30 let od jedné z velkých tragédií české železnice. Srážku u Spálova nepřežilo 14 lidí

Nehoda ve Spálově 25. srpna 1990. Foto: archiv J. BerounskéhoNehoda ve Spálově 25. srpna 1990. Foto: archiv J. Berounského

Přesně před třiceti lety došlo k jednomu z největších železničních neštěstí v zemi. 25. srpna 1990 se u Spálova na

Přesně před třiceti lety došlo k jednomu z největších železničních neštěstí v zemi. 25. srpna 1990 se u Spálova na trati Železný Brod – Tanvald srazil osobní vlak s manipulačním nákladním vlakem. Při nehodě zahynulo 14 lidí a bylo 32 zraněných. Tragédii o víkendu připomene tradiční běh a pochod.

Nehodu zevrubně popisuje na svém webu Jablonečan.cz Jindřich Berounský. Strojvedoucí obou vlaků se viděli zhruba v rychlosti 40 km/h, než se jejich vlaky za zhruba tři sekundy srazily. „Oba stačili použít rychlobrzdu a strojvedoucí Eduard Vraštil podle přeživších svědků dokázal před nárazem vyskočit ze stanoviště do oddílu pro cestující a varovat je před nárazem, který byl tak silný, že osobní vlak odsunul zpět na most a motorový vůz 810.280 byl zhruba ve třetině skříně zlomen,“ popisuje Berounský, který v té době začínal svoji kariéru na železnici.

Počet obětí se navýšil hlavně kvůli tomu, že došlo k proražení nádrže a velmi rychle vzňala vytékající nafta, plameny dosahovaly výšky třiceti metrů.

Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod při zajištění jízdy vlaků, která byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích a lidském faktoru. Oba výpravčí byli odsouzeni k nepodmíněným trestům odnětí svobody.

Vlak těsně ujel obsluze restaurace

Nehodě se po uvědomění chyby snažili ještě zabránit: pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. „Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o kilometr dál i konec jeho jízdy,“ popisuje Berounský.

U místa neštěstí u mostu přes řeku Kamenici je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem 13. hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho účastníci.

K připomenutí neštěstí se už tradičně pořádá vzpomínková akce – memoriál obětí železničního neštěstí, a to běh i dálkový pochod z Tanvaldu na Spálov. 18,5 kilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak číslo 6302 s tehdejším odjezdem ve 12:55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25. srpna 1990 již neprojel. Letos se memoriál uskuteční v sobotu 29. srpna, a to jako každoročně pod patronátem Federace strojvůdců ČR. Start běhu i dálkového pochodu je v 10:00 hodin na tanvaldském vlakovém nádraží. Prezentace účastníků tamtéž od 8:30 do 9:45 hodin.

 

Tagy trať 035 Železný Brod - Tanvald železniční neštěstí u Spálova
39 komentářů