikdy by k tomu nedošlo, poněvadž by půl štěrky dopravních zaměstnaců poslalo k lopatě nebo na pracák.

Jindra

Nejsmutnější na tom bylo, že osobní vlak v tomhle čase jezdil jak se říká od nepaměti. Každý den vč. svátků. Jezdil jsem s ním tehdy celkem často. Poslání manipuláku proti němu (v tomto čase) je proto pro laika o to nepochopitelnější.

Leden

Melete nesmysly o vlečkách a „manipulatech“. Především, žádná „správná“ verze neexistuje, nic se tehdy nenahrávalo, žádné „tvrdé“ důkazy u soudu nebyly. Stanice Jesenný byla tou dobou normální stanicí, kde se manipulační vlak z Tanvaldu měl křižovat s osobním vlakem do Tanvaldu. Jenže ten den jel dřív, takže zřejmě když dával výpravčí v Železném Brodě odhlášku do Jesenného za osobákem z Tanvaldu (který se po objetí vleku vracel z ŽB do Tanvaldu a to byl ten osudný vlak), řekl mu ten z Jesenného, že by měl manipulák „s náskokem“. Brodský odpověděl něco na půl huby, z čehož Jesenný vyrozuměl, že ho… Číst vice »

Twix

Díky za další informace k mému dotazu nahoře, jen by to možná mohlo být bez toho úvodu, že BR193EEL mele nesmysly…

XYZ

Bylo to asi takhle: „Posílám ti vlak, vole!“ Odpověď: „Já tobě taky, vole!“

Papaja501

Dobrý den….Rád bych zavzpomínal a uctil památku těm, co tam zůstali, včetně mého kamaráda….Ten den jsem doprovázel, coby mladej cucák pár měsíců po zkouškách 683….Dlouho jsem byl z toho mimo a i dnes mi jdou slzy do očí, když si připomenu. Strojvedoucí i četa jednala dle rozkazu výpravčího k odjezdu….Ty vlaky proti sobě poslali výpravčí, nikoli jednání čet…..Nechápu, jak některej negramot toto dokáže zneužít k tomu, aby napsal poznámku o Národnímu dopravci. Doopravdy ne a kor, když v té době žádný Národní dopravce nebyl, jenom ČSD….Tyto témata na diskuzi zamknout, prosím.

Dispečer

Přesně tak, jezdilo se tam tímto stylem léta, nikdo si toho nevšímal, žádná hovorová kázeň nebyla, to se délo na vícero lokálkách, zažil jsem to, viníci byli po právu potrestáni, to však životy nevrátí …

Luboš M.

To je hrůza, jezdit vlakem! To je fakt o život! Naštěstí u autobusu se něco takového vůbec nemůže stát. U busu je čelní srážka s kamiónem zcela vyloučena, neboť zde nehraje roli lidský faktor, že?

Luboš M.

Můj příspěvek je zde jako narážka na příspěvek pisatele ABC, kterýžto je notorický busofil a vlakofob. To jen na vysvětlení. Každá nehoda je samozřejmě tragédie.

Jiří Kocurek

U Nažidel vyletěl ze silnice, bez kamionu. Přemýšlím, jaká nehoda autobusu s více než 10 mrtvými se ještě v ČR stala, řekněme za posledních 30 let.
Ono se to sice stát může, ale je to velmi nepravděpodobné. Taky může trolejbusu upadnout kolo a ten pak narazí čelně do tramvaje KT8, což je váhy za 2 kamiony.

Jouda

Jaká ? V únoru 1999 autobus narazil u Stredokluk u Kladna do naší Tatry . Celkem 10 mrtvých …

Honza Vrba

Si pamatuju, že nějakou dobu po nehodě –pokud jel bus poloprázdný – cestující měli tendenci si sedat na levou stranu…

Honza Vrba

Koukám, že čím dál tím víc lidí má problém s pochopením obyčejné ironie. Ani se pak nedivím, že věří padajícím hejnům v souvislosti 5G, nebo tajnému čipování lidí…

Kubrt

Ironie musí být trefná, zábavná. Tato je pouze trapná.

Guláš

A dnes ráno nenaboural náhodou autobus do kamionu?

Hara_Pes

To je zase lidí co nepochopilo ironii.

ABC

Welcome to the Národní dopravce

švestka

A ani v jednom případě není možné hodit vinu na SŽDC…

ABC

That’s sad (for modrogumy)

BR193EEL

Jsi nemocný.

Jerry

V r.1990 žádná SŽDC neexistovala ty hňupe..

švetska

Ale to my přece víme, to jen tobě tečou nervy, protože to není na koho hodit a pravda bolí ze všeho nejvíc.

Jerry

Ty si upne vypatlany ..mohli za to výpravčí .a na nikoho se nic nehaze .opravdu ty máš IQ houpacího koně.

švestka

Takže za to mohla jediná správná dráha, výpravčí tehdy opravdu jiná firma nebyl. No a každý si sám udělá obrázek kdo má IQ a vyjadřuje se jako lopata a kdo hovoří jako inteligent.

Jiří Kocurek

Ani na soukromníky, ani na liberalizaci, ani na počítače. Ovšem ten hospodský, živnostník už tehdy… jo, na něj by se to hodilo, že určitě vyběhl pozdě. Navíc zabezpečení jízdy vlaku hospodským, kterému se telefonuje po veřejné síti? Má mít drážní telefon!

ABC

určitě neměl ani pořádný signál!

Zrzek

V tý době žádný mobily nebyly. R.I.P. Edo a ostatní co jste tam zůstali.

švestka

Mobily ne, ale vysílačky existovali dávno předtím.

Honza Vrba

Ale byly, jenom v lesích u Spálova (i pár km za Prahou) by ty cihly byly platný jak mrtvýmu zimník.

Jindra

Pokud si matně pamtuji, po nehodě se spálovská trať vysílačkami vybavila. Aby se nevstoupilo 2x do stejné řeky.