umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice

Přes 200 nových míst pro kamiony. ŘSD finišuje s dalšími odpočívkami, stále jich chybí téměř dva tisíce

Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD
Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD

O zhruba desetinu sníží letos Ředitelství silnic a dálnic dlouhodobý deficit parkovacích míst pro kamiony podél českých dálnic. Letos ŘSD otevře celkem 207 nových míst, dalších 300 míst má vzniknout během dvou let.

Vyplývá to z informací ŘSD. Podle tiskové zprávy letos přibylo 37 míst pro kamiony v Siřejovicích na dálnici D8, devět míst v Humpolci na D1 a 42 míst na odpočívce Střechov na dálnici D1. ŘSD také v srpnu zprovoznilo oboustrannou odpočívku Kurovice na dálnici D55, což přineslo dalších 40 parkovacích míst pro nákladní automobily.

Největší přírůstek čeká řidiče kamionů v prosinci, kdy bude zprovozněn nový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, jehož součástí je i odpočívka Osek, která přinese dalších 80 nových parkovacích stání.

V plánu je dalších 300 nových míst na odpočívkách Suchdol na D3, Krsice na D4, Hrušová a Bukovina na D35.

ŘSD připouští, že míst je stále málo, dopravci odhadují chybějící kapacitu na zhruba dva tisíce míst „Aktuálně je tedy zvažováno také zapojení soukromého sektoru, a to například formou výstavby truckparků,“ uvedlo ŘSD v tiskové zprávě. Aktuálně je v Česku kolem 4500 míst.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rosťa

Tak 80 míst na D1 u Oseku je super. Vzhledem k tomu, že kamiony mají zákaz do Přerova, tak jich tam budou stát 2 tak jako na slavné D55 u Zlína, kde stojí s bídou jeden. Ale velká sláva to zas bude, až se bude STBák chvástat co zase udělal pro lidi. A hlavně pokud tu rozpadající novou dálnici stačí do plánováno otevření opravit. A navíc zbývající úsek ještě neviděl ani razítko stavebního úřadu, tak tam bude odpočívá v klidu odpočívat min. 10 let. Jen blázen by jel delší, ale o to horší cestou na Brno přes Prerov, když může… Číst vice »

lachim

Tak 80 míst u Oseka letos určitě nebude. Ve směru do Přerova to letos hotové na 100% nebude. Když už tak pouze 40 míst a to ve směru z Přerova – no ale kdo ví zda se to podaří.

Lemmy

Já jsem se už lekl, že chybí 2000 odpočívek. 🙂

Karel

Zrušit obrovský velkosklady pro půl Evropy kolem D1, Amazony, zabírají zemědělskou půdu, zboží vozit po železnici a odtud rozvážet malými dodávkami po městech. Kamiony vykopat na smetiště dějin a dojde i k radikálnímu snížení uhlíkové stopy jak požadují ekoteroristi.

Frantisek

Cožpak požadují a cožpak teroristi, ale je to i draze placené zdraví nás všech. Tenhle krok neřeší vůbec nic, spíše fixuje stávající vadný systém.

jirka

hm zas bude něco dražší když půjdu nakoupit 🙁 no zaplatí se to z rozpočtu tudíž z daní
myslím že toto není cesta, kamiony by se měly redukovat, ne podporovat, zboží z kamionů na železnici!!

Martin V.

A ty železnice zaplatíte jak? No přeci zase když půjdete nakoupit. Na výběr máte dvě možnosti:
1) V ceně zboží rovnou, když zdraží mýtné na dálnici nebo poplatek za dopravní cestu na železnici.
2) V dani z toho zboží (a je celkem jedno či v DPH nebo v jiné), pokud se to bude platit ze státního rozpočtu.

Je potřeba investovat efektivně, ale nehrotil bych to ideologicky jestli z daní nebo „si to zaplatí sami“, ani jestli to půjde do silnice, do železnice nebo třeba do potrubí. To musí vyplynout z objektivní ekonomické studie.

Karel

Kamiony vyhnat na koleje, jezdí od nikud nikam a z Prahy vozí rohlíky do Budějic a z Budějic do Prahy. Dále kdo povolil jízdu kamionů a nákladních dodávek po Patočkový do tunelu Blanka to je zločin.

Zrzek

Tak už vidím, jak ti přijede na stavbu v Praze materiál dodávkou. Např. 1 kamion sádrokartonu=20 o něco přetížených dodávek. Jezdil jsem takto s materiálem po Praze kamionem. A než objedes prahu od Proseka na Ruzyni, tak furt toto vychází nejmíň blokující dopravu. Jo a k těm rohlíkům. Kaufland třeba dováží predpecene bagetky až od Achenu. To je ta logika. Vagon tím nenaplnis, protože návod budou brát tolik. Když musí mít každý h…., tak se nedivte, že je na silnicích tolik kamionů, každý si někdo objednal a zaplatil.

Radovan Komínek

Je krásné mít více parkovacích míst pro kamiony, ale nikde není napsáno, kdo to zaplatí. Jako daňový poplatník jsem rozhodně proti tomu, aby to bylo z prostředků státu. Nehledě na to, že poplatek za použití dálniční sítě je 2,5x nižší než v sousedním Rakousku a o 20% nižší než na Slovensku. Pokud se na základě těchto výdajů nenavýší mýto, je to další úspěch lobingu kamiónové dopravy a prohra českého státu, který z hlediska zpoplatnění kamiónové dopravy, hmotnosti vozidel, spotřební daně na naftu a vynucování legislativy hraje z kamionovou dopravou dlouhodobě druhé housle. Důsledkem jsou časté kolony na dálnicích z titulu… Číst vice »

liberal shark

I špeditéři u nás platí daně. Nicméně srovnání výše silničního mýta na rakouskou, nebo alespoň polskou úroveň by určitě pomohlo.

Tomspajk

Vis kolik je myto v PL? Od Bohumina az do Litvy 20 eur, za za to ujedes z Prahy do Jihlavy.

zesp

Zas další fundovaný názor… A to navýšení mýta zaplatí kdo? Zákazníci těch dopravců. Bude se muset zdražit zboží, které vyrábějí. Takže na to doplatí zase onen daňový poplatník. Nebo myslíte, že na to ti dopravci mají nějkou vatu, aby to zaplatili? Každý objednatel se snaží z dopravců vytřískat co nejnižší ceny, aby mohl nabídnout své zboží co nejlevněji. Možná si myslíte, že ty kamiony jezdí jen tak pro vlastní potěšení, pro zábavu. Ne, tak to opravdu není. (Nejen) naše ekonomika je na nich ZCELA závilslá. A mě by velmi zajímalo, na které dopravní módy, které fungují ve stejném, či podobném… Číst vice »

MildaIV

A múžete mi vysvětlit, proč by to ti zákzníci neměli platit?

zesp

Tak zkuste jít někam za objednatelem dopravy mu sdělit, že se zase navyšuje mýto a tudíž je nutné, aby zaplatil za dopravu více. Bude opravdu nadšený, že bude zase on muset zdražit výrobky… A riskovat, že ho pak vyšachuje dodavatel z Polska, který si to bude moci dovolit dopravit mnohem laciněji, protože tam je kamionová doprava všemožně podporovaná. To jen u nás se házejí dopravcům klacky pod nohy a všemožně jim to komplikuje, a to bez jakéhokoliv alternativního řešení… A ty tlachy o převodu nákladu na železnici jsou jen prázdné tlachy od těch, co o tom nic neví… Běžte někam… Číst vice »

MildaIV

A ten polský dopravce v je na české dálnici osvobozen od mýta?

Frantisek

Pokud se bude investovat do silnic namísto železnic, do skladovacích hal místo výroben, pak to „nepůjde“. Aneb s těmito argumenty se leda točíme v kruzích.

ZdendaP

Onem daňový poplatník to zaplatí pouze pokud to zboží bude kupovat. Pokud veze kamion zboží z Maďarska do Německa, asi těžko někdo přenese náklady na onoho (českého) daňového poplatníka. Naopak tím, že tu je výrazně levnější mýto, než je všude okolo, onen daňový poplatník fakticky dotuje tranzitní přepravu zboží přes naše území.

Rakouská, Belgická, Slovenská, Německá, Polská nebo Chorvatska ekonomika snad není ZCELA (sic) závilslá napřepravě zboží? Nebo jak si vysvětlit, že doposud nezkolabovala? A to přesto, že ve všech jmenovaných zemích je výrazně dražší mýtné?

dopravák

zesp: A máte aspoň také nějakou konkrétnější představu o tom, kolik toho zboží v kamionech je dovoz a vývoz z ČR, který by zdražil zboží českým spotřebitelům a výrobcům, a jaký podíl z celkového množství kamionů připadá na tranzit (právě kvůli mýtu levnějšímu než v Rakousku)?

coolio

Tak kamiony si ty dálnice platí už dnes. Jedna cesta po D1 znamená cca 1600 kč na mýtném, k tomu asi 600 odvod z nafty. Zdá se ti to málo, když denně projede po D1 přes 9000 kamionů, tj. 20 mil kč, aby stát konečně postavil místa pro jim nařízené přestávky?

Cyklista

Místa je poměrně dost, ale ne přímo na dálnici a ne na každém kroku. Pokud by si řidiči plánovali cestu a dopravci nechtěli dřít výkony do poslední minuty, našli by si parkovací místo pro odpočinek i tak. Ani v Polsku, ani na Slovensku nejsou o mnoho vyšší parkovací kapacity a nikde nepotkávám kamiony odstavené kolem dálnice, na nájezdech a pod.

Tomspajk

Bohuzel jsi ale uplne mimo… Nejvetsi problem je zcela nedostacujici infrastruktura, Brno Praha jedes i 4hodiny, okolo Prahy klidne 2-3hodiny. Jsi vubec rad ze nekam dojedes a s bidou zaparkujes. Zrovna Polsko je priklad uplne mimo, dalnice uplne vsude, vetsinou 3 pruhy, obrovske odpocivadla s obchodem, restauraci, myckou atd. Za 5 eur max. O tom ze myto je ve zlomcich oproti Cr se nema smysl ani zminovat. Navic se muze jezdit kazdy den…

Frantisek

Odvod z nafty můžete rovnou převést do deficitu zdravotnictví a životního prostředí. 🙂 Ono kdyby se zdražila doprava, tak se třeba tolik nevyplatí vše vozit nazdařbůh sem a tam, a nezkrachuje tolik místní výroby, nevysídlí se tolik obcí… atd.

ZdendaP

Vzhledem k tomu nakolik zatěžují silniční infrastrukturu, vzhledem k tomu že mnoho z nich tankuje jinde a ten odvod z nafty nám tedy neplatí a nakonec vzhledem k tomu že ve všech okolních zemích se platí výrazně více, si já osobně dovoluji tvrdit, že platí málo.

Milan

Porad tady ma nekdo pocit ze naridi rozkaze zakaze nebo prikaze
Prosim pochopte firmy se budou chovat tak jak jim bude nejlepe
A nezapomente ze v evrope se uz skoro nic nevyrabi mame drahe energie pracovni silu vysoke dane mytne emisni povolenky proste vseho moc aby se nakrmil aparat rozkazovacu a budeme delat tak dlouho dokud se proste nezahubime ale pak nam to dojde

Zrzek

Tak výše mýta na Slovensku je odstupňovana nejen emisní třídou, ale i počtem náprav a hmotností, a mýto si ve většině zaplatíme my všichni, rozpočítá se do ceny produktů, které kupujeme.

Zrzek

Uvedom si že náklady spojené s dopravou zaplatí jen a jen konečný spotřebitel. Firmy si jen sníží základ daně. Normální člověk ne.

dopravák

Jistě – ale kolik z těch koncových spotřebitelů celkového množství kamionového zboží žije v ČR, aby ty vyšší náklady na jeho dopravu postihovaly právě je?