20 kilometrů mezi dvěma kraji. Nová silnice z Děčína k České Lípě získala první důležité razítko
Krajský úřad stanovil pro stavbu 25 různých podmínek, stavět se začne nejdříve v roce 2030.
Krajský úřad Ústeckého kraje vydal souhlasné stanovisko k plánu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k jedné z největších chystaných silničních staveb na severu Čech. Nová silnice I/13 Děčín – Manušice se má stát rychlejším a bezpečnějším propojením Ústeckého a Libereckého kraje.
Rozhodnutí krajského úřadu je v registru oznámení EIA. Předcházelo mu letos na jaře předložení zcela nové dokumentace ke stavbě přes dvacet kilometrů dlouhé přeložky. Souhlasné závazné stanovisko znamená, že ŘSD může připravovat další stupně projektové dokumentace. Součástí stanoviska je celkem 25 různých podmínek pro minimalizaci vlivu stavby na životní prostředí. Jednou z podmínek je například zprovoznění poslední části obchvatu České Lípy, konkrétně úseku I/9 Nový Bor – Dolní Libchava. S ním se má nová silnice propojit v Manušicích.
Úřad se při rozhodování musel vypořádat s 31 připomínkami k celé dokumentaci o vlivu na životní prostředí. Přišly z řad samospráv, orgánů státní správy, spolků i veřejnosti. Proti stavbě jsou některé obce a spolky, například Volfartice, proti stavbě se na veřejném projednání se proti záměru vyslovila také například Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) „S okolními připravovanými liniovými stavbami dochází k silné fragmentaci území. Celkově je také území hodnotné z pohledu zvláštní druhové ochrany,“ uvedla například na projednávání Lenka Fibichová z AOPK.
Rychleji a bezpečněji mezi dvěma kraji
O projektu silnice se v této oblasti mluví přes dvacet let. Zcela vyvede tranzitní dopravu z České Kamenice a Kamenického Šenova a dalších obcí. Argumentem ŘSD pro stavbu je především silné dopravní zatížení stávající silnice vedoucí z velké části zastavěným územím. Například Českou Kamenicí denně podle sčítání dopravy projede 11 000 aut, z toho velká část kamionů. Díky vedení silnice mimo obce dojde také k podstatnému zkrácení jízdních dob mezi Novým Borem a Děčínem.
Celá silnice má být dlouhá 20,5 kilometru, je navržena ve dvoupruhovém uspořádání, kategorie S11,5/90. Plány počítají s jejím začátkem na konci Děčína v části Březiny, kde navazuje na stavbu přeložky silnice I/13 Děčín – Ludvíkovice (Folknářská spojka). Mezi Děčínem a Benešovem nad Ploučnicí je trasa záměru vedena údolím Ploučnice po severním svahu údolí v souběhu se stávající silnicí II/262. Součástí je i 280 metrů dlouhý tunel. Trasa pak obchází Benešov nad Ploučnicí severním obchvatem. Dál pokračuje velmi řídce osídlenou krajinou až do Manušic.
ŘSD aktuálně počítá se stavbou v roce 2030. Předpokládané zprovoznění stavby je v roce 2035. Odhadované náklady jsou 3,5 miliardy korun. Detailněji je stavba popsána v informačním letáku.