Zakázku na „státní navigaci“ vyhrál Vars, porazil Kellnerovu O2. Propojí data řidičů s údaji ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje úplně nový systém, který by měl řidičům dát nejpřesnější údaje o provozu na silnicích
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje úplně nový systém, který by měl řidičům dát nejpřesnější údaje o provozu na silnicích a dálnicích a případně je vést jinudy.
Za systém a jeho pětiletý provoz má stát zaplatí 267 milionů korun. Zakázka míří ke společnost Vars Brno, která vyhrála soutěž s nepříliš srozumitelným názvem „Systém pro plošné kontinuální monitorování dynamiky dopravních proudů na síti komunikací ČR“. Pro řidiče má být výsledkem přesnější informování o dopravní situaci, než dosud nabízí samo ŘSD i některé aplikace typu Waze.
ŘSD má mít mnohem lepší přehled o tom, jaký je na dálnicích a silnicích provoz, a tato data dál poskytovat. Kromě svých sběrů dat, například z mýtných bran nebo kamer využije takzvaná floating car data (FCD). Jde o data ze sta tisíc aut, která jezdí po Česku. Anonymizované údaje odesílají ke zpracování.
Vzniká tak velký soubor informací, ze kterého lze zjistit, jak je provoz plynulý nebo zda není někde kolona. Data mají například všichni mobilní operátoři nebo firmy řešící firemní flotily a elektronické knihy jízd. Data tvoří zhruba 80 % ceny, jde přitom prakticky o „odpad“. Operátoři a provozovatelé systémů flotil dostávají od klientů zaplaceno za jiné služby.
Na podobném principu fungují některé aplikace zdarma, nejznámější z nich je Waze. ŘSD ale tvrdí, že jejich systém bude spolehlivější: data budou procházet ještě Národním dopravním informačním centrem, kde se spojí s ostatními daty, například z kamer, mýtných bran nebo integrovaného záchranného systému.
Podle Tomáše Minibergera ze společnosti Vars Brno navíc nový systém může sloužit i právě uživatelům Waze. ŘSD bude dávat data volně k dispozici podobným službám. „Rozdíl oproti Waze je zásadní. Waze pracuje s daty od dobrovolných zpravodajů a pohybu mobilů. ŘSD má další data, například o uzavírkách nebo nehodách. Navíc pracuje s aktualizací po minutě,“ řekl Miniberger. Podle něj tak budou data mnohem přesnější.
Nejde přitom o využití dat jen pro ty, co jsou právě na silnici nebo plánují cestu. „Je to krásný příklad využití big data v dopravě pro různé analýzy dopravních toků i či plánování. Dobře půjde odhadnout například dobu strávených v kolonách,“ dodal Miniberger.
Zakázka trvala téměř rok, teprve před několika dny dostala Vars Brno dopis se smlouvou. „Vítěz byl ŘSD vyzván k předložení smlouvy k podpisu,“ potvrdila mluvčí Nina Ledvinová.
Vars Brno státu oproti očekávání výrazně ušetří: ŘSD cenu odhadlo na 350 milionů korun, Vars nabídl 267 milionů korun. Porazil tak sdružení firem vedené O2, které požadovalo za systém a jeho pětiletý provoz 345 milionů korun.
O2 se s prohrou nechtěla nejprve smířit. Už loni v létě odeslala na ŘSD dopis, ve kterém navrhovala prověření údajů, které Vars nabídl. Nezdál se jí hlavně počet vozidel zapojených do systému.
Vars nakonec data od mobilních operátorů nevyužije přímo, dohodl se s firmou Inrix, která zajišťuje navigaci pro některé automobilky a používá právě data mobilních operátorů. Vars má zkušenost s podobným systémem z Prahy a Brna.
O „státní navigaci“ se mluví od roku 2013, tehdy se jí snažil protlačit ministr dopravy v úřednické vládě Zdeněk Žák. Nakonec má pokrýt systém všechny silnice v Česku včetně městských hlavních tahů.