SŽDC ustoupila kritikům. Alternativa koridoru z Hradce do Týniště bude místo 120 na 160 km/h
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zmodernizuje a zdvojkolejní trať mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí ve většině trasy na
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zmodernizuje a zdvojkolejní trať mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí ve většině trasy na 160 kilometrů v hodině. Ještě před dvěma lety přitom prosazovala variantu jen na 120 kilometrů v hodině, za což si vysloužila kritiku.
Navýšení rychlosti pro chystanou modernizaci za téměř čtyři miliardy vyplývá z dokumentace, kterou SŽDC odeslala k takzvanému zjišťovacímu řízení. To má říct, zda se bude projekt posuzovat kompletněji z hlediska vlivů stavby na životní prostředí nebo ne.
„O zvýšení parametru rychlosti bylo rozhodnuto při závěrečném projednání studie proveditelnosti,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Když před dvěma lety přišla správa železnic s plány na rychlost 120 kilometrů v hodině, kritizovali ji zástupci dopravců i veřejnost. „Experti ze SŽDC těmito postupy poškozují nejen celý železniční sektor, ale zároveň brání rychlejšímu hospodářskému růstu České republiky,“ řekl tehdy prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Podle materiálu má 18,6 kilometru dlouhý úsek projít kompletním zdvojkolejněním. Součástí stavby je i rekonstrukce stanic Hradec Králové – Slezské předměstí a Třebechovice pod Orebem, zastávek Hradec Králové zastávka, Blešno a Petrovice zastávka. V rámci návrhu je vytvořená územní rezerva pro případnou zastávku Nepasice.
Projekt nepředpokládá nárůst počtu osobních vlaků, počítá ale s tím, že výrazně přibude nákladních vlaků na této trase, a to až na 50 denně.
SŽDC předpokládá, že stavět by se mohlo po roce 2022 zhruba tři roky, odhadované náklady jsou 3,8 miliardy korun. Stavba je součástí velkého plánu na modernizaci spojení z Prahy do Chocně přes Hradec Králové. Trasa má být současně alternativou pro přetížený koridor, i když nepovede k odstranění jednoho z hlavních úzkých hrdel, úseku Choceň – Česká Třebová.
Mezi Prahou a Hradcem Králové mají vlaky zvládnout cestu pod jednu hodinu. Ostatní části úseku Choceň – Velký Osek jsou podle Illiaše aktuálně ve fázi zpracování záměrů projektů, dokumentací pro územní řízení včetně zjišťovacích řízení či procesu EIA.