Dvě miliardy do nových akutrolejových vlaků na severu. Kraj odhalil, kam budou jezdit

Stadler RS Zero. Foto: Stadler RailStadler RS Zero. Foto: Stadler Rail

Dotace pro Ústecký kraj přinese lepší vlaky i na linky do sousedních regionů.

S dvěma ze tří projektů uspěl v prvním kolem výzvy TRANSGov Ústecký kraj. Díky dotaci z Modernizačního fondu by tak měly do roku 2032 vyjet nové moderní akutrolejové jednotky na celkem čtyři tratě včetně přesahu do Libereckého a Středočeského kraje.

Kraj uspěl s dotacemi na projekt Středohorská železnice II – 1. vlna a Švestková dráha. Neúspěšný byl pouze s projektem Středohorská železnice II – 2. vlna.

Přidělení dotace na dva projekty Ústeckého kraje pokládám za velký úspěch. Nejen pro kraj, ale hlavně pro železnici a naše cestující. Díky dotaci se i na vedlejší tratě dostanou moderní, tichá a rychlá vozidla a železnice bude opět o něco atraktivnější,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Rieger. Za úspěchem stojí podle něj 14 měsíců intenzivní práce pracovníků odboru dopravy Krajského úřadu, kteří zvládli celý náročný proces s minimální externí pomocí.

Stát rozdělil 15 miliard na nové vlaky. Nejvíce dostane Praha na spojení do Kladna, některé kraje ani korunu

Oba projekty počítají s nasazením akutrolejových jednotek (BEMU), které budou kombinovat provoz v elektrické trakci a mimo elektrifikované tratě pak na baterie. „Dotace pokrývá 70 % ceny nových bateriových jednotek, což znamená, že náklady na smlouvy s dopravci budou výrazně nižší. Bez této podpory by podobná modernizace byla pro kraj ekonomicky téměř nedosažitelná,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

Přehled schválených projektů:

1. BEMU jednotky v Ústeckém kraji – Středohorská železnice II – 1. vlna
Linky:
U12 Osek město – Most – Louny – Rakovník
U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem
L2 (Ústí nad Labem -) Děčín – Česká Lípa – Liberec
Výsledek: 12 dvouvozových bateriových jednotek (včetně záložních)
Výše dotace: 1 486 800 000 Kč

Tato vozidla poslouží nejen cestujícím v Ústeckém kraji, ale také v Libereckém a Středočeském kraji.

2. BEMU jednotky v Ústeckém kraji – Švestková dráha II
Linka: U10 Most – Litoměřice
Výsledek: 4 dvouvozové bateriové jednotky (včetně záložních)
Výše dotace: 495 600 000 Kč

Třetí předložený projekt – Středohorská železnice II – 2. vlna, zaměřený na linky U6 (Lovosice – Teplice) a U11 (Jirkov – Chomutov – Žatec – Louny – Litoměřice – Česká Lípa), zatím podporu nezískal. S požadovanou dotací 1,36 miliardy korun skončil těsně pod hranicí, a to kvůli nižšímu skóre v hodnotícím kritériu „měrná dotační náročnost“. Projekt ale zůstává ve hře – pokud se v jiných krajích podaří ušetřit při soutěžích, může být znovu zařazen mezi podporované.

Nyní Ústecký kraj čeká výběr dopravců a výrobců jednotek, dále příprava smluv a definice kvalitativních parametrů vlaků. Samotná výroba a schválení nových jednotek zabere přibližně čtyři roky, přičemž nejzazší termín zahájení provozu je prosinec 2032.

Tagy BEMU Středohorská železnice Švestková dráha TRANSGov Ústecký kraj
10 komentářů