Průlom pro Leo Express: firma získala povolení v Polsku, otevře linku Praha – Krakov
Česká železniční společnost Leo Express je prvním zahraničním dopravcem, kterému se podařilo prolomit monopol polských dopravců na tamější železnici. Firma
Česká železniční společnost Leo Express je prvním zahraničním dopravcem, kterému se podařilo prolomit monopol polských dopravců na tamější železnici. Firma získala od polského Úřadu železniční dopravy UTK povolení pro provoz dálkových vlaků Praha – Krakov.
„Jedná se o historický moment pro evropské cestující a dobrá zpráva pro evropský trh: mezinárodní open-access spojení je budoucnost skutečně atraktivní železniční dopravy,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Je to poprvé,co Polsko pustí na své koleje provoz vlaků v komerčním režimu. „Polsko se tak připojuje ke Švédsku, Británii, České republice, Slovensku, Rakousku nebo Itálii, kde již nyní funguje konkurence na dálkových spojích,“ řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler.
Dopravce zatím nezveřejnil jízdní řád. Už dříve ale Leo Express uvedl, že do Krakova bude jezdit přes Katovice. Firma už nechala své jednotky upravit pro provoz v Polsku, jde o takzvanou polonizaci. Mělo by jít o podobný model spojení, jako má firma u linky do Košic. odpoledne z Prahy a v časných ranních hodinách z Polska. Firma tak více vytíží své jednotky, které by byly jinak odstavené v depu přes noc.
Podle zprávy polského UTK by měl vlak odjíždět v 16:10 z Prahy a přijet do Krakova ve 23.30, zpět ve 4.30 s příjezdem v 11.39
Do Krakova dosud jezdí každý den noční vlak Českých drah z Prahy přímo, přes sezónu také České dráhy spustily denní vlak Cracovia, ten ale v úseku z Ostravy na státní hranici objednává ministerstvo dopravy a tím má přednost před vlaky mimo závazek.
Leo Express získal už v dubnu bezpečnostní certifikát, získání rozhodnutí UTK bylo jedním z posledních zásadních kroků pro vstup. Termín vstupu firma oznámí v nejbližší době.
„Není to jen dobrá zpráva pro cestující na této trase, ale dobrá zpráva pro evropskou železnici. Na několika evropských trasách dnes provozují služby soukromí i státem vlastnění dopravci. Železnice je výrazně za růstem HDP v evropských zemích. Vítáme rozhodnutí polských úřadů, které podporuje konkurenci na železnici a vede ke zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti železniční dopravy. Je klíčové pro další rozvoj mezinárodních služeb,“ vysvětluje Peter Jančovič, ředitel Leo Express pro Polsko a Ukrajinu.