egoe-plus
Autobusy Dopravci Železnice

3 719 Kč v nejvyšší třídě za jízdenku Praha – Ostrava. Vánoční špička přináší na železnici nové rekordy

Praha hlavní nádraží. Foto: Railreklam
Praha hlavní nádraží. Foto: Railreklam

Tuzemské dopravce čekají nejnáročnější a výnosově často i nejlepší dny z celého roku. Poptávka po cestování před svátky i po nich každoročně roste a je to vidět i na cenách. Dopravci slibují i posílení spojů.

Letošní rok bude znamenat i pokoření nového rekordu, za kolik se v Česku prodává železniční jízdenka. Jedno místo ve třídě Premium u Leo Express vyjde například zítra na 3 719 Kč, stejnou cenovku má dopravce i u několika spojů z Ostravy do Prahy na konci prosince. V nejlevnější ekonomické třídě je většina jízdenek u Leo Express na cenovce téměř tisíc korun.

V nejvyšší třídě Leo Express Premium mají cestující v ceně jízdenky tříchodové premium menu servírované na porcelánových talířích, neomezenou konzumaci nealkoholických nápojů, dva alkoholické nápoje a při delších cestách jedno jídlo z business menu navíc. Třída Premium se vyznačuje vysokým soukromím a je v ní pouze šest plně polohovatelných sedadel. Cestují v ní mají také ve větší míře k dispozici palubní personál. Cena v této třídě se odvíjí od vysokého standardu a zároveň od termínu, kdy si cestující jízdenku zakoupí a také podle frekventovanosti spoje,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Ti, kdo ještě nemají lístky, musí počítat s tím, že řada povinně místenkových spojů dopravců je už zcela vyprodaná. Například u RegioJetu v době psaní tohoto textu nebylo od zítřejšího poledne až do sobotního odpoledne mezi Prahou a Ostravou jediné místo.

České dráhy již oznámily, že předvánoční vlaky posílí o 10 tisíc míst. Kromě posilových vozů vypraví mimořádný odpolední spoj z Prahy do Ostravy.

České dráhy začaly s posilováním vlaků dnes a budou v tom pokračovat do pondělí. Tradičně je největší zájem o cestování z hlavního města na střední a severní Moravu. Právě ve směru z Prahy na Olomouc a Ostravu proto v pátek a v pondělí dopravce vypraví posilový vlak InterCity Ostravan s kapacitou přes 400 míst k sezení. Vlak v obou dnech odjede z Prahy v 15:36 a zastaví v Zábřehu na Moravě, v Olomouci a jízdu ukončí v Ostravě. Posíleny budou také další linky, například z Prahy do Plzně a Chebu, z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu nebo z Prahy do Českých Budějovic. Další vozy jsou zařazeny i do vlaků na Slovensko.

Vedle toho dráhy připraví přes 40 posilových vozů pro případné operativní navyšování kapacit. Ty budou soustředěny ve významných uzlech, jako jsou například Praha, Olomouc, Bohumín, Brno nebo Plzeň.

Vysokou obsazenost vlakových i autobusových spojů eviduje i RegioJet. Největší zájem je tradičně o cestování na trase Praha-Ostravsko-Košice. „Zejména v pátek, v neděli a v pondělí spoje posilujeme,“ řekl ČTK mluvčí Aleš Ondrůj. Na většině odpoledních spojů z Prahy ve směru do Ostravy pojedou osmivozové soupravy, na nočním spoji Praha-Košice dopravce počítá s 13 vozy. „Nicméně zde je předpoklad, že do prodeje dáme ještě další místa,“ dodal Ondrůj. Cestujícím doporučil včasnou rezervaci i u spojů po svátcích a po Novém roce, které budou zřejmě také vyprodané. RegioJet vedle vlaků posiluje i kapacitu svých autobusových spojů.

Až o 30 procent posílí kapacitu autobusový dopravce FlixBus. Vyprodané jsou zejména spoje z Prahy na Moravu a Slovensko. „S předstihem jsme navýšili přepravní kapacity na našich vnitrostátních spojích pro období Vánoc, a to přibližně o deset procent, na mezinárodních linkách až o 30 procent. Mezi Prahou a Košicemi jsme na tento pátek a sobotu přidali do prodeje další posilové spoje, navyšujeme i přepravní kapacitu například do Salcburku,“ uvedla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.

Vytížené jsou před svátky i vlaky a autobusy Leo Expressu. Stejná je situace i mezi svátky. V některých časech tak už nelze jízdenky sehnat.

Omezen bude naopak provoz přes Vánoce a po nich. V úterý 24. prosince budou vlaky Českých drah jezdit podle svátečního jízdního řádu, okolo 18. až 19. hodiny pak bude jako každý rok postupně provoz většiny regionálních i některých dálkových vlaků utlumen. Na Štědrý večer nepojedou ani spoje ostatních dopravců. O den později začne sváteční provoz mezi šestou a sedmou hodinou ráno. Kvůli nižší poptávce bude omezen i provoz některých vlaků mezi svátky, bližší informace cestující najdou v jízdních řádech.

Doba před vánočními svátky je každoročně nejvytíženějším obdobím z hlediska cestování. Dopravci posilují spoje pravidelně ještě během Velikonoc, před letními prázdninami, na Dušičky nebo při konání velkých sportovních akcí.
S využitím ČTK

210 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

Jé to je krásný jak všichni řvou jak je to drahý Jo milánkové zvykli jste si jezdit za pakatel, ale nepochopili jste, že donekonečna to s minimem výnosů dělat nejde. Je to jen otázka nabídky a poptávky. Navíc podívejte se na ceny v okolních zemích. Takže proč by dopravci nemohli něco utržit. V relaci Ova-Pha je jízdné tržní takže když to našroubují na 6000 všichni dopravci tak můžete maximálně zaplatit a jet nebo čekat na další za levněji nebo nejet vůbec. Navíc ČD jedou v 2 třídě za normální ceny tak co všichni ječíte.

Jakub

Rekordy padají i u žlutých – tak třeba na neděli 22.12. 16:50 z Prahy 3894 Kč (!!, nutno dodat business třída), nejdražší autobusová jízdenka z Prahy do Ostravy s přestupem v Brně je v pondělí 23.12. od 8:00 hod. za 2724 Kč (!!! posilový spoj do Brna, pak Fun&Relax, tedy standartní třída). A na úterý 24.12. rekord v Low-cost – vlak v 13:50 z Prahy za 834 Kč. Takže podle mě rekordmanem v různých kategoriích se stává Radim.
ČD stále svých 369 Kč (Flexi zvýhodněná).

Jakub

Velice se omlouvám dopravci RJ, v konfigurátoru jsem nedopatřením přehlédnul, že ceny jsou pro 6 osob. Takže správně mají být ceny 649 za business třídu, 545 za autobus a 139 za low-lost. Rekord zůstává Leo express. Děkuji taktéž Janu Sůrovi za upozornění.

České dráhy

Leo express se nemá co povišovat😉

Riki

Je to nadpis jak v bulváru.
Vy co tady pindáte by jste za to stejně nikdy nejeli a hlavně si přečtěte i řádky pod tím.
Je to Leo Express Premium !!! to jest 6 míst určených spíše pro managery apod.
Asi v této třídě ani normálně nejezdí rodinka za babičkou.
Takže žádná senzace se neděje.

A mimo jiné ČD posílí vlaky asi o 10 000, páč na to prostě mají. Co na to soukromníci ??? Jak se pochlapěj ? Jen pro ty co tu stále prskaj na neschopnost ČD a myslí si, že soukromníci je to pravé ořechové.

Panda

Manager u nás ve firmě řekl, že je to od Lea prasárna a že tím nehodlá jet ani za litr, natož za 3719,- (podotýkám, že za firemní prachy)…

Jinak je logické, že obrovský dopravce s výrazně delší historií a se státem za zády má poněkud větší zálohy než malý dopravce působící na trhu pár let, který je navíc ve velké ztrátě (v poměru k obratu)…

Dalibor

zas jeden „manager“ co na to nemá tak závidí a dští oheň a síru.

KarelF

Za co ty mínusy Daliborovi. Není to prasárna je to jen tržní hospodářství. Nebo onen manažer prodává zboží svého zaměstnavatele za nákupku?

KarelF

Riki a co, že to je premium. V LE jsem několikrát kupoval celou Premium když bylo prodáno v economce nebo business, tedy všech 6 sedadel pro přítelkyni a její 2 děti na cestu za babičkou do Olomouce. Mimo jiné proč? Kočárek snadný nástup. Pěkné bylo koukat na stevardku – stevarda to zděšení dítě v Premium a tu úlevu když uviděli, že je koupeno všech 6 míst.

Josef

Za 3700 do Ostravy?? V nedeli leti ryanair za 1600 do Krakowa a za dalsich 200 se da popojet do Ovy (regio). to by me bavilo vice nez porcelanovy talir

Chorobný prokrastinátor

Za ty prachy odvezu Zlínem☺ včetně výkladu á la vyhlídkový let😉

Jarda

To psal nějaký docialistase zájmem v rudé regulaci? V Německu jsou ceny přes 100€ velice běžné a to do druhé třídy. Mě to nepřekvapuje. Tržní prostředí vychází z balancu mezi nabídkou a poptávkou, takže….

Odpurce dotaci

Co to melete? Tohle neni trzni prostredi. Tohle netrzni prostredi pokrivene dotacemi.

Jarda

Jakými dotacemi?

RadoP

Dotacemi tvého vůdce Andrejka

Hynek

Babišovným za studenty a důchodce. Dejme tomu, že ne těch 3700, ale ta tisícovka.

Leinad

Vážně student zaplatí 25% z Leo tisícovky, když může platit 25% z konkurenčních 250?

Veronika

To je strašné, co tu dopravci zavádí za ceny. Je to hnus. Lidé potřebují cestovat a před vánoci obzvlášť. Dopravci si řeknou: chtějí jet, hodně chtějí jet, tak ať zaplatí. To je jen zneužívání potřeb lidí, lichva.

Dalibor

ehm lichva je půjkčování na vysoký úvěr. Nikdo nikoho nenuntí násulím třídou premium jet! Mohou jet s ČD za podstatně jiný peníze tak co se všichni čílej? Každej si najde svou službu která mu vyhovuje.

Nekdo

je libo koblížek?

Leinad

Někdo někoho nutí jet s LE? Kupuji to běžně lidi kteří nemůžou zjistit cenu konkurence?

Petr Nick

trochu přes hranu, trochu vizitka dopravce..

Chronosphere

Jojo, když se sečtou všechny náklady na cestu do Asie,🈵 tak by, s přiměřeným ziskem,ta cena byla reálná.To není jako cestovat po Evropě,např.do Londýna,tam se dostanete na dvojku i letecky…🎄

Ostravan

Jednou už ta nepovedená lůza z Ostravska odešla tam mezi pepíky, tak ať se neobtěžuje se vracet, nebyly by přeplněné vlaky a nemuselo by se tohle stěhování národů řešit. Nashle!
Tím, že odešli, ublížili tomuto regionu a podporují nafukování pragocentrismu.

Ferenc Futurista

A pak se mi tu někdo diví, když trvám na tom, že sme celý Ostravsko měli dát zadarmo Polsku a bylo by nám líp.

Chronosphere

Vám celý to Ostravsko patří,že chcete něco rozdávat?

Ferenc Futurista

Nepatří, ale mohli jsme to při dělení státu vyřešit naráz. Zakarpatí sme taky dali už dřív Rusku (a že vlastnictví Zakarpatí dává mnohem větší smysl než vlastnictví Ostravy, kde krom zapšklejch bolševiků nic neni).

Dáda

No vzhledem k tomu že ocelárny mají indiáni a uhlí už se tam neoplatí těžit, tak máte částěčně pravdu…

Cyklista

A kdo by vám v Praze makal?

MiKi

Kdybych tě potkal v reálném světě, tak tě zmlátil jako psa ty zkurvený polský přisluhovači.

Poudy

No oni to lidé odešli i kvůli takovým spoluobčanům jako si ty. Životní prostředí, žádná práce a idioti kam se podíváš, to jsou tři základní důvody, proč jsou z Ostraváků Pepíčci, ty nafoukanej hlupáku.

KarelF

To co jste nám sem poslali tak tedy nic moc zatím co jsem poznal tak to byla samá levá.

Otmar

Za 3.700 pojedu autem a po cestě si dám krocana na víně a ještě ušetřím😁

David

Oni někde prodávají funkční auto za 3700 Kč? A mohl bych ho vidět?

jano

Že tys trefil hřebíček na hlavičku?

Otmar

Auto má dnes kdejaký trouba a on se pak rozhoduje zda pojede vlakem nebo autem.

Dushan

Netřeba panikařit, aktuálně Praha-Olomouc nabízí regiojet spoj odpoledne v 16:50 za 299Kč nebo 19:50 za 239Kč nebo v 15:50 za 499Kč.

Dushan

mám na myslí pátek 20.12.2019

babilon

Praha-Ostrava žádná sláva. V 11:50 dvě místa Business za 649, pak až volno 19:50 s příjezdem kolem půlnoci.

Dushan

Stále se to mění, jak lidi mají lidi nasysleno dopředu více jízdenek na různé časy a poté je ruší, stále volno 15:50 odj. z Prahy za 349Kč.

Tomáš Záruba

Prostě fakt úžasný místenkový systém. 🙂

Dushan

Pátek, 20.12.2019, začínající odpoledne a stále jsou volná místa z Prahy do Ostravy v cenách kolem 400Kč, od 15:50 každou hodinu. A to namátkově sleduju jen rezervace u regiojet. Prostě žádná dopravní apokalypsa se zjevně nekoná a i ten kdo kupuje jízdenky až teď stále místo k sezení dostane za normální cenu.

Panda

Asi se to brzy vyprodá, ale i tak palec nahoru pro RGJ, zvlášť když zároveň rozjíždí R8.

Nekdo

nekaz modrym gumam tu pohadku o hodne matce draze a zlych hnusnych kapitalistech ruznych barev, kteri vykoristuji nebohe cestujici a nuti jim jizdenky za tisice penez, ktere vubec nechteji…

A.R.

A není to málo? Proč si za tu jízdenku neřekne třeba 6 832 Kč? Fracek jeden chamtivý.

Martin

Jizdenka se odviji od poptavky, ten vlak je skoro vyprodany…

Petr

Nakupte vlaky, založte vlastní firmu a jezděte za 2 kila bez ohledu na poptávku. Lidi Vám sice nebudou nadávat do chamtivců, ale budou se smát, jaký jste pitomec.

A.R.

Jasně, zato paštikář teď sklízí úspěch, jak je chytrý, že prodává jízdenku za 3700 Kč. Ty jsi taky lolek. 😀 😀

Alex

Odbočím od hlavního tématu. Leoš Novotný je zde často NESPRÁVNĚ nazýván „paštikář“. Mládí jsem prožil Babicích blízko socialistické konzervárny. Babička měla pole od konzervárny hned za drahou. Mnohdy to tam děsně smrdělo, jako když se vaří zkažené maso. To také bylo v tehdejších paštikách + kůstky, sulc, ap. Po „privatizaci“ Novotným smrad zmizel. Ony ty asanační zbytky už tak nesmrdí (zvl. když se už nevaří). Když jsem byl na Sibiři, tak tam měli v sámošce jeho (no dnes vlastně už ne jeho) skvělé „paštiky“ – Májky. Víčka nafouklé, jak malý Říp. To, co tam Novotný vyráběl, nebyly žádné paštiky, ale… Číst vice »

KarelF

Nebyl jste náhodou vybanovanej?

Cyklista

Jistě by se našel někdo, kdo to zaplatí. Je pouze na podnikateli, kolik si za produkt řekne a na zákazníkovi, zda tuto cenu akceptuje. Pokud mám něčeho omezený počet a je velká poptávka, logicky to prodám dráž.

Příklad blízký každému. Prodávám staré auto . Bazar ho chce vykoupit za 150.000. Mám ale ještě dva zájemce, kteří chtějí zaplatit 180.000 a 200.000. Komu asi to auto prodám? Bazaru? Děkuji za odpověď.

BND30

Pokud jste vlastníkem toho auta po brněnském faceliftu dvěma šalinami…tak určitě bych se obrátil na nejmenovaná třipísmenka. Tam se totiž pak o svém voze dozvíte z inzerátu věcí, že byste si ho hned koupil zpátky…a i dráž 🙂

Nekdo

kolik lupenu vas s nozem u krku donutil ten rozmazleny fracek koupit?

Novotny

Snad jsou lide soudni a za cenu kolem 1000 Kc, pokud nejsou studenti nebo duchodci, za jizdenku nedaji. Pak by spoje byly prazdnejsi a Leos by musel z cenou vyrazne dolu. Jak to je s maximalni vysi prispevku na teto trase, uz to omezilo Miniterstvo financi?

Leinad

A proč by spořivý student dával 25% z tisícovky, když u jiných dopravců je to daleko levnější?
Renevue management měl LEO ještě před zavedením slev. A obsadí se lidmi, kteří místo ceny preferují třeba čas, fakt že vlak není obsazen lidmi na stojáka.

babilon

Leo těch 25 % studentovi po jízdě vrátí, byť ve formě kreditu s omezeným použitím. Takže 25 % z tisícovky u Lea ve skutečnosti stojí méně než 25 % z 400 u jiného dopravce. A kromě toho, studentskou slevu mají i nespořiví studenti.

Leinad

ČD zase dají ČD body, za které se občas dá pořídit dárkový či propagační předmět. Ale to není důvod proč bych si je vybíral.

Cyklista

Opět a jako vždy. RJ a LE nemají třídy označeny čísly, ale slovně. Studenti mají slevu na jízdném pouze do „druhé“ třídy. Třídu v úrovní „první“ a vyšší platí v plné ceně. Koukněte na web, když už chcete nadávat. Aktuálně u LE: Economy 194/779 Business 1079/1079 Premium 1459/1459. Tedy studen kupuje jízdenku se slevou pouze do Economy, což je u LE druhá třída. RJ má naprosto stejně.

Hynek

Není to tak, u RJ je kompenzováno více tříd tím, že je vyměněno slovo třída za slovo tarif.

Cyklista

RJ má tři úrovně druhé třídy. A měl je již před započetím slev.
LE a ČD mají dvě úrovně první třídy. A měli je už před zavedením slev.

Big papá Kárl

To,že pár míst ve vlaku stojí takovej randál za ty služby ještě dokážu pochopit,ale spíš mě zaujala informace,že v nejlevnější kategorii je většina jízdenek za tisícovku. Už vidím,jak člověk,který se dívá na nejlevnější kategorii (třeba nemá tolik peněz,nebo nepotřebuje lepší služby během jízdy) zaplatí tisícovku,když u ostatních dopravců se ta cena pohybuje max okolo 500kč (a to si myslím,že ještě dost přidávám). Z toho mi vychází,že Leoš bude jezdit raději s prázdnými soupravami,protože proč by někdo dal za nejlevnější jízdenku u LE 1000kč,když může dat o minimálně polovinu méně s jiným dopravcem.

Radek Janata

Ne, Leoš to místo prodá. Studentovi za 250 Kč.

750 Kč doplatí stát (pokud ještě neplatí ten strop na doplatek, pokud už to platí, tak cca 400 Kč).

Dalibor

Jak to Bureš nastavil, tak to Leoš kasíruje… Nevidím v tom nic divnýho.

BoH

Přesto to mě, jako daňového poplatníka, celkem zajímá, kdo bezprecedentně vytahuje peníze ze státu.

Martin

Jenze za to muze vlada, ne dopravce, tady j videt, ze i za 250,- muze student jet, to je vic nez pred slevou… Zbytecne populisticke gesto co nas stoji hezkch par miliard z rozpoctu,… a podle me, ten kdo nejedi casto vlakem ale jen jednou za cas treba na vanoce, tak tu tisicovku da…

Paja

No to ale není nijak tajný, ten člověk zastává dost význačný post ve státní správě a je mmj. zodpovědný i za tohle.

navratp

Tak se hlavně zajímejte kdo to nastavil. Já bych taky čerpal.

Dáda

Daňoví poplatníci házeli lístěčky do krabic a díky tomu tam Bureš je. Tj vše je tak, jak má být. Nestěžujte si. Příště házejte jiný lístečky do krabice.

KarelF

Studentovy tuto jízdenku LE za dotaci neprodá není to economy = 2 třída, tato drahá jízdenka je do premium, takže studentík si to zaplatí celé sám pokud tu jízdenku bude chtít. Stát nic nepřispěje.

babilon

Ale on Leo ty jízdenky za tisícovku prodá. S jiným dopravcem možná seženete místenku, ale třeba ne v čase, který se vám úplně hodí, a bude to nejspíš ve vlaku narvaném stojícími cestujícími. Takže je otázka, jestli ta pětistovka jednou za rok za to nestojí. Zejména, když celý rok jezdíte díky konkurenci skoro za polovic vůči době, kdy tady byly ČD samy.
A kromě toho – studenti jezdí u něj víceméně zadarmo.

Big papá Kárl

Nechce se mi zdát,že člověk,který kouká po nejlevnější třídě cestování bude ochoten dát za jednu cestu tisícovku. To si spíš dovedu představit,že raději pojede třeba dřívějším vlakem (když v ten jeho čas u jiného dopravce bude plný a musel by stát). Nevím vše je možné je to pouze můj názor necháme se překvapit. Díky za komentář 🙂

babilon

Ta nejlevnější třída je Standard pokrývající cca 90 % kapacity vlaku čili něco jako dvojka u ČD. Žádná socka, ale běžná cestovní třída. Občas sleduji, jestli ta drahá místa mizí – a ona mizí.

Stanislav

To ale neznamená, že jsou prodaná. Také se mohou, v rámci „propagace“ jen tvářit jako prodaná. Počítačem obsazená, ve skutečnosti bez cestujícího.

navratp

Tak to je fór roku. Běžte se svézt.

Hynek

Nevím jak pak Stanislav, ale já se svezl a nepřijde vám divné, že ačkoli jsou místa rezervovaná, 3 hodiny si na ně nikdo nesedne? A to nebylo zdaleka jedno místo…

Leinad

Taky mohou být prodaná jen na nějaký úsek nebo být v nějakém kontingentu. (Praha – Pardubice na výběr jenom sedadla obsazená z Pardubic dál?)
A taky je to způsob jak si dopravce může zvýšit cash flow (koupím místenku na všechny vlaky den kdy chci jet, postupně ruším podle upřesnění plánu. Možná nakonec last minute místenka bude daleko levnější, a dopravce má bezurocnou půjčku)

Cyklista

často to dělají i cestující. Pokud má někdo jednání a neví kdy skončí, zarezervuje si tři spoje a pak postupně odvolává ty, které nestíhá. Běžná praxe.

Cyklista

Člověk hledající nejlevnější jízdné, využije k cestování čas a dopravce s nejlevnějším jízdným. Tisícovku zaplatí ten, kterému ten spoj vyhovuje. To je snad jasné =) Nikdo cestujícího nenutí jet s LE za tisíc když nechce. Od toho máme poměrně velký výběr dopravců.

Mohu jet s přeplněnými ČD, mohu jet s prázdnějšími ČD (Opavan, Pendolino), ale u Opavanu nikdy nevím, jaké budu mít místo, protože pokaždé mají jiné vagony, než v rozpisu, mohu jet s volným RJ, nebo s volným LE.

Volný ve smyslu prázdné uličky. U opavanu také nebývají uličky prázdné, protože cestující připlatí 250 a jede na stojáka.

MildaIV

Ti co si tu jízdenku koupili v předstihu pravděpodobně zaplatili o dost míň.

babilon

Druhá půlka prosince byla za ceny blížící se tisícovce komplet celá už od začátku prodeje. To spíš naopak někde ceny klesají, protože to přepískli. Třeba na 25.12. se dá sehnat jízdenka Pha-Ova za 469 Kč.

David

Jen pro zajímavost: včera 19.12. jsem jel LE Olomouc 9:17 – Praha 11:27 v Economy za 89 Kč. Bez jakékoli slevy. Jízdenka koupená cca před týdnem.

Jedine vlaky

Pořád je česká železnice oproti takovému DB poměrně levná..pokud nevlastníte BahnCard v Německu tak jsou jízdenky na vlak pořádně drahé.. Nemluvě je o tom, že DB jsou drazí už pro Němce..

Flaky

lžete. Pro Němce rozhodně cestování vlakem drahé není. Jedu vlakem DB jednou týdně, mám sice BahnCard 50, ale je to levnější než autem nebo Flixbusem. A hlavně pohodlné a rychlé.

MMM

No ono je česká železnice velice levná oproti jakékoli zemi na západ či jih od nás.

Stanislav

Vzhledem k výši platů při srovnání cen ta česká železnice o tolik lacinější než německá pro cestující není.

666

Přesně, navíc dost lidí jaksi zapomíná, že nemají limit 160 km/h, ale ICE umí klidně 320 km/h, Kopanec do podvozku je tam tak jeden na 200 km. V ČR mezi Poříčany a Kolínem má jídlo v jídlení voze vycestoval ze stolu do klína. Neobsluhuje vás tam přepracovaný personál pracující za nesmyslnou mzdu jako v ČR-

Jedine vlaky

No ono ty ICE jezdí častěji se zpožděním než takový náš rj..a pak vám může být srdečně jedno, jestli jedete 320 nebo 160…

666

Za poslední rok jsem se s ICE najezdil dost. Zpoždění mi přišlo stejné nebo lepší než v ČR.
Velmi příjemné je rozdělení nástupišť do sektorů.

KarelF

Kupte si jízdenku z Prahy do Břeclavi do RJ a pak si ji kupte z Břeclavi do Vídně přes stránky OBB a pak mluvte:)

Člověk

Socky nadávají.. ale zvyšovat ceny ve špičce je úplně normální. Kdo na to nemá, ať cestuje jindy.

David

Tím se chlubí, že okrádají lidi? Zvyšovat ceny ve špičce je nemorální. Měla by být garantovaná základní dopravní obslužnost ve stejné cenové relaci.

Dáda

Okrádají? Já myslel, že jim to lidi platí dobrovolně. Netušil jsem, že jim to bez jejich vědomí kradou z peněženky.

Nekdo

kolik lupenu za tisice ceskopenez Vas pastikarovi poskoci prinutili koupit z nozem na Vasem ctenem nadraznim krku?

Hanzi

Tak to bych rád viděl toho kdo to dá. U auta je to něco přes dvě plný bandy a min dvakrat tam a zpět Ostrava-Praha.

Rýpal

A lidé utrácí a utrácí. Pak že jsme chudý národ..

Filias

Jančuru moc rád nemám, ale v autobusech a před Vánoci na defacto monopolní lince jezdí za normální ceny.

David

Filias: A proč ho teda nemáš rád/ráda?

Filias

Kvůli jeho bezmeznému obdivu k Babišovi.

Valtteri

A: Tak se mi pěkně prodražila zahraniční dovolená.
B: Kde jsi byl a za kolik?
A: Island no, 20 tisíc.
B: No tak tomu rozumím, letenky nejsou zadarmo ne?
A: Letenka stála 10, zbytek je cesta na a z letiště v ČR 😃

Podotýkám, že kolem 10 tisíc je teď opravdu letenka Praha – Reykjavík a zpět na začátku Ledna, když jí teď koupim…

dvojiteF

no a skus kupit za tolko letenku v TOP sezone na 90% vypredanom lete..

Martin

No zkuste koupit letenku den dva pred odletem…

Valtteri

Tak letenka na zítra a zpátky 27. Prosince stojí 27k. V létě řekněme den dopředu kolem 50k. Což je zhruba pětinásobek té nejlevnější. Zatímco vlak se nejlevnějš dá sehnat třeba za 400 – 450? Přičemž cena kolem 3.500 z toho dělá cca osminásobek normální ceny. Buďme upřímní, tohle neni normální…

Tomáš Záruba

To je ta „výhodnost“ povinných místenek, mimo jiné. Ba ne, na kapacitně silně zatížených tratích by měli všichni dopravci, i mimo objednávku, mít povinnost brát lidi i bez místenek. Pořád lepší na stojáka, než vůbec (nebo za X tisíc).

R2R2

Z pohledu komfortu dopravy jsou povinne mistenky velkym prinosem. Kdyz vasi myslenku otocim, chcete jet radeji ve vlaku, kde se da dychat, kde se dostanete na zachod, kam vam donesou objednane oberstveni nebo ve vlaku, kde si ani nemuzete odlozit loket na operku, protoze ulicka je narvana k prasknuti stojicimi pasazery? V zavazku at je klidne cast bezmistenkova a lide tam jezdi jako v Indii, ale v komerncnim vlaku je dle meho nazoru podobna „uroven“ cestovani neakceptovatelna a jako cestujici bych se podobne „sluzbe“ obloukem vyhnul.

A.R.

Nikdo tě nenutí jet na stojáka. A máš možnost si místenku vždycky koupit. Jenže jsou případy, kdy prostě nevyhnutelně nutně potřebuju odjet a je mi jedno, jestli budu stát nebo sedět.

MlB

Jenže efekt místenky se dost snižuje, když je vlak plný stojáků a ty se ke svému místu nemůžeš ani prodrat, případně se pak o něj ještě musíš dohadovat, protože nějaký stoják měl právo sedět.

Tomáš Záruba

Podle mě nejlepší je systém, kdy část vozů je (pouze) místenkových, a naopak do části vozů nejsou místenky vůbec.

David

Jo, tak to funguje na R8. Ta je ovšem v závazku.

A.R.

Ne. Ke svému místu se vždy dostanu.

Cyklista

Právě proto je zde alternativa =)

Tomáš Záruba

Ono by to vedlo k tomu, že dopravce (i ten komerční) by byl tlačen do posilování souprav (kvůli PR a tak). A myslel jsem to tak, že „místenková část“ by měla komfort a nemístenková by byla „Indie“. I když, možná ještě správnější odpověď by zněla, že různou úroveň komfortu (včentě nižší pravděpodobnosti tlačenice) mají řešit primárně vozové třídy a ne místenky. Teď je to tak, že komerční dopravce koupí vozidla, která „vždycky slušně naplní“ (LE, Pendolino), vyblokuje trasy a že ve špičkách jsou davy lidí odkázány jen na to málo v objednávce nebo nějaké šílené cesty do Ostravy s přestupem… Číst vice »

Thijs

na jednu stranu Vás názor chápu, ale z mého pohledu to je absolutně sobecký pohled -„Já chci mít svoje pohodlí a nenechám si ho absolutně nikým a ničím nerušit“. Nezbývá, než abych Vám „popřál“, abyste někdy příště, až budete chtít jet třeba v pátek v poledne, našel volné místo v sobotu odpoledne. Zažil jsem několik jízd hodně plným vlakem, že nás bylo v kupé možná 12, možná 14 (při cestě z nějakého koncertu), podotýkám dopravce soupravu posílil, ale i tak to bylo maso, ale nikdy bych si nedovolil pomyslet, aby kvůli mému pohodlí někdo zůstal na peróně. Týká se i… Číst vice »

Dalibor

Já nevím jak vy, ale jezdím v posledních letech výhradně 1. třídou/ bussines u RJ a vím, proč to dělám a také jsem ochoten za to platit. Opravdu nestojím o jízdu typu „stál jsem jen na jedný noze a to ještě ne na svý“. Tohl emi stačil ozažívat v „bájném socilalismu “ 13:16 rychlík Brno Ostrava… a pokud toto někdo obhajuje, měl by se léčit.

Tomáš Záruba

Jenže cestou je ty vlaky prodloužit, ne zabránit lidem v jízdě.

Cyklista

A kdo ty vozy navíc zaplatí? (otázka vychází z diskusí pro regionální dopravu, kde zastánci ČD křičí, že nemůže jezdit nic jiného, protože na to ČD nemá peníze)

Tomáš Záruba

Dopravce, a jemu cestující. Vznikne prostě nová tržní rovnováha. Ano, zvýší se tím mírně (!) ceny nejlevnějších jízdenek (ale o moc ne, ony ty průměrné náklady na 1 místo ve vlaku dost podstatně s jeho délkou klesají), ale zas nebudou vznikat situace typu „za litr nebo až pozítří“.
Jasně, Leo a Pendolino by musely na jiné tratě, ale místo nich by hned vznikly nové vlaky (těch samých nebo jiných dopravců). A třeba náhrada Pendolina za moderní railjet-like kapacitní soupravy by byla vyloženě ku prospěchu i proto, že by pak už nebyla nutnost za Ostravu přestupovat.

David

Záruba: Koukám, že se nám tady rodí další podnikatel v železniční dopravě.

asdfr

A co s tymi voznami navyse, mimo obdobia najvyzsej spicky ? Bude v nich vozit vzduch alebo ich necha odstavene niekde v depe a vytiahne len na vianoce. Pre predstavu. Nasiel som clanok, ze nova Astra Regiojetu stala 25 mil. Kc. Potrebujete ju splatit tak za 20 rokov v lepsom pripade. Takze za rok ten vozen len na obstaranie potrebuje zarobit 1.2 mil Kc. Dajme tomu tych 10 jazd pocas sviatkov bude takych, ked bude narvany, inokedy ho nepotrebujete, lebo v tom case vozite vzduch. Takze na jednu cestu je to 120 tis Kc. Kapacita je 80 ludi, takze len… Číst vice »

Tomáš Záruba

Psal jsem pravda o „obvyklé neděli“. Prostě jejich cena se rozpočítá i do ostatních výkonů, něco jako „platba za připravenost systému k odvezení davů“ – tedy za předpokladu, že v tomto relativně častém případě budeme chtít nové vozy. Na takové ty případy Vánoce, první/poslední den prázdnin aj. by se holt musely používat „moderní kopřiváky“ (na tuto roli se myslím ex-rakouská Bmz už vyloženě těší) nebo „zálohy záloh“ (např. na tyto dny neplánovat pravidelné opravy). A stejně by se třeba i stálo, ale už by se aspoň všichni vešli nebo by se aspoň „stálo pohodlněji“.

asdfr

Aha. Uz som Vas asi pochopil. Vy by ste zdrazili kazdu cestu o par Kc a z tych vybratych penazi by sa financovali tie vozne, ktore vytiahnem par razy do roka, len aby som odviezol par ludi navyse. Toto by fungovalo v pripade, ak by som mal na tej trase monopol. No v konkurencnom prostredi sa moze stat, zo koli tomu par Kc zvyseniu cestovneho nektori cestujuci prejde ku konkurencie a zarobim menej ako pred zvysenim a aj tak nebudem mat na tie odstavene vozne.

Tomáš Záruba

Ano, tak jsem to myslel. A konkurence bude mít tu samou povinnost, takže taky její náklady a ceny mírně stoupnou (nebo se zhorší komfort/PR, když ty vozy „prostě nepřidá“). Jak jsem psal výše, prostě by se tím změnilo vnější prostředí pro všechny na dané trati přítomné a vznikla „nová rovnováha trhu“.

Hynek

A vždyť vy a vám podobní jste plná ústa slov jak je RJ oblíbený a úspěšný, tak vážně máte obavu, že by se ty vozy navíc nezaplnily i jindy?

Hynek

Oprava: máte

KarelF

Trochu nevychází pokud je vagon denně v oběhu tedy pha-ova-pha otočí za 1 den 3x tam a 3x zpět. 25 000 000 Kč: 10 let = 2 500 000 Kč ročně : 365 dnů rok = 6849 Kč/1 den : 6 jízd vagonu za 1 den = 1 141 Kč 1 jízda (z 6 ti za 1 den). Při obsazení 80 lidmi 1141:80=14,27 na 1 sedadlo. Pokud si řekneme, že to bude jezdit obsazené jen z jedné třetiny tak je to 1141:27(1/3z80míst)=42,25 Kč na 1 obsazené sedadlo z 3.

Pavel

Podle mě je cesta k prodlužování souprav právě přes místenky. Dopravce přesně ví, kolik už má prodáno a jestli muže přidat další vůz…

Tomáš Záruba

To je ale pohled „abychom náhodou neprodělali“. Pokud to bude tak, že ti lidi se jim tam prostě nahrnou a když se nevejdou nebo bude „Indie“, tak PR problém, tak je tam radši dají preventivně na základě nějaké statistiky.
Ten místenkový systém spíš naopak umožňuje nějaké vozy případně nezařadit.

Hynek

Ale evidentně o přes místenky dopravci téměř neposilují.

Thijs

Dobře, tak já se půjdu léčit … 🙂 důvod – přijde mi normální mít soucit s lidmi, co by jinak zůstali na nástupišti….
ale vážně, samozřejmě, pokud by měl být trvalý stav „každý pátek plechovka od sardinek“, tak je něco špatně. Ale prostě 5x do roka, když jsou nějaké svátky, začínají prázdniny atd., tak než držet na tohle vozy, což ekonomiku pošle zcela do nereálných pozic, tak nemám problém v tom být obtěžován cestou v plném dopravním prostředku

Dalibor

A ucpat uličky ve vlaku těm, ketří si koupili místenku a chtějí jít třeba na záchod nebo si koupi něco k snědku. Kdy tohle Bufeťácké „nastojáka“ uvažování skončí?

Nekdo

v cechistanu, zemi zaslibene haute cuisine Jirky Babici, kvalitnim autum od AAA inteligentni zabave od TV Nova, investigativni zurnalistice od Blesku, prvotridnimu jidlu z Kauflandu a mezinarodne uznavanym statnikum v kresle presidenta i premiera nikdy!

David

Co je to za nesmysl? Co není v závazku, po tom je každému prd.

A.R.

Mě by zajímalo, jak na tu cenu vůbec přišel a která trubka mu to poradila.

A.R.

To není odpověď na moji otázku.

Ferenc Futurista

Samozřejmě, že je. Že nemáte mentální kapacitu to pochopit, je a) věc zcela jiná, b) čistě váš boj.

A.R.

Za to, že jsi otázku nepochopil, je čistě tvoje věc a tvůj boj. Neozývej se, když neznáš odpověď. Zkus to znovu a lépe, ty mentální kapacito. 😀

Ferenc Futurista

Otázku jsem pochopil, ale ty jsi zcela evidentně nepochopil elementární pravidla fungování ekonomiky. Páč jinak by ses jako naprostý blb neptal, která trubka tvoří ceny. Ceny v kapitalismu tvoří trh, soudruhu.

Hynek

Jděte s těmi odkazy někam. Vy a vám podobní jste první, kdo řve na cenový ČD, ať jsou jakékoli.

Hynek

Oprava: ceny

Juraj

Cenu počítá algoritmus podle několika faktorů, které LE asi těžko zveřejní. Z minulosti je ale známo, že se zohledňuje třeba rychlost, jakou se místa ve vlaku prodala, nebo jak moc míst zbývá určitý čas do odjezdu.
To je u open access vlaku zcela legitimní – stejně tak je tomu u letenek, hotelů nebo některých vstupenek. Prostě když někdo podniká, je jeho zájmem hledat rovnovážnou cenu – takovou, která mu přinese maximum, a zároveň ji někdo bude ochotný zaplatit. V tomto případě to nijak nenarušuje dopravní obslužnost ani dostupnost cestování, takže cajk.

Dalibor

Neviditelná ruka trhu. POkud to někdo kupuje, je cena OK:

A.R.

No jo, paštikář nepřekvapil, dalo se to čekat. Je to prostě podrazák.

Panda

Otázka, jestli mu těch pár míst prodaných za takovou pálku (jestli je vůbec prodá) vykompenzuje poškozenou reputaci. Hodně lidí ze stránek LE naštvaně přepne na RGJ/ČD/sdílení míst v autě a příště už na stránkách LE vyhledávání nezačne…

A.R.

To těžko. Kdyby snížil cenu na čtvrtinu, ještě bych to pochopil. Ale je moc chamtivý.

Radek

A zatímco většina dopravců posiluje, Arriva nahradila spoje Praha – Nitra autobusem, a to až do 30.12.

Cestující

Chce dojet. 😀

Sch

Doprava v závazku je holt důležitější než pár svátečních cestujících.

Radek

No právě že teď přes vánoce by se dal udělat „ropovod“ a rýžovat, kdyby bylo s čím jezdit.

Franta Jouda

To je jen pračka na stát. Moraváček zaplatí 3 719:4= 930 Kč. LE vyvaří ze státu za peníze nás všech 2790 Kč a chudému Moravanu vrátí jeho 930 Kč aby mohl příště cestovat dál. Tomu říkám byznys…

Vladimír Bílý

Pračka na stát to je, ale způsobili to LE+Morava nebo Babiš a koblihy? Jedno pravdivé přísloví říká: Blbej, kdo dává, blbější, kdo nebere….

Netris

Jde o třídu Premium, státní slevy platí jen na třídu Economy. Navíc Leo Express sám zastropoval částku, z které se platí kompenzace.

Radek Janata

Leo sám nic nezastropoval, nařídilo to ministerstvo.

Stanislav

Opravdu už nařídilo? Mám za to že to snad stále zvažuje a připravuje.

Dáda

Žádné „nařízení“ nebylo vydáno.

Speedy
Cestující

Dvěma vyjde levněji taxík.

Aslanex

Ale přičtěte si občerstvení, nápoje, pohodlí 😉

Tadeáš

To ovšem nemusíte dostat, prostě se obsuha omluví, že občerstvení není k dispozici a smůla…

Cyklista

tak proč by ti dva jeli v premium s le?

generální mandatář

To je nemorální!!! Co na to cenový úřad?

David

A co na to Jan Tleskač?

A.R.

Proč se ho nezeptáš sám?

generální mandatář

To je kdo, ten pan Tleskač? Někdo z ČOI? Znám Tleskače z Rychlých šípů a potom plzeňskou kapelu.

Panda

Pokud to někdo dá, tak je to jeho demence. Předražených věcí je na trhu spoustu a v tomto případě má navíc spotřebitel většinu potřebných informací i cenové porovnání, takže se může svobodně rozhodnout…

Sch

Hlavně když 75% zaplatí erár.

Panda

Tam je strop 499,-…

Hynek

Zatím není, teprv bude.

JménoJeštěNevymyslel

Boha jeho, na Premium Class neplatí státní sleva.

Hynek

Tak ono dorovnávat do litru je taky krásné…

Dáda

Nezaplatí

Arimatejsky

Cenový úřad neznám, co to je?

R2R2

Stesk po starych „dobrych“ casech 😉

navratp

Co je to cenový úřad_

Dáda

A co na to centrální plánovací komise?

Halamus

Naplánovala, že jízdenky budou stát 321 Kčs a budou se prodávat pod pustem.

Ferenc Futurista

a ÚKRK.

Zdeněk

Soukromníci se konečně odkopali…lidé ještě rádi budou vzpomínat na ČD!

Panda

Leo se odkopal už dávno… A ostatní soukromníci nic takhle šíleného nedělají – Jančura asi ví, že by mu to mohlo poškodit reputaci…

David

Nač ta generalizace? Jediný odkopaný je Leo. A i u něho mi ty ceny přijdou v pořádku. Nabídka/poptávka. V závazku to není. A 75% slevy zastropoval na 499 Kč. Psalo se o tom i tady.

A.R.

Ne, není to v pořádku. Ani ceny pražských taxikářů mi nepřijdou v pořádku, i když je to nabídka/poptávka a v závazku nejsou.

Panda

U taxikářů dává „mantinely“ město, ne?

Ferenc Futurista

Kdy jste naposled jel taxíkem?

A.R.

To už je hodně dlouho. A po zážitcích z Prahy a zážitcích mých známých nemám potřebu tyhle gaunery podporovat. Však o tom byl nedávno článek, že jich pár bylo před soudem.

Ferenc Futurista

Díky. Čekal jsem, že jste nějakej vidlák, kterej taxíkem nikdy nejel a v Praze byl tak na školním výletě.

Leinad

Který taxikář při objednávce předem (kde funguje nabídka/poptávka) dává přemrštěnou cenu?
Na mě to zkouší jenom když si stopnu nějakého náhodného.

Ferenc Futurista

stopovat si v roce 2019 na ulici náhodného taxikáře?

Paja

Tak to ale rozlišme co je v pořádku a co se vám zdá v pořádku. Tohle je v pořádku, i když se vám to v pořádku nezdá, protože Leoše (soudě podle množství vašich hejtů) dost nemusíte.

SaulGoodman

Odkopali… paní Zagorová, je to milá holka, všechno, no ale ona už tři roky po sobě bere 600 tisíc každý rok. A další ne 600, milión, dva milióny berou, Jandové a jiní, každý rok!

Víte, to je volný trh. Poptávka a nabídka. Pokud je taková poptávka, že to někdo za tu cenu koupí, v čem je problém? Jestli je to objektivně předražené a nikdo to nekoupí, tak se holt Leo spálí a bude mít menší zisk, no. Co je na tom špatného?

Arimatejsky

Před cca 10 lety jsem jel s ČD z Prahy do Vídně a zpět za 3600 Kč, to bylo morální?

Dalibor

kdo se odkopal? nabídka-poptávka-cena. Tak to funguje. Doba, kdy všichni měli přibližně stejne holou (až na pár „vyvolených“) prdel již odplynula.

Ferenc Futurista

nemá smysl se rozčilovat. prostě minimálně půlka populace v týhle zemi nesplňuje kritéria svéprávnosti, to je holý fakt.

Dan

Kokso, snad pronajmu osmimístní dodávku a budu ty lidi vozit za 500. Když to otočím 3x za den jsem v balíku….

MajsterN

A co je u tebe v menu na ty tři chody na porcelanu?

stano

Píše, že je bude vozit, nepíše, že bude k tomu i provozovat restauraci na kolech.

Martin.dilli

Mě stačí možnost po cestě něco shodit do porcelánu

Halamus

To se dá vyřešit na dálničním odpočívadle.

JarynJarin

Trapáci. To bych jel radši na kole.

Dalibor

ve zdravém těle zdravý duch!

Hubert

Tak do toho, věční stěžovatelé, co je zase špatně?za 3700kč s Leo?to už radši letecky 😀
s ČD pojedu v 1.tř za hubičku
a to režijku nemám

Panda

Pojedete s ČD za hubičku, ale mimo Pendolino nepočítejte s tím, že se dostanete na záchod, a to asi ani v 1.tř:) Ale je to samozřejmě lepší než 3 700,- nebo nemít možnost se tam vůbec dostat… Osobně bych se snažil jet jindy (třeba včera:))…

Hynek

Četl jste článek? Ty posilové vozy a vlaky ČD jste asi z přesvědčení vynechal.

Georg

1. trida s in25 praha-ostrava stoji petistovku. to je u vas hubicka?
navic tezko rict jaky je standard te prvni tridy. jediny jisty servis je kontrola jizdenek…

Panda

No v narvaném vlaku asi ani ta kontrola jízdenek není jistá:)

David

Jo, hubička to je. To není ani 20€. Za první třídu!

Franta Jouda

500 Kč za 350 km za hubičku je. Já nevím, co by tihle lidé z východu ještě chtěli? Možná proto, tam furt vítězí KSČ ve volbách…

Hubert

klídek Georgi, když jedeš busem, musíš vysunout hotovost za lupen již při nástupu a s přiměřenou hotovostí jinak támhle jsou dveře.O nějakém wc v autobuse si mužem nechat zdát. To že ve vlaku jsou neprůchozí chodbičky, je dáno tím , že každej chce mít kupé nebo čtyřku sám pro sebe.Dva lidi na čtyřce nebo 3 v kupé to je už plně obsazené tak radši postojíme. Zejména ti co tady haní Dráhu jak to jde, ale ve vlaku se bojí zeptat , zda je tu volno prosím, mohu přisednout?Z Prahy do Ostravy 500 je hodně?Chleba je taky drahej, všechno stoji….s taxikem… Číst vice »

Hynek

Nefabulujte o servisu, když jste s ČD evidentně v životě nejel. Mimochodem 500 je stále méně než jedna sedmina z 3700.

Pavel

Ale zase si tam možná nesednete…

Hynek

A ČD narozdíl od jiných dopravců nevedou místenky?