100 km/h jako maximum. Proměna trati do Polska má projektanty, bude součástí rychlých spojení
Motorová jednotka SA 134 při zkušební jízdě v Meziměstí. Foto: GWTR

Stavba má začít v roce 2029.
Stavba má začít v roce 2029.
Myslím, že by se mohlo trochu přidat, především dvě koleje až do Náchoda a 1k elektrifikovanou odbočku do Nového Města nad Metují (a dále Opočna – Dobrušky). Do Náchoda proto, aby to bylo připravené, pokud by se rozhodlo propojit Náchod s Kudowou. A myslím, že by mohlo být vhodné do Meziměstí železniční spodek a tunely koncipovat jako ražené dvoukolejné s možností budoucího rozšíření, což je levnější varianta, než pak stavět druhou kolej a dodatečně tím zasahovat do existujici infrastruktury. Poslední úvaha by spočívala v návrhu smyčky alá Velký Osek okolo Meziměstí pro bezúvraťovou jízdu do Broumova (a výhledově dále Otovic… Číst vice »
Ještě pamatuju, kdy jezdívaly tuto trasu do Polska rychlíky jen přes úvrať v Týništi. Co se tohoto projektu týká, tak mezi HK a Skalicí si místama 160 představit dovedu. Mezi Náchodem a V. Petrovicemi by to 120 frčet mohlo, dál to bez výraznějších přeložek víc jak 80 nepojede. Každopádně, když bude tunel pod Vysokovem, tak by mohli udělat ve Skalici i spojku na Studnici, což by jízdní dobu do Trutnova reálně zkrátilo, protože ve Starkoči se zastavuje jen kvůli přestupu na Náchod. Rovněž zadrátování a napřímení oblouků až do Trutnova by také nebylo od věci, protože pochybuju, že ta rychlotrať… Číst vice »
D11 s dopravou totálně zamává (vlak 75, auto30minut), konvenční trať na rozdíl od Broumovska asi nemá šanci. Je mi to líto.
Takže se zrekonstruje trat, která bude ve výsledku k ničemu – pro expresní osobní dopravu příliš pomalá, pro nákladní dopravu kvůli sklonu nepoužitelná. To si opravdu zaslouží potlesk a nejlépe ještě milionové odměny
U nákladní dopravy je problém jinde, sklonové poměry vyřeší dráty, potíž je v krátkých kolejích ve stanicích, při revitalizaci nedošlo k žádné změně. Jinak Náchod-Police a Hynčice-Olivětín, tam by alespoň něco šlo zrychlit.
Náchod-Police je poměrně dost zastávek, zrychlení by se týkalo jen zatím neexistující vrstvy.
Hynčice-Olivětín je konec světa a neleží na úseku do Polska. Rád se na něj ale podívám po zprovoznění Broumov-Stěnava.
Ano, je to konec světa, který vytvořil stát. Nyní je to na něm, aby vytvořil lidem podmínky. K nim kvalitní doprava patří. Co se týče zastávek, tak El. provoz by pomohl (zrychlení, hospodárnost).
Tak to „vytváření podmínek“ má nějaká omezení na straně zdrojů a mělo by odpovídat významu dané lokality. (Pro srovnání doporučuju lokalitu Liberec).
Pokud se zlepší Hradec-Náchod Vysokovem, případně až ten Mezár, tak si Broumov rozhodně nemá nač stěžovat i bez 140 z Hynčic do Olivětína.
„Tak to „vytváření podmínek“ má nějaká omezení na straně zdrojů… “
Je zajímavé, že pro silnici Vaše upozornění neplatí, od Náchoda se na sever vesele staví a další se plánuje.
Ale k tomu Broumovu, trať z Meziměstí se opraví, nejde jen o koleje ale i o zabzo. 140 tady nikdo nezmiňoval.
Jaký by tedy byl rozdíl ze strany zdrojů v případě – nové pro 60, nebo nové pro 120?
já když si něco doma stavím, počítám s nějakým časem dopředu a to jsem starej kořen.
Abyste tuto záhadu pochopil, tak po silnicích toho jede 10x víc než po železnici a stavět i provozovat silnice je výrazně levnější.
K tomu druhýmu – nevím, jestli je v plánu do trati na Broumov sahat.
Já to moc dobře chápu, rozhodně tady žádnou záhadu nevidím, jde o to, proč tomu tak je. Možná třeba proto, že pro kapacitu dráhy se dělá zlomek. Co se týče ceny, ta je nastavena dopravní politikou, tady bych si netroufnul na rozdíl od Vás počítat jen okamžité náklady a výdělky, možná to je krapet složitější. „po silnicích toho jede 10x víc než po železnici…“ A ten násobek bude ještě větší. Podívejte se, co přinesla „revitalizace“. A mrkněte o pár metrů vedle kolejí, co se tam děje. „…nevím, jestli je v plánu do trati na Broumov sahat.“ Pokud není v plánu… Číst vice »
Neexistující vrstvy? Sp zastavují Police, Hronov, Náchod.
Poříčí a Bělovse jste si nevšiml?
A zdá se mi, že i Žabokrky jsou u některých spojů na znamení. I když se to jmenuje Sp, je to dost vymeták…
Vysokorychlostní trať na 100 km/h? Není to moc? Nebude z toho kravám kysnout mlíko? A vůbec, já bych to nijak neopravoval a neelektrizoval. Stačí ty regionovy co tam teď jezdí zapřáhnout za koně a je to win-win situace. Ušetří se za modernizaci a elektrizaci a navíc, koně jsou ekologické a živí se kolem rostoucí trávou, což je ekologické obnovitelné palivo.
100 km/h je jako maximum. Koně prdí, takže taky ekologické nejsou.
Já bych tady s VRT ani slovně neoperoval, leda tak s možností budoucího zapojení do systému rychlých spojení (sjezdem některých vlaků z případné VRT, pokud by tudy nakonec jedna vedla). Primárně se to dělá (doufám) pro zlepšení stávající obsluhy území. Dělat z toho VRT, kde půlku sídel akorát minete, by nedávalo smysl; v podstatě by akorát jeden segment nahradil ty ostatní.
až 100 km/h? není to mnoho Antone Pavloviči?
Úprava stávající tratě pro výrazné zlepšení obsluhy území. Říkat tomu VRT je něco jako démonizovat rekonstrukci tratě přes Dejvice (kvůli tomu nakonec v racionální podobě zavrženou) slovem rychlodráha. Nevím, proč to v této souvislosti vůbec používají.
Velký úspěch bude, když se postaví žst. Česká Metuje. Víc bych nečekal, nebudou finance.
Plus by něco měly předvést nová vozidla. Rychlejší nástupy, svižnější jízda…
Pomalejší vysouvání schůdku a bezpečnější zavírádní dveří
A experimentální kuplování ve Starkoči… 🙂
Chápu, že v některých částech trati by bylo výraznější zvýšení rychlosti vzhledem k její klikatosti neúměrně drahé. Můžete mi ale prosím někdo vysvětlit, co brání vyšší rychlosti (než avizovaným 100km/h) třeba v úseku Náchod – Velké Petrovice? Vždyť je to rovina. A teda nenarovnání oblouku u České Metuje a u Březové je fakt nevyužitá příležitost, zvlášť ve druhém případě, kde by to mohlo přinést i posunutí zastávky blíž k zástavbě.
Rovina je taky Meziměstí-Broumov.
Posunout zastávku k zástavbě? To tomu raději budeme říkat VRT a oblouk necháme. 🙂 Ale třeba by protestovali – chceme zastávku, ale tak daleko, abychom vlak neslyšeli – a nikdo na něj pak ani nechodil. Klasika i posledních desetiletí, někde…
Zajímá mě, jestli potom ministerstvo někdy napadne vést expresy do Polska přes exponovanějsí Adršpach, kde místní komunikace mají tendence kolabovat počtem aut, jedno z mála turistických míst, kde má smysl přivádět železnici.
A to by jako jelo z Prahy do Trutnova, a pak po té horské dráze na D3 – PŘES ADRŠPACH ALE – do Teplic, kde by se objela souprava a pět Bmz by pokračovalo dál do Vratislavi?
D3 má v dohledné době zmizet.
To jsem moc rád, to je asi poslední věc, která té trati chybí.
Nicméně nápad vozit tamtudy dálkovku je kravina na kvadrát.
Já nic o Trutnovu nepsal, držím se te mapy přes Náchod, mimochodem tudy Poláci chtěli ten ec původně, přes Walbrzych.
Teda vzhledem k tomu, čemu všemu se dnes říká rychlé spojení, už jen čekám, až SŽ vyprojektuje vysokorychlostní koňku…😪🤣
Krávy ztratí mlíko, z vagónů se v té vskutku vesmírné rychlosti podtlakem vysaje vzduch a všichni cestující bídně zhynou udušením…
to je projekt Praha – Kladno. Modernizace koňky za cenu maglevu
Chápu to správně, že nedojde k žádnému napřímení trati a v podstatě se současná trať elektrifikuje a udělají se hezká a drahá nástupiště, takže těm pár lidem, kteří tam jezdí, se bude lépe nastupovat?
No tak v severní části má hezké nástupiště Bohdašín (kde naprosto nic není) a pak nově Broumov. Zbytek poloperonizace a podobné pizdoviny.
A Meziměstí. Naopak, největší problém jsou Teplice.
V principu souhlasím s tím, že je škoda, že se neprojektuje velkoryseji. Protože teď je rok 2025, stavět se začne (když to dobře půjde) v realitě Dobré správy v roce 2030, hotovo celý projekt bude třeba 2035… takže v té době opravdu 100 km/h jako maximum považuji skoro za vtip. Na druhou stranu, tvrdit, že po této trati jezdí pár lidí, je trochu ujeté, jeďte se tam někdy podívat. Spěšné vlaky jezdí celodenně celotýdenně v taktu 60 minut (ve špičkách tam je něco navíc), a dvouvozová Regionova často kapacitně nestačila, proto tam jsou nyní třívozové v kombinaci s Regiofoxy.
A ještě bych řek, že tam může nemálo cestujících přibýt s novou spojkou, která krom úspory asi 10 minut snad umožní hodinový (místo současných dvou hodin) takt na Hradec a dvě hodiny na Prahu. Zvýší se tím tedy konkurenceschopnost vůči busům
Spojka by dala víc.
Ale no tak, když by tam nejezdili turisté, stačila by tam drezína….😉
A kde je to zrychlení? Nedělá si z nás někdo legraci? Z rozdílu uvedených časů vyplývá, že cesta z Náchoda do Broumova bude i po modernizaci trvat 55 minut. Tj. stejně jako dnes, na trati o délce 41 km.
Kdyby alespoň přidali druhou kolej minimálně z Náchoda do Police, kde je trať téměř rovná a stačily by menší přeložky, zvýšili tak kapacitu a omezili ztrátu času a prenos zpoždění při křižování.
Ono v Railroad Tycoonu stačí držet Shift+D, že… 🙂 V realitě má tento šotonápad cenovku poměrně nezanedbatelnou.
Jestli to správně chápu, nebudou dvě koleje ani ze Skalice do Náchoda, tam se tomu divím mnohem víc.
ano dvě koleje skončí ve Skalici
Jj, jedna z Trutnova a jedna z Jaromere…
z Jaroměře dvě, ve Skalici se tratě oddělí i když kousek budou pokračovat falešnou dvoukolejkou
A proto tam raději zakonzervujeme stav z 19. století, na jedné z možných hlavních tras do Polska. Jakou cenovku by asi měly jiné trasy mezi Hradcem Králové a Vratislaví? Máte nějaké levnější řešení? Co třeba udělat něco s tím, že se u nás nové tratě staví prakticky nejdráž v Evropě?
Tak dobře – celý příběh o tom, že to bude virtuální součástí nějakého dálkového spojení, je tam jen proto, aby se CK MD opodstatnilo nalití takových prostředků do regionální tratě.
O další „hlavní trati“ do Polska bych moc nebásnil, dvacet let zpět tu takový příběh vznikl a dopadl lehkou blamáží.
Tak snad se alespoň ta VRT podaří na 200…
https://vrtky.cz/documents/159614952/170963835/05a_VRT_useky_schema_Podorlicko_A4_v3_2.png
HK Ná za 30 min je skvělé a může konkurovat dálnici. 30 km do Broumova za 55 min je nekonkurenceschopný výsměch.
V Praze máme spojení co jede 26 km 41 minut. To je taky nekonkurenceschopný výsměch?
Njn. to je ale nejspíš městská linka? Toto má být rychlé propojení měst (Ná-Hronov-Police-Teplice-Broumov) regionu a nejspíš i návoz turistů do Teplicko Adršpašských skal.
noo tak snad někdo propleskne politiky a místní a vysvětlí jim že VRT je nad 250 km/h .. a ne 100!!!! takže se budou muset hledat jiné trasy od hradce… toto snad nemůžou myslet vážně
Však tohle je jen provizorium do doby novostavby na 200 km/h z Jaroměře přes Trutnov do Lubawky. Jde jen o to, aby se z toho nestalo provizorium trvalé.
Obávám se, že novostavba ekonomicky nevyjde. A právě proto by tu modernizaci měli udělat pořádně, kromě elektrifikace také zdvojkolejnění a přeložky. Těch pár km pomalejší tratě přes hranice by až tolik vadit nemuselo. Ale to, co nám tady předkládají, vypadá spíš jako výsměch.
A co když nevychází ani ty přeložky stávající trati Náchod – Meziměstí?
V té studii proveditelnosti se hodnotilo všechno jako celek, takže novostavba vyšla, novostavba + přeložky do Meziměstí by už vyjít nemusely…
Jde o to, jaké přeložky konkrétně – aby to za cenu těch 200 km/h pro vybrané vlaky neznamenalo zhoršení pro ty ostatní. Není na světě jen dálková osobní doprava. Ale třeba by to šlo, jen nemám rád takové to „chceme jezdit 320 odevšud všude“. Druhá kolej by místy určitě byla fajn, stejně jako propojení do Kudowy Zdroju (zvlášť, když hlavní silnice má vést nově mimo kolizi s někdejší spojkou), ale…
Ono ve stávající trase mezi Náchodem a Meziměstím žádné zázraky čekat nemůžete…
cestovní rychlost 45 km/h, to trumfne i zdatný cyklista..
Nachod až téměř před zst Police n M je placka a rovina jako když streli……..
To ano, ale hned za Hronovem začíná CHKO, ve kterém není sranda postavit ani kůlnu na dříví 🙂
Taky záleží co vymyslí Poláci. Teď dávají svoji část dohromady, na podzim by se snad mělo dostat i na tunel v Unislawi.
To sice je, ale taky je to celkem zastavěné území. Pokud v současné době jedete autem od Hradce, tak bez kousku od Malého Poříčí do Velkého Poříčí jedete v kuse do 50 km/h. Přesněji z Náchoda od Branky až na konec Žabokrk. No a na nějaké větší úpravy stopy železnice železnice spíš místa ubývá. U Malého Poříčí podél železnice staví přeložku II/303 za žst. Hronov je oblouk s kterým se taky moc nehne, přeci jen se tam opět k železnici přiblíží pozemní komunikace, tentokrát obchvat Hronova až jednou bude. A na konec vjezd do Police tam už mezi lety 2002… Číst vice »
Ta rychlost je … rozčarování, ale nemělo být těch 160 ještě někde před Náchodem? Na webu to mají jako Podorlicko z Hradce Králové až na hranici.
Ano, bylo to tak i prezentováno. Přiložím video od SŽ, kde se tomuto věnují. Úsek Náchod – Meziměstí je tam zmíněn do 100 km/h. https://youtu.be/Ol1718Sx7l0?si=d4jWZSCrkYCZzaKA
Jako jasně, super, posun to je. Ale nazývat to rychlým spojením je trochu ujetý a komunikovat to tak navenek je politická sebevražda. Komunikovat to jako „přípravu před opravdovou RS5, abychom do Polska jezdili elektricky aspoň nějak“, je OK a nikomu to asi nevadí.
Ono by to chtělo ale vytunit i tu polskou část. Tam aspoň z hranice 50 km do vnitrozemí to je dost bída.
Něco se tam dělá.
Ano a doplňuji, že příští rok se bude opravovat tunel u zastávky Unislaw Ślaski a pravděpodobně nebudou po celou sezónu v provozu vlaky linky D67 do Adršpachu. Informace zde: https://www.dopravakhk.cz/clanky-zahajeni-provozu-preshranicnich-vlaku-do-polska.html
posun to není, součásná jízdní doba je stejná
Jako že i dnes jedeš z HK do Náchoda vlakem za 30min? Ani náhodou…
🙃💥🔫